Het slijpen van vlakbankbeitels met een werkbankslijper of diamantsteen?

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
Vlakbank beitels slijpen

Enkele weken geleden heb ik een vraag gesteld over zelf vlakbankbeitelsslijpen.
Diverse adviesen heb ik gekregen dank daarvoor.
AFgelopen week was er bij Lidle een slijpmachientje in de aanbieding die heb ik gekocht en een slijpinrichting er op gebouwd bestaande uit:

Aluminium hoeprofiel als geleiding welke is bevestigd op de aanwezige slijpsteunen.
Beuken houten balkje 50x 35 mm met daarin een gleuf gefreesd om de beitel in te schuiven en met twee inbus bouten in geboord om de beitel vast te zetten.
Om de beitel in hoogte te verstellen heb ik drie bouten M8 met stalenplaatje waarin draad is getapt bevestigd zodat de bouten naar buiten en naar binnen gedraaid kunnen worden .
Door nu de ingeklemde bijtel heen en weer te bewegen wordt de bijtel geslepen.
De gleuf waarin de bijtel zich bevind is ruim uitgefreest zodat de beitel via de natuurlijke weg wordt gekoeld.
Om te zorgen dat de bouten om de hoogte in te stellen niet verlopen heb ik veertjes onder de plaatjes geplaats.
Ik heb nu diverse beitels geslepen en ik moet zeggen het resultaat is verbluffend .
Totale kosten +/-€ 60
Zie foto's
Simon

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.