Het kan ook fout gaan

twdi

Post veel
15 jul 2019
832
124
Sterksel
Ik kan wel zeggen dat ik daarom niet met machines werk maar een beitel of een zaag kan ook uitschieten.
Ik weet er alles van.Het blijft toch een spannende hobby.Beterschap.
Daar weet ik dan weer wat van. Even nog snel voor het einde van een cursusavond een pen bijsteken resulteerde ook in enkele hechtingen op de Belgische EHBO in Pelt. Dat laatste was een leuke ervaring maar met wat meer geduld niet nodig geweest :)

twdi

Post veel
15 jul 2019
832
124
Sterksel
De 2 ongevallen met een zaagtafel bij mensen die ik persoonlijk ken, gebeurden ook allebei tijdens het zagen van dunne latjes op een zaag zonder roltafel. Duidelijk een handeling die je beter kan vermijden als er enkel simpele duwhoutjes voorhanden zijn.

Bij mij is het een automatisme geworden om gewoon direct te stoppen van zodra ik denk "is dit wel een goed idee....". Bijna altijd is er wel een andere/betere manier om een handeling aan te pakken. De tijd die je ermee verliest weegt minder hard door als de vingers die je potentieel kwijt speelt door koppig- of ongeduldigheid. Een zaag of een frees is veel... Maar vergevingsgezind staat daar niet tussen.
Is dit dan een excuus voor een zaagtafel met roltafel? Wat maakt dan voor jou dit verschil?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.943
638
Het gebruiksgemak, de precisie, en vooral: dat je nooit meer in de vuurlinie komt te staan en dat je vingers weg blijven van het zaagblad. Ik gebruik de langsgeleider vrijwel nooit, alleen eens een keer als stop voor repetitief zaagwerk. Voor smalle strips of kleine onderdelen te zagen kan bijvoorbeeld de hulp van Fritz und Franz goud waard zijn, er zijn nog genoeg andere opties ook. De footprint wordt groter omdat je de lengte van de roltafel er aan 2 kanten moet bijtellen, da's in mijn ogen het enige nadeel. Verder zou een zaag met roltafel sowieso in de eerste investeringsronde zitten als ik nu van 0 zou moeten beginnen. Belangrijk detail is dat je wel best opteert voor een model waarbij het zaagblad zich tegen de rand van de roltafel bevindt, geen 20-40 cm er vanaf zoals je wel eens tegenkomt op sommige machines. Je staat dan wel nóg verder van de gevarenzone, maar qua precisie en instelbaarheid etc ben je beter af met het zaagblad tegen de roltafel.

• Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Post veel
15 jul 2019
832
124
Sterksel
Het gebruiksgemak, de precisie, en vooral: dat je nooit meer in de vuurlinie komt te staan en dat je vingers weg blijven van het zaagblad. Ik gebruik de langsgeleider vrijwel nooit, alleen eens een keer als stop voor repetitief zaagwerk. Voor smalle strips of kleine onderdelen te zagen kan bijvoorbeeld de hulp van Fritz und Franz goud waard zijn, er zijn nog genoeg andere opties ook. De footprint wordt groter omdat je de lengte van de roltafel er aan 2 kanten moet bijtellen, da's in mijn ogen het enige nadeel. Verder zou een zaag met roltafel sowieso in de eerste investeringsronde zitten als ik nu van 0 zou moeten beginnen. Belangrijk detail is dat je wel best opteert voor een model waarbij het zaagblad zich tegen de rand van de roltafel bevindt, geen 20-40 cm er vanaf zoals je wel eens tegenkomt op sommige machines. Je staat dan wel nóg verder van de gevarenzone, maar qua precisie en instelbaarheid etc ben je beter af met het zaagblad tegen de roltafel.
Ik snap je argumenten. Ik zou graag mijn dewalt vervangen voor bv een Hammer k3 maar dat soort machines kosten serieus geld voor de hobby . Fysiek zou het passen maar dan is mijn budget op. Zou je dat dan toch overwegen ipv het zelfde budget gebruiken voor een goede mft als aanvulling op de DeWalt voor paneeltjes zagen en extra’szoals een domino en lintzaag? Die 3 kunnen namelijk allemaal voor de prijs van een k3 winner. :-(

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
194
53
Utrecht
Ik had het wel geweten in jouw situatie; mft met domino en lintzaag brengen veel meer creatieve vrijheid..
En als hobby dan ook veel meer plezier uiteindelijk

• Leuk
Waarderingen: twdi

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.