Een goed jaar geleden dacht ik verstandig aan te doen, om een HBM 200 Profi afzuiger aan te schaffen voor mijn vandiktebank, lintzaag, en nog wat gereedschap voor in de toekomst. Weekje of 3 geleden heb ik de stoute schoenen aangetrokken, en heb een Hammer K3 basic aangeschaft, met een slangaansluiting van 120mm. Dacht wellicht wordt het nu wel verstandig om een cycloon aan te schaffen. Net voor het nieuwe jaar een Oneida gekocht (Super Dust Deputy) slangaansluiting 157mm en 127mm met gegalvaniseerde buizen voor de motafzuiging alla Duomat.com (de buizen kreeg ik erbij als cadeauootje In totaal 10 stuks buizen met 6 bochten en bevestigingsringen allen met een diameter van 160mm). Ik dacht mooi, kan ik gelijk gebruiken om de afzuiging te realiseren. De HBM afzuiger wordt standaard uitgerust met een plastic