Het einde van Dictum?

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.041
438
Middelburg
De Chinezen (want daar komen alle spullen voor je eigen energievoorziening van vandaan) bedonderen ons niet?
Lees mijn voorgaande post zou ik zeggen wat China betreft. Reactie op je aanhalingstekens; ik heb gekozen voor een Europees fabrikaat, en uiteraard ik weet het, daar zullen vast Chinese onderdelen in zitten, helaas het zij zo, dat is anno 2026 niet te voorkomen, triest maar waar.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.041
438
Middelburg
Een eigen bos en een houtgasgenerator voor stroom. En met de hand zagen, want die machines komen ook uit china. Geen plastic, want olie, niet naar de supermarkt, want black rock, dus usa. Gaat nog lastig worden met je principes.
Helaas dat is de werkelijkheid geworden wegens ons VOC mentaliteit zo goedkoop mogelijk en ik ben er ook debet aan. Maar je wordt toch met je neus op de feiten gedrukt nu je ziet wat het allemaal teweeg brengt die straat van Hormuz. Klopt, we hebben olie nodig voor onze industrie, klopt het is niet eenvoudig om je principes na te jagen, klopt allemaal. Maar ik wil toch een poging wagen, om van die verdomde fossiele brandstof af te geraken, al is het maar een beetje, of is dat dom denken??

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
86
40
Hoekschewaard
Je hoeft en kan ook niet alles 100% dichttimmeren, en in je eentje kan je ook de wereld niet veranderen. Toch probeer ik tegenwoordig zo min mogelijk iets te kopen wat uit China of Rusland of Amerika komt. Al was het alleen maar om er een ietsepietsie aan bij te dragen dat onze europese maak industrie niet helemaal uitgehold wordt. Hoe beter onze eigen maakindustrie is of kan worden, des te minderzijn we afhankelijk van “wat minder prettige” landen. En ja, vaak hangt daar een prijs kaartje aan, al zijn die mooie amerikaanse producten ook vaak belachelijk duur. Maar iedereen moet hier zijn eigen afweging maken.

• Leuk
Waarderingen: 48rmc

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
545
253
Almen aan zee
Maar ik wil toch een poging wagen, om van die verdomde fossiele brandstof af te geraken, al is het maar een beetje, of is dat dom denken??
Vind dat helemaal niet dom denken.

De makkelijkste weg is gewoon doorhobbelen met z'n allen, consumeren maar vrienden, en na ons de zondvloed.

Volgens je principes leven en handelen levert in ieder geval in je eigen cirkel van invloed wat op, en hopelijk ook nog in het grotere geheel.

Wie wil er niet graag straks aan z'n kleinkinderen kunnen zeggen dat-ie z'n best heeft gedaan het zo goed en netjes mogelijk voor ze achter te laten.

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: 48rmc en Bert Vanderveen

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.041
438
Middelburg
Vind dat helemaal niet dom denken.

De makkelijkste weg is gewoon doorhobbelen met z'n allen, consumeren maar vrienden, en na ons de zondvloed.

Volgens je principes leven en handelen levert in ieder geval in je eigen cirkel van invloed wat op, en hopelijk ook nog in het grotere geheel.

Wie wil er niet graag straks aan z'n kleinkinderen kunnen zeggen dat-ie z'n best heeft gedaan het zo goed en netjes mogelijk voor ze achter te laten.
Dank gelukkig sta ik er niet alleen in, qua denkwijze. Niets doen, en mee hobbelen met de minste weerstand, vind ik slap, uiteindelijk krijg je ooit de rekening gepresenteerd. Maar goed ieder moet voor zichzelf de overweging nemen wel of niet kiezen voor een fossielvrije samenleving. Hoe meer mensen bereid zijn om hierin te investeren, des sneller gaat de ontwikkeling en goedkoper het wordt, uiteindelijk lijkt mij dat een win-win situatie. Willen we onafhankelijk worden van landen zoals Amerika, Rusland, en de middle east, dan zullen we toch echt meer gebruik moeten gaan maken, van andere energievormen, en dat vraagt een omslag in onze denkwijze. De tijd zal het leren.

• Leuk
Waarderingen: Bert Vanderveen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.408
4.361
Die fosielvrije samenleving kan ruwweg 5 miljard mensen minder voeden. Fijn dat jij bij de groep die verhongerd wil horen. Keuzes hebben consequenties.

Dank gelukkig sta ik er niet alleen in, qua denkwijze. Niets doen, en mee hobbelen met de minste weerstand, vind ik slap, uiteindelijk krijg je ooit de rekening gepresenteerd. Maar goed ieder moet voor zichzelf de overweging nemen wel of niet kiezen voor een fossielvrije samenleving. Hoe meer mensen bereid zijn om hierin te investeren, des sneller gaat de ontwikkeling en goedkoper het wordt, uiteindelijk lijkt mij dat een win-win situatie. Willen we onafhankelijk worden van landen zoals Amerika, Rusland, en de middle east, dan zullen we toch echt meer gebruik moeten gaan maken, van andere energievormen, en dat vraagt een omslag in onze denkwijze. De tijd zal het leren.

Het teleurstellende is dat men wel van fossiel naar elektrisch wil, maar niet van meer naar (veel) minder.

