Hekwerkje om vijver

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Wie heeft er een idee?
Ik wil een hekwerk maken om mijn vijver, zodat mijn kleinkinderen er niet in kunnen vallen.
Op zich niet zo'n probleem, ware het niet dat ik dit demontabel wil maken, zodat ik dit, als de kinderen er niet zijn, weer kan verwijderen.
Mijn vraag is dan ook hoe ik de stukken hekwerk, met verschillende afmetingen, en poortjes, het beste kan bevestigen.
Zit ook te denken om paalhouders te gebruiken, zodat ik de staande palen er gemakkelijk kan uithalen.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Antoon
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.286
226
't hoofd van Overijssel
Neem zo'n kastanje houten hek op ijzerdraad op plaatsen waar het mag blijven staan. Laat dat lekker overgroeien zodat het helemaal niet opvalt. En dan één of twee uithaalbare delen bij de paden.

Maar eerlijk stel dat ze de kleintjes droppen en je even niet aan de hekjes denkt. Gewoon draaibare hekjes er in en de gewoonte hebben om ze altijd dicht te doen.

1687958982290.png
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.994
821
Omgeving Leiden
Die paalhouders vind ik een goed idee. En dan zou ik stevig tuingaas gebruiken. Dat kan je als je uit-geopaad bent weer oprollen zodat het niet teveel ruimte inneemt. En het gaas kan je met een paar tie wraps aan de palen vastmaken.
Het ligt natuurlijk ook aan de grootte van de vijver en de vorm ervan.
 
  • Leuk
Waarderingen: akwadraat

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Neem zo'n kastanje houten hek op ijzerdraad op plaatsen waar het mag blijven staan. Laat dat lekker overgroeien zodat het helemaal niet opvalt. En dan één of twee uithaalbare delen bij de paden.

Maar eerlijk stel dat ze de kleintjes droppen en je even niet aan de hekjes denkt. Gewoon draaibare hekjes er in en de gewoonte hebben om ze altijd dicht te doen.

Bekijk bijlage 132744
Heb wel aan dit soort hekjes gedacht, maar toch besloten om ze zelf te maken. Mede met de gedachte dat ze dus nergens mogen blijven staan omdat dan het zicht op onze vijver helemaal verdwenen is. Maar bedankt voor het meedenken.
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Die paalhouders vind ik een goed idee. En dan zou ik stevig tuingaas gebruiken. Dat kan je als je uit-geopaad bent weer oprollen zodat het niet teveel ruimte inneemt. En het gaas kan je met een paar tie wraps aan de palen vastmaken.
Het ligt natuurlijk ook aan de grootte van de vijver en de vorm ervan.
Rollen tuingaas heb ik ook aan gedacht, maar dan moet je ze inderdaad hier en daar goed bevestigen met bv tie-wraps. Maar ja, oma beslist ook mee he, en die is bang dat het teveel "rondingen" zal geven omdat het gaas opgerold heeft gezeten. En er zitten nog een paar rechte hoeken in, wat met gaas ook niet echt prettig gaat werken vrees ik. Maar bedankt voor het meedenken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.118
2.616
Ik weet niet hoe groot je vijver is en hoe hij gevormd is, maar ik heb wel eens verzinkt betongaas op maat gemaakt voor een vijver. Dat lag gewoon plat. Op die manier zag je het eigenlijk niet en kleine kinderen liepen hoogstens natte voeten op, maar de kans dat ze verdronken was weg. Die ouders waren ook bang dat iemand ooit een hekje zou vergeten te sluiten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Ik weet niet hoe groot je vijver is en hoe hij gevormd is, maar ik heb wel eens verzinkt betongaas op mat gemaakt voor een vijver. Dat lag gewoon plat. Op die manier zag je het eigenlijk niet en kleine kinderen liepen hoogstens natte voeten op, maar de kans dat ze verdronken was weg. Die ouders waren ook bang dat iemand ooit een hekje zou vergeten te sluiten.
Bedankt voor je tip. vijver heeft geen normale vorm en betonijzer is moeilijk onzichtbaar aan te brengen, mede omdat het eigenlijk 2 vijvers zijn met watervallen.
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Ik denk dat het gewoon een houten hekwerk gaat worden, wil alleen wat tips hoe ik de losse hekwerkstukken het gemakkelijkst aan de staanders kan vastmaken.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.994
821
Omgeving Leiden
Je zou dubbele paalhouders kunnen gebruiken. Twee naast elkaar dus.
De stijlen van de hekjes onderaan laten uitsteken die je dan in de paalhouders zet.
Als je ronde paalhouders gebruikt dan kan je soepel de bocht om, wel de stijlen onderaan rond maken. Een vierkante paalhouder moet precies in de juiste richting worden gedraaid. Kan ook, maar is even wat werk.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
paalhouders zijn de beste oplossing om de hekjes onzichtbaar te kunnen plaatsen
ik denk dat ze niet rond hoeven te zijn om de ronde stijlen van de hekjes er in te krijgen
als de diameter van de hekjes niet groter is dan de lengte van de binnenzijde van de paalhouders, lukt het
om schapen op wissselende plaatsen te laten grazen, bestaat speciale schapendraad
soepel, licht, oprolbaar, makkelijk te verplaatsen, enz
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Je zou dubbele paalhouders kunnen gebruiken. Twee naast elkaar dus.
De stijlen van de hekjes onderaan laten uitsteken die je dan in de paalhouders zet.
Als je ronde paalhouders gebruikt dan kan je soepel de bocht om, wel de stijlen onderaan rond maken. Een vierkante paalhouder moet precies in de juiste richting worden gedraaid. Kan ook, maar is even wat werk.
Inderdaad goede tip, had ik zelf ook aan gedacht maar hoopte op nog andere creatieve oplossingen.
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Ik wil vierkante palen gebruiken dus dat is geen optie.
een tuigje hebben onze kinderen ook aan gehad. goede oplossing die we ook hadden bedacht maar ouders vinden dat geen goed idee....... De jeugd van tegenwoordig he
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Rond/achthoekig eind aan vierkante paal?

Ouders zelf hekjes laten maken, opzetten en wegruimen? (Zelf laten meebrengen en meenemen is misschien net te veel gevraagd...)
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Als het maar voor even is: waarom geen kunststof schapengaas met prikpennen?
mooi is anders, maar het is in elk geval snel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.