Het grote donkere bos van spijkerpistolen

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
639
101
Sterksel
Vorige week heb ik deze mal gemaakt om gemakkelijk gaten voor pennen te frezen in een kleine lat van 30x22mm.

WhatsApp Image 2023-03-22 at 20.21.29.jpeg

Dat ging goed maar bij het schroeven verschuift het hout gemakkelijker waardoor de precisie wat in gevaar komt.
Ik zie op youtube vaak dat men een spijkerpistool gebruikt voor dit soort werk. Echter als je je daar in gaat verdiepen zijn er zeer veel modellen in allerlei formaten en wat is dan handig voor dit soort werk....

Ik heb geen compressor en denk daardoor aan een machine op accu. Iemand goede tips en wat uitleg over formaten en wat handig is?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
864
449
Noord-Veluwe
Ik gebruik al jaren een Ryobi R18N18G en ben daar erg tevreden over. Ik heb uit dezelfde serie ook een nietpistool en ben ook daar erg tevreden over. De accu's hebben nog nooit enig probleem gegeven en worden toch best intensief gebruikt. Goed prijs-prestatie-verhouding, als je het mij vraagt.

Let bij het kiezen van een spijker- of nietpistool goed op de maat spijkers of nieten die je kunt schieten. Afhankelijk van wat je ermee wilt doen wil je juist dunne of dikke spijkers kunnen gebruiken. De lengte is vaak redelijk flexibel bij deze apparaten, maar de dikte absoluut niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joepbisschops en twdi

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Ik gebruik voor zulke malletjes gewoon koploze spijkertjes. Je slaat ze met de punt net door het hout, controleert of het houtje goed ligt, dan druk je de puntjes door in het onderhout en sla je de spijkers door. Zijn ook weer makkelijk te verwijderen. En ik heb tackers van groot tot klein.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
639
101
Sterksel
Ik gebruik al jaren een Ryobi R18N18G en ben daar erg tevreden over. Ik heb uit dezelfde serie ook een nietpistool en ben ook daar erg tevreden over. De accu's hebben nog nooit enig probleem gegeven en worden toch best intensief gebruikt. Goed prijs-prestatie-verhouding, als je het mij vraagt.

Let bij het kiezen van een spijker- of nietpistool goed op de maat spijkers of nieten die je kunt schieten. Afhankelijk van wat je ermee wilt doen wil je juist dunne of dikke spijkers kunnen gebruiken. De lengte is vaak redelijk flexibel bij deze apparaten, maar de dikte absoluut niet.
Ik heb deze even opgezocht en nu begint er wat te dagen:
  • Schiet 18 Gauge (1.2mm) nagels van 15 tot 50mm lang

De lengte is dus variable maar je 'kiest' dus eigenlijk de dikte van de nagels. Ik zag een review van een 23g. Dit
is 0.6mm dus hoe groter het getal hoe dunner de nagel.

Goed leermomentje :)
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
864
449
Noord-Veluwe
Klopt. Als ik me niet vergis heeft dat ermee te maken dat ze het getal afleiden van hoeveel draden ze oorspronkelijk konden trekken uit een standaard eenheid metaal (Imperial Wire Gauge). Hoe dunner de draad, hoe meer draden er uit een eenheid gingen.

Die heel dunne nageltjes worden vaak gebruikt voor (vrijwel) onzichtbare bevestiging. Bijvoorbeeld bij afwerklijsten (crown moulding). De gaatjes waar je dan mee zit zijn zo klein dat vullen vaak niet eens meer nodig is. Een laagje verf is al genoeg om het onzichtbaar te maken.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Als het erom gaat dat bij vastschroeven (of klemmen met lijmklemmen) van iets op een mal, heb ik nog 2 tips.
- eerst vastzetten met een klein stukje dubbelzijdig tape, daarna vaster zetten met een schroef of klem
- fijn schuurpapier op je mal lijmen (p100-120), dat voorkomt ook schuiven bij het klemmen. Hoe goed dit werkt met vastschroeven weet ik niet, bij vastzetten met lijmklemmen werkt dit voor mij in ieder geval heel goed.

In jouw geval gaat het, voor dit specifieke project, om het maken van de mal zelf denk ik? Die dus ook niet meer uit elkaar hoeft naderhand? Dan kan je de onderdelen ook eerst met een klein drupje lijm (houtlijm, of secondelijm/ca-glue met eventueel een activator) vastlijmen en na drogen alsnog schroeven voor extra stevigheid.

(al ben ik nu redenen aan het geven om juist geen tacker aan te schaffen, maar als je die eenmaal hebt ga je die ook meer gebruiken… Dus is sowieso geen overbodige luxe…)
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
639
101
Sterksel
Als het erom gaat dat bij vastschroeven (of klemmen met lijmklemmen) van iets op een mal, heb ik nog 2 tips.
- eerst vastzetten met een klein stukje dubbelzijdig tape, daarna vaster zetten met een schroef of klem
- fijn schuurpapier op je mal lijmen (p100-120), dat voorkomt ook schuiven bij het klemmen. Hoe goed dit werkt met vastschroeven weet ik niet, bij vastzetten met lijmklemmen werkt dit voor mij in ieder geval heel goed.

