Het blijft leuk, zagen

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.045
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik post het project pas als ik wat verder in het proces ben, maar het weer is stukken beter, ik vries niet meer dood in de werkplaats en ik heb een hoop projecten die af moeten deze maanden! Dus deel ik even met jullie mijn vreugde dat ik weer een verdomd goeie reden had om mijn lintzaag aan te slingeren. Helaas is hij aan de kleine kant, ik moest het hout 2cm inkorten want de zaag gaat slechts 40cm hoog...

1742288939596.jpeg
1742288944731.jpeg
1742288948451.jpeg

Betreft hier een stuk wilgenhout van ~280cm lang en (nu dus :)) maximaal 40cm breed. Dikte is / was ~75mm en na herzagen en vlakken moet het op ongeveer 30mm per deel uitkomen.

munckf

Actieve deelnemer
Gaaf! Ik ga binnenkort samen met mijn zoon een eerste poging doen op een stammetje slangenhout (voor barok strijkstokken) met mijn Record Power Sabre 350. Duimen dat we dit niveau kunnen halen. Hoeveel zaagverlies heb jij? Bij ons wordt het superbelangrijk om perfect kwartiers te zagen, met minimaal zaagverlies. Hoe maak jij de stam vast op de slede?

Mochten er trouwens mensen zijn die geïnteresseerd zijn in slangenhout, dan kunnen ze zich bij mij melden. We gaan waarschijnlijk redelijk wat overhouden, dat minder geschikt zal zijn voor strijkstokken, maar nog wel voor andere doeleinden. Daar kunnen we tzt elkaar weillicht mee helpen.

• Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.045
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Gaaf! Ik ga binnenkort samen met mijn zoon een eerste poging doen op een stammetje slangenhout (voor barok strijkstokken) met mijn Record Power Sabre 350. Duimen dat we dit niveau kunnen halen. Hoeveel zaagverlies heb jij? Bij ons wordt het superbelangrijk om perfect kwartiers te zagen, met minimaal zaagverlies. Hoe maak jij de stam vast op de slede?

Mochten er trouwens mensen zijn die geïnteresseerd zijn in slangenhout, dan kunnen ze zich bij mij melden. We gaan waarschijnlijk redelijk wat overhouden, dat minder geschikt zal zijn voor strijkstokken, maar nog wel voor andere doeleinden. Daar kunnen we tzt elkaar weillicht mee helpen.
Ik schroef de slede gewoon tegen de stam op delen waarvan ik weet dat ze er toch af gaan. Ik heb een flink lint, een Ripper van 5,5 meter, 34mm breed en 1,1mm dik. Als ik perfect recht zaag heb ik vanwege de tandzetting nog steeds wel ~3mm verlies maar dit is dus echt een lint om bomen te zagen, ik heb ook dunnere.

Zodra je 1 rechte zijde hebt kun je het principe zonder slede doen natuurlijk.

@Wim Kluck je bent welkom, dat weet je :) neem je gelijk een grote voorraad mee die ver/herzaagd moet worden.

• Leuk
Waarderingen: munckf

munckf

Actieve deelnemer
Ik schroef de slede gewoon tegen de stam op delen waarvan ik weet dat ze er toch af gaan. Ik heb een flink lint, een Ripper van 5,5 meter, 34mm breed en 1,1mm dik. Als ik perfect recht zaag heb ik vanwege de tandzetting nog steeds wel ~3mm verlies maar dit is dus echt een lint om bomen te zagen, ik heb ook dunnere.

Zodra je 1 rechte zijde hebt kun je het principe zonder slede doen natuurlijk.

@Wim Kluck je bent welkom, dat weet je :) neem je gelijk een grote voorraad mee die ver/herzaagd moet worden.
Dankjewel voor de reactie. Dat klinkt een beetje zoals wij het ook van plan zijn. Ik heb ook een ripper, maar ga eerst proberen of we al gelijk met een "zuiniger lint" kunnen starten. Slangenhout is duur ;). Onze (halve) stammetjes zijn tussen de 20 en 35 cm breed. Dat gaat met wat geduld wel op zo'n SABRE 350, hè?! Ik hoop dat wij er net zo van gaan genieten als jij! :)

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.045
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dankjewel voor de reactie. Dat klinkt een beetje zoals wij het ook van plan zijn. Ik heb ook een ripper, maar ga eerst proberen of we al gelijk met een "zuiniger lint" kunnen starten. Slangenhout is duur ;). Onze (halve) stammetjes zijn tussen de 20 en 35 cm breed. Dat gaat met wat geduld wel op zo'n SABRE 350, hè?! Ik hoop dat wij er net zo van gaan genieten als jij! :)
Ik denk dat het valse zuinigheid gaat zijn, want een dunner / smaller lint gaat eerder "zoeken" juist omdat het flexibeler is en het hout (veel) harder. Ik ken de sabre totaal niet maar voor herzagen moet je zaag nogal werken. Ik heb het voordeel van gietijzeren wielen die veel gewicht achter het lint zetten, daardoor zakt het toerental niet snel in. Deze boomstam van 40cm hoog, alhoewel vurenhout, werd sneller gezaagd dan ik kon duwen... Ik zou eerst een stukje testen als ik jullie was.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.045
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl

Als het deze is... De hele machine weegt nog geen 120kg. Die wielen zullen weinig massa hebben en met 1500w opgenomen vermogen denk ik eerlijk gezegd niet dat je die 25cm zaaghoogte echt kunt gebruiken. Ik heb het wel eens geprobeerd met een vergelijkbare machine van Metabo en die liep gewoon vast op 15cm eiken. Dat wordt echt héél veel geduld hebben dan ;).

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
242
165
Echt
Blijft toch mooi om dat oude spul te zien hobbelen! Knpa hoe het zo strak haaks eruit komt.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.320
3.453
Gaanderen

Als het deze is... De hele machine weegt nog geen 120kg. Die wielen zullen weinig massa hebben en met 1500w opgenomen vermogen denk ik eerlijk gezegd niet dat je die 25cm zaaghoogte echt kunt gebruiken. Ik heb het wel eens geprobeerd met een vergelijkbare machine van Metabo en die liep gewoon vast op 15cm eiken. Dat wordt echt héél veel geduld hebben dan ;).
Zijn gietijzeren wielen en 25 cm eiken is geen probleem met het juiste lint. Ja als je met 25 cm balken van 3 meter aan de gang gaat dan duw je de machine weg. Ik heb er wel die dikte mee gezaagd. Wel korte stukken.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.045
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zijn gietijzeren wielen en 25 cm eiken is geen probleem met het juiste lint. Ja als je met 25 cm balken van 3 meter aan de gang gaat dan duw je de machine weg. Ik heb er wel die dikte mee gezaagd. Wel korte stukken.
Nou misschien zit ik er wel helemaal naast :) de machine die ik had was er niet toe in staat helaas.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.