Beste Forummers,
Er staat mij een uitdaging te wachten. De huidig poort in onze tuinafscheiding valt van ellende uit elkaar. Het ding is inferieur geconstrueerd en zo rot als een mispel. Tijd voor iets beters.
Mijn idee is als volgt:

Dit is één helft van de symmetrische poort, de totale overspanning is dus zo'n 3,8m
De poort hangt met grote duimhengen aan gemetselde kolommen.
Een aantal dingen staan al vast (bijv. omdat ik die materialen al heb):
- Het frame wordt van Douglas gemaakt (50x50 en 50x100 voor de schoor)
- Het frame hangt in 2 60cm lange duimhengen
- Het frame wordt verticaal bekleed met geimpregneerde 'schuttingplanken'
Ik weet dat 50x50 voor het kader niet over houdt, maar ik wil de constructie slank en lichtgewicht houden.
De sterkte moet komen uit een deugdelijke constructie en niet uit lompe hoeveelheden hout.
Om eventueel doorhangen en/of vervormen te corrigeren wil ik de mogelijkheid maken om diagonaal (haaks op de schoor) een staalkabel te spannen.
Ik ben ingenieur van beroep en heb redelijk vertrouwen dat bovenstaande vorm kan werken.
Ik ben echter geen ervaren houtbewerker en met name het maken van de hoekverbindingen vind ik nog wel spannend.
Ik dacht er eerst aan om de boel koud op elkaar te zetten met bruislijm en een schroef en er vervolgens 2 lange deuvels doorheen te meppen. Ik heb al een bosje 12mm hardhouten deuvels gemaakt van een restje kozijnhout (merbau/meranti?).
Echter zag ik nu de bridle joint en die vind ik mooi en lijkt me ook sterker:
Echter hangt dat bij mijn weten volledig af van hoe nauw passend je het maakt c.q. hoe goed de lijmverbinding is.
De stukken zijn veel te groot om verticaal op de zaagtafel te zetten. Ik heb wel een lichte bovenfrees maar vraag me af of het te doen is om hiermee een 50mm diepe nauwkeurige uitsparing in het 'mortise' deel te frezen? En zo ja, hoe dan?
Ik heb niet de beschikking over fancy japanse zaagjes, schaven en beiteltjes. Dat zou toch allemaal wegroesten in mijn ongeisoleerde schuurtje..
Of is mijn doorgeboorde deuvelverbinding ook goed genoeg en moet ik niet te moeilijk doen? Of zijn er betere opties?
Is mijn keuze voor D4 constructielijm/bruislijm goed? Mijn gedacht was dat het ongeschaafde hout hiermee beter zou worden verbonden en tevens vult het goed alle kiertjes om vochtintreding te verminderen.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Er staat mij een uitdaging te wachten. De huidig poort in onze tuinafscheiding valt van ellende uit elkaar. Het ding is inferieur geconstrueerd en zo rot als een mispel. Tijd voor iets beters.
Mijn idee is als volgt:

Dit is één helft van de symmetrische poort, de totale overspanning is dus zo'n 3,8m
De poort hangt met grote duimhengen aan gemetselde kolommen.
Een aantal dingen staan al vast (bijv. omdat ik die materialen al heb):
- Het frame wordt van Douglas gemaakt (50x50 en 50x100 voor de schoor)
- Het frame hangt in 2 60cm lange duimhengen
- Het frame wordt verticaal bekleed met geimpregneerde 'schuttingplanken'
Ik weet dat 50x50 voor het kader niet over houdt, maar ik wil de constructie slank en lichtgewicht houden.
De sterkte moet komen uit een deugdelijke constructie en niet uit lompe hoeveelheden hout.
Om eventueel doorhangen en/of vervormen te corrigeren wil ik de mogelijkheid maken om diagonaal (haaks op de schoor) een staalkabel te spannen.
Ik ben ingenieur van beroep en heb redelijk vertrouwen dat bovenstaande vorm kan werken.
Ik ben echter geen ervaren houtbewerker en met name het maken van de hoekverbindingen vind ik nog wel spannend.
Ik dacht er eerst aan om de boel koud op elkaar te zetten met bruislijm en een schroef en er vervolgens 2 lange deuvels doorheen te meppen. Ik heb al een bosje 12mm hardhouten deuvels gemaakt van een restje kozijnhout (merbau/meranti?).
Echter zag ik nu de bridle joint en die vind ik mooi en lijkt me ook sterker:

Echter hangt dat bij mijn weten volledig af van hoe nauw passend je het maakt c.q. hoe goed de lijmverbinding is.
De stukken zijn veel te groot om verticaal op de zaagtafel te zetten. Ik heb wel een lichte bovenfrees maar vraag me af of het te doen is om hiermee een 50mm diepe nauwkeurige uitsparing in het 'mortise' deel te frezen? En zo ja, hoe dan?
Ik heb niet de beschikking over fancy japanse zaagjes, schaven en beiteltjes. Dat zou toch allemaal wegroesten in mijn ongeisoleerde schuurtje..
Of is mijn doorgeboorde deuvelverbinding ook goed genoeg en moet ik niet te moeilijk doen? Of zijn er betere opties?
Is mijn keuze voor D4 constructielijm/bruislijm goed? Mijn gedacht was dat het ongeschaafde hout hiermee beter zou worden verbonden en tevens vult het goed alle kiertjes om vochtintreding te verminderen.
Alvast bedankt voor jullie hulp!