Hekwerkje om vijver

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Als het maar voor even is: waarom geen kunststof schapengaas met prikpennen?
Je wilt naast een vijver iets hebben wat stevig en star is. Los gaas, of een flexinet/schriknet zoals jij bedoelt, gaat doorbuigen of omvallen als een kind er tegenaan leunt, waardoor ze alsnog er overheen kunnen vallen en in de vijver terecht komen. Dan is het juist nog gevaarlijker dan zonder (schijnveiligheid).
Dat werkt dus alleen icm een schrikapparaat (daarom blijven schapen er ook binnen). Wel effectief, na 1x aanraken leert het kind heel snel dat’ie er maar beter vanaf kan blijven (zelf ervaring mee als kind, m’n ouders hadden schapen), maar ook daarbij geldt dat ouders dat tegenwoordig niet meer zien zitten.😁
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
van de andere kant van het hek bekeken . . .

het is aan de ouders en grootouders om hun kinderen voortdurend in het oog te houden
jaarlijks lezen we dat kindjes verdronken zijn, terwijl niemand het opgemerkt had
een onoplettendheid of een manier van leven ?
sommige grootouders willen omwille van de kleine kleinkinderen geen waterpartij of gooien de bestaande dicht

naar analogie . . . dit jaar zijn aan de vlaamse kust reeds heel wat kindjes verloren gelopen
gelukkiglijk niet verdronken

zijn de vijvers met watervallen groot, plaats dan een hek in een rechte lijn, indien mogelijk

deze morgen zag ik bij de bouwhandel kunststofwerfafslutingen op rol staan aan 1 euro / m
de staven - die je met je voet zo in de grond duwt - aan 10 euro / stuk
toch geen geld !

bespaar jezelf het trauma van een verdronken (klein)kind
en steek het dan niet op 'de techniek' die gefaald heeft
je wordt er in je slaap van wakker
en wanneer je inslaapt, staat dat beeld nog op je netvlies

noot: ondertussen heb ik reeds 4 van die kneuters of kneuners rondlopen
mijn schrijnwerkersoog verliest hen niet uit het oog
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Allemaal hartelijk dank voor jullie bijdrages en ideeën. Aangezien de baas des huizes toch hout het mooiste en stevigste vindt, gaan we daar voor. Nu nog even bedenken of ik de hekjes met de palen vast maak of iets met haken ga verzinnen.
N.B.
Ook mijn schrijnwerkersoog verliest hen niet uit het oog.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Dat rooster wat eerder werd genoemd is eigenlijk de beste oplossing. Ook gelijk goed tegen reigers.

Je zou het rooster ook net onder water kunnen leggen in de vijver. Dan zie je er niks van maar wellicht wat moeilijk met waterlelies erin. Kind kan er wel in vallen maar niet verdrinken.

Zo'n hek ga je geheid een keer vergeten terwijl net de tuindeur open staat. Ga je zo'n hek helemaal optuigen als je kinderen even gauw op visite komen of enkel als de kleinkinderen blijven logeren bijv.

En met een paar jaar is het niet meer nodig. Hoop werk om zo'n hek dan te maken. Zou ik nog eerder iets permanents maken voor die paar jaar dan elke keer dat hele hekwerk opvouwen en opbergen.

Maar toen ik klein kind was hadden mijn ouders ook een vijver en voor zover ik weet ben ik daar nooit ingevallen.
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Dat rooster wat eerder werd genoemd is eigenlijk de beste oplossing. Ook gelijk goed tegen reigers.

Je zou het rooster ook net onder water kunnen leggen in de vijver. Dan zie je er niks van maar wellicht wat moeilijk met waterlelies erin. Kind kan er wel in vallen maar niet verdrinken.

Zo'n hek ga je geheid een keer vergeten terwijl net de tuindeur open staat. Ga je zo'n hek helemaal optuigen als je kinderen even gauw op visite komen of enkel als de kleinkinderen blijven logeren bijv.

En met een paar jaar is het niet meer nodig. Hoop werk om zo'n hek dan te maken. Zou ik nog eerder iets permanents maken voor die paar jaar dan elke keer dat hele hekwerk opvouwen en opbergen.

Maar toen ik klein kind was hadden mijn ouders ook een vijver en voor zover ik weet ben ik daar nooit ingevallen.
heb inderdaad aan roosters gedacht maar kan het moeilijk (bijna) onzichtbaar wegleggen. Het blijft een moeilijke keuze, omdat het inderdaad maar voor paar jaar is, maar een permanent iets is geen optie.
En misschien valt er niemand in, maar voorkomen is beter dan genezen, of niet meer genezen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Als wij met de kinderen naar mijn schoonzus gaan krijgen de kinderen in de zomer gewoon een zwemvest om, zij woont namelijk aan het water, compleet met boot:)
Zeker als er bezoek is, hebben we moeite om twee jonge onderzoekers constant in het oog te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Als wij met de kinderen naar mijn schoonzus gaan krijgen de kinderen in de zomer gewoon een zwemvest om, zij woont namelijk aan het water, compleet met boot:)
Zeker als er bezoek is, hebben we moeite om twee jonge onderzoekers constant in het oog te houden.
Ook goede tip
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.711
2.573
Gaanderen
Reigerschrik is er in verschillende soorten van schrikdraad tot een bewegingsmelder die de reiger met water weg spuit. Werkt ook goed bij kleine kinderen. Mijn broer is na 50 jaar nog steeds niet vergeten dat hij op schrikdraad plaste. Ik zou er nog wel een keer goed over nadenken of je het gaat toepassen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Dat had ik vroeger ook toen de kinderen klein waren (en ik nog een vijver had).
Kan je niet vergeten, kan niks mee gebeuren...ik had het zo sterk gemaakt dat ik over het water kon lopen....ook leuk :)
Dat het niet zo mooi kijkt zou mij een zorg wezen.
Het belangrijkste is dat er niks kan gebeuren.
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Reigerschrik is er in verschillende soorten van schrikdraad tot een bewegingsmelder die de reiger met water weg spuit. Werkt ook goed bij kleine kinderen. Mijn broer is na 50 jaar nog steeds niet vergeten dat hij op schrikdraad plaste. Ik zou er nog wel een keer goed over nadenken of je het gaat toepassen.
Lijkt me niet zo'n goed idee. haha
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Vandaag hout gehaald. Het worden vierkante staanders in paalhouders. Denk dat ik deze vast ga zetten met hoekstrips en vleugelbouten die ik rampamoeren draai die in de palen zitten.

Misschien dat ik later nog wel een foto hier post.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.