Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Vlakbank beitels slijpen

Enkele weken geleden heb ik een vraag gesteld over zelf vlakbankbeitelsslijpen.
    Diverse adviesen heb ik gekregen dank daarvoor.
    AFgelopen week was er bij Lidle een slijpmachientje in de aanbieding die heb ik gekocht en een slijpinrichting er op gebouwd bestaande uit:

Aluminium hoeprofiel als geleiding welke is bevestigd op de aanwezige slijpsteunen.
    Beuken houten balkje 50x 35 mm met daarin een gleuf gefreesd om de beitel in te schuiven en met twee inbus bouten in geboord om de beitel vast te zetten.
    Om de beitel in hoogte te verstellen heb ik drie bouten M8 met stalenplaatje waarin draad is getapt bevestigd zodat de bouten naar buiten en naar binnen gedraaid kunnen worden .
    Door nu de ingeklemde bijtel heen en weer te bewegen wordt de bijtel geslepen.
    De gleuf waarin de bijtel zich bevind is ruim uitgefreest zodat de beitel via de natuurlijke weg wordt gekoeld.
    Om te zorgen dat de bouten om de hoogte in te stellen niet verlopen heb ik veertjes onder de plaatjes geplaats.
    Ik heb nu diverse beitels geslepen en ik moet zeggen het resultaat is verbluffend .
    Totale kosten +/-€ 60
    Zie foto's
    Simon

Attached files

Re: Vlakbank beitels slijpen

Hallo Simon

De één bouwt een stukje handgereedschap "museum stijl" zoals schaven of kruishoutjes . Maar een slijpsteen kopen en ombouwen tot een slijpsysteem vind ik ook een heel goede tip.
    Sommige tips zijn door hun eenvoud een schot in de roos.

Mooi eindresultaat. proficiat

Hartelijke groet Hugo

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Mooie ,simpele oplossing !! Krijg je de beitels op deze wijze scherp genoeg?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman
    Mooie ,simpele oplossing !! Krijg je de beitels op deze wijze scherp genoeg?
    Beste Rick,
    De zelf geslepen beitels zijn super scherp.
    Misschien wel te scherp .Ben vandaag de gehele dag bezig geweest om pellet hout te schaven voor een sallon tafel hetgeen met scherpe beitels een fluitje van een cent is .
    Echter als je een stalen nietje over het hoofd zie dan kan je het schudden gevolg een stukje uit het scherpe gedeelte van het mes dus morgen dan maar weer scherpen.
    Maar ja dat had ik ook met nieuwe beitels daarom dit slijpgereedschap gefabriceerd.
    PS na het slijpen moet je de messen wel afwetten want er komt tijdens het slijpen wel een klein braampje op.

Simon

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Simon,

Erg goede oplossing en blijkbaar met een goed resultaat. Ik denk dat er meerdere forumleden hier blij mee zullen zijn.

Simon,

Vind het een goed resultaat en een geweldig idee, liep er ook over te piekeren. Welke hoek heb je aan gehouden? zit zelf in Africa en kan op deze manier toch simpel mijn beitels slijpen...perfect, ga er meteen mee aan de slag.

grt. Willem

Mooie oplossing! Een kleine tip is om de beitels iets korter te maken, zodat je ze in in de schaafwals een beetje naar links of rechts kunt schuiven. Als je dan een keer per ongeluk een nietje of een spijker raakt, dan verschuif je simpel 1 van de beitels en kun verder zonder te slijpen en het schaafbeeld is weer goed.

jaap

Slim bedacht, wel een vraagje: gebruik je allebei de stenen of slijpt er effectief maar één? Zeker als de stenen verschillende korrels hebben. Wetten moet je altijd, als de mijne terugkomen van de slijper wet ik ze eerst voordat ze gesteld worden.
    sometimes you just need a bigger hammer

Dat viel mij ook al op, ik heb verschillende stenen en met verschillende diameter.....de grootste is een witte steen dus daar stel ik hem op af.
    Weet natuurlijk niet hoe Simon dit bedacht heeft?
    En Jaap, zo leer ik elke dag weer...bedankt.

Beste,
    Welke hoek moet je hier voor aanhouden? En hoe meet je deze hoek. Ik ben van plan eer ook een te maken.

bedankt,
    Aaron

Forum Rechten