• Leuk
Waarderingen: Henk H en 48rmc

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.041
438
Middelburg
Die fosielvrije samenleving kan ruwweg 5 miljard mensen minder voeden. Fijn dat jij bij de groep die verhongerd wil horen. Keuzes hebben consequenties.
Chevy66 toch, heb je aandelen in fossiele olie?? Denk het van wel gezien je fan bent van Amerikaanse auto's:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO: en Amerikanen denken groot ook in het verbruik,.....MAGA(y)(y)(y)(y)

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.349
1.159
Enschede
ingoogni.nl
chinese webshops
Zonder het politiek te willen maken, of het nu Chinees financieel imperialisme is, of USA financieel imperialisme voortvloeiend uit het Marshal plan is, het is een pot nat. "World dominaton" met Europa als de spil die het tegen kan houden. Of beter, de angst voor Europa.

Ondanks ons diep zwarte verleden door de eeuwen heen, we hebben een heel klein beetje geleerd. Dat kleine beetje kon wel eens vrijheid zijn zonder te "moeten" vloeken in de kerk, of te leven zonder een "bucket list".

Voor het monster-verbond van de autocraten is Europa het grote angst model. De grootste bedreiging. Het grootste doel van de autocraten is om in het zadel te blijven, ongeacht wat. Dus ze steunen elkaar ondanks dat hun uiteindelijke doelen verschillen zijn. Diverse Europese democratische systemen kunnen hen pootje lichten.

Nu is het "helaas" zo dat het Chinese systeem (4000 jaar oud) een aantal aspecten heeft waar we van kunnen leren. Kijk eens naar de samenstelling van de top van "de partij". Daar zitten opvallend veel "technologen". Mensen met kennis van productie. Mensen met kennis van ecologie, mensen met kennis van het sturen in welke richting nodig is. Het is niet voor niets dat men in de afgelopen decennia 6 miljoen bomen heeft geplant. Het is niet voor niets dat ze gebruik maken van een verzendkostensyteem voor derde wereld landen.

De VS kan hier in geen enkel opzicht in mee. In de woorden van een bepaalde president een "failed country" ondanks de immense rijkdom ( in een zeer beperkt deel). Een, excusez les mots "shit hole country"
dat meer schulden heeft dan welk land ook. Een land dat per maand meer rente moet betalen dan om het even welk Afrikaans land draaiende te houden. Een land dat roept dat wij op hen teren terwijl ze ons "gedwongen hebben" in hun straatje mee te doen, terwijl de Europese wetenschappers noodzakelijk waren om dat land hun ahum "status" te geven.

Als er iets is dat Europa gedaan heeft, collectief gedaan heeft, dan is het toestaan dat anderen ons het kaas van het brood eten. Dus,

... niet mopperen en er voor zorgen dat we onze (politieke of andere) systemen op orde hebben om te zorgen dat ere toekomt wie ere toekomt en dan gewoom verder gaan ter faveure van een ieder.

Als voorbeeld; Mijn diepste respect in deze voor de Franse regering die de waarde zag van de fotografie, de patenten kocht, en ze te beschikking stelde voor eenieder. Hollywood had niet zonder dat bestaan!

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.408
4.361
Geopolitiek heeft met verdeling te maken. Realisme met of er wel iets te verdelen valt. Je ziet nu al dat een kleine stremming in de aanvoer van kunstmest tot honger bij de armere mensen gaat leiden. Jij wil het verbouwen en transporteren van voedsel helemaal terug naar de oudheid brengen. Je hebt niets aan je zonnepanelen met een lege maag. Politici zullen alleen het juiste doen, als het de enige overgebleven optie is.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.643
1.022
‘s-Hertogenbosch
Jammer eigenlijk dat de politiek mensen zover bezig houdt dat het eigenlijke waarom we hier op het forum zijn wegvalt….
Inderdaad het houdt ons allemaal bezig en laat ons afdwalen, maar toch dat ik het goede voornemen heb om vandaag iets te gaan doen aan mijn hobby wat ik komende dagen weer wil gaan delen met jullie.
Fijne pinksterdag allemaal en maak ook iets moois en doe iets voor jezelf….

Groetjes John 👋🏻

• Leuk
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.041
438
Middelburg
Geopolitiek heeft met verdeling te maken. Realisme met of er wel iets te verdelen valt. Je ziet nu al dat een kleine stremming in de aanvoer van kunstmest tot honger bij de armere mensen gaat leiden. Jij wil het verbouwen en transporteren van voedsel helemaal terug naar de oudheid brengen. Je hebt niets aan je zonnepanelen met een lege maag. Politici zullen alleen het juiste doen, als het de enige overgebleven optie is.
Klopt ik wil terug naar paard en wagen, maar we moeten wel op zoek gaan naar een bepaald ras paard die geen co2 uitscheidt:LOL:. Transport over de weg gaat al vaak elektrische en dat wordt steeds meer, echter ik heb meer mijn hoop gevestigd op waterstof. Hoe je het ook wend of keert we zullen toch op een gegeven moment vaarwel moeten zeggen tegen fossiele brandstof of je het nu leuk vind of niet. De technologie maakt grote sprongen op dit gebied en zeker nu we inzien hoe kwetsbaar we zijn nu de straat van Hormuz zo goed als volledig dicht is. Je zou toch dom zijn als EU om maar te blijven hangen in dat fossiele tijdperk met als zijn olie soorten:LOL:. Ergens moet ik om mezelf lachen wetende dat ik niet bepaald fan ben van de" linkse kerk". Maar laten we terug gaan, daar waar het topic oorspronkelijk over begon; Dictum

• Leuk
Waarderingen: John1969

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
86
40
Hoekschewaard
Vergeet niet dat aardolie niet alleen gebruikt wordt voor energiedragers, maar dat aardolie als basisgrondstof ook gebruikt wordt voor wel heel erg veel eindproducten. Ik vraag me af hoe je bij bijvoorbeeld windmolens kan maken zonder gebruik te maken van materialen die gefabriceerd worden uit aardolie.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.