Yep,
@ZotVanHout heeft helemaal gelijk. Omdat ik de originele afzuigkap boven de tafel van Felder nogal wiebelig vond en ook de effectiviteit qua afzuiging erg tegen viel heb ik een zogenaamde "Overarm Crown Guard" aangeschaft. Hierbij zit de kap dus niet meer vast aan het spouwmes, hetgeen erg fijn is als je verdekte snede maakt. Nu hoef ik niet steeds het spouwmes te wisselen. Ik laat gewoon het korte spouwmes erop zitten. Een ander voordeel is dat de nieuwe kap wieltjes heeft, zodat je werkstuk lekker soepel onder de kap glijdt. Dat was bij de originele kap zeker niet altijd het geval. Ook zit het bevestigingsknopje van de oude kap nu nooit meer in de weg.
De referentie aan deze afzuiging was eigenlijk vooral gemaakt omdat ik me dankzij deze kap niet zo druk meer maak om de richting van de kracht die het zaagblad op het werkstuk uitoefent (hoog vs laag). Zelfs al zou de achterkant van het blad in het werkstuk grijpen, dan schiet het werkstuk echt niet zomaar naar de bediener toe door de constructie van de nieuwe afzuiging/beveiliging. Bovendien sta ik altijd naast de roltafel en dus niet in de baan van een eventueel projectiel. Hierdoor ben ik de voorkeur gaan geven aan een lage stand. Tegenwoordig heb ik een voorritser, maar de gewoonte is toch gebleven.
De kap kan (beperkt maar voldoende) in hoogte versteld worden en kan ook worden weggedraaid, doordat er een scharnierpunt in de dragende arm zit. Ik heb 80 cm zaagbreedte rechts van het blad en weer rechts daarvan zit het verticale deel van de draagarm. Ik heb nog nooit meegemaakt dat die in de weg zit. Als ik meer dan 80 cm breedte moet verzagen, dan zorg ik dat dit links van het blad gebeurt. Ik doe sowieso bijna alles links van het blad op de roltafel. Dat is dus echt een andere werkwijze dan op zaagtafels zonder roltafel. Dat is iets dat je jezelf in het begin echt aan moet leren. Maar het is ook veiliger en nauwkeuriger. Ik moet nog een nieuwe Fritz und Franz voor deze machine maken, waardoor ik soms nog wel schulp rechts van het blad tegen de parallelaanslag aan. Dat is een projectje voor van de winter.