In jouw geval gaat het, voor dit specifieke project, om het maken van de mal zelf denk ik? Die dus ook niet meer uit elkaar hoeft naderhand? Dan kan je de onderdelen ook eerst met een klein drupje lijm (houtlijm, of secondelijm/ca-glue met eventueel een activator) vastlijmen en na drogen alsnog schroeven voor extra stevigheid.

(al ben ik nu redenen aan het geven om juist geen tacker aan te schaffen, maar als je die eenmaal hebt ga je die ook meer gebruiken… Dus is sowieso geen overbodige luxe…)

Jij zal er vast ook wel 1 hebben inderdaad :)
Bij dit geval ga ik de mal wel weer uit elkaar halen omdat het niet nodig is om hem te bewaren. Misschien is schroeven dan wel het beste. Anderszijds, zal het sneller zijn geweest om een tacker te gebruiken. Ik heb toch steeds voor geboord bv om scheuren te voorkomen.
 

TransFelix

Actieve deelnemer
27 feb 2023
29
4
Drente
Onlangs op jijbuis een tip gezien om een dewalt compressor te kopen die ook op 18v accu kan met een compressor spijkerpistool. Ik kan het wel begrijpen, heb zelf een dewalt accu tacker, lomp en zwaar ding best wel. Oke het kost eerst iets mee, maar die compressor kun je uiteindelijk veel en veel meer mee doen. Ps mijn dewalt accutacker is eventueel te koop... zgan
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
983
404
hilversum
Onlangs op jijbuis een tip gezien om een dewalt compressor te kopen die ook op 18v accu kan met een compressor spijkerpistool. Ik kan het wel begrijpen, heb zelf een dewalt accu tacker, lomp en zwaar ding best wel. Oke het kost eerst iets mee, maar die compressor kun je uiteindelijk veel en veel meer mee doen. Ps mijn dewalt accutacker is eventueel te koop... zgan
Heb dat filmpje ook gezien.
Maar dan ben je meteen accu gebonden ook kwa werktijd.
Dat gezegd er zijn meerdere merken accu compressors.
Maar mijn advies zou zijn koop een compressor met een snoer.
En dan het liefst een stille.
 
  • Leuk
Waarderingen: CulZa

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Onlangs op jijbuis een tip gezien om een dewalt compressor te kopen die ook op 18v accu kan met een compressor spijkerpistool. Ik kan het wel begrijpen, heb zelf een dewalt accu tacker, lomp en zwaar ding best wel. Oke het kost eerst iets mee, maar die compressor kun je uiteindelijk veel en veel meer mee doen. Ps mijn dewalt accutacker is eventueel te koop... zgan
Eerst een accu laden en dan met de batterij een compressor op druk brengen is een hoop gedoe voor weinig. Compressoren zijn weinig energie efficiënt. Bij het samenpersen van lucht gaat heel wat energie verloren. Het gemiddelde rendement van een compressor bedraagt slechts 15%. Dat wil dus zeggen dat van je accu capaciteit slechts 15% overblijft voor de aangesloten persluchtmachine.
Je kan dus beter of een compressor op netspanning gebruiken, of een machine rechtstreeks op een accu.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Eurt

Nieuw lid
27 jul 2019
4
6
Ik stond een tijd geleden voor dezelfde uitdaging. Heb uiteindelijk gekozen voor een compressor (24l) met pistool. Geen moment spijt van. Compressor is ongeveer net zo groot als een uit de kluit gewassen stofzuiger en erg stil (hyundai).
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
582
136
Dat ging goed maar bij het schroeven verschuift het hout gemakkelijker waardoor de precisie wat in gevaar komt.
Even terug naar het begin en het oorspronkelijke
probleem. Dat verschuiven zou je ook kunnen omzeilen met secondenlijm met activator. Dan zit het vast genoeg om niet te verschuiven tijdens het schroeven.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
582
136
En wanneer je toch een tacker wilt kopen, op accu vind je de meeste keuze tot 18g.
Maar al heel snel ben je duurder uit dan voor een compressor + tacker
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
639
101
Sterksel
En wanneer je toch een tacker wilt kopen, op accu vind je de meeste keuze tot 18g.
Maar al heel snel ben je duurder uit dan voor een compressor + tacker
Dat geloof ik. Eigenlijk heb ik ook niet zo veel extra ruimte voor een compressor en maken die compressoren niet veel herrie?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.138
529
Moordrecht
Er zijn stille compressoren, die zijn echt een stuk stiller. Je hebt al een kleine Stanley voor €139, dat is voldoende voor een tacker
 

george72

Nieuw lid
13 mrt 2023
7
0
kiiY7ZNZyPKgi8m
Ik heb sinds kort ook een Ryobi spijkerpistool (R18N16G) 16G ipv 18G. Gebruik het voornamelijk in en rond het huis en het werkt echt goed en ben er erg tevreden over. Spijkers zijn iets dikkers en soms moet je ze nog wel even afwerken wil je het resultaat echt netjes krijgen maar is niet altijd nodig. Keuze voor Ryobi van vanwege de goede reviews en de techniek die ze gebruiken. Maar ook dat je met een adapter DeWalt 18V XR batterijen kunt gebruiken en die had ik al voor ander gereedschap.
 

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
81
34
Waddinxveen
Ik heb enge tijd geleden een Makita AF506 gekocht en ik ben er erg blij mee. Dunne brads in verschillende lengtes, ik maak er eigenlijk best veel gebruik van. Compressor had ik al en dit was gewoon veel goedkoper.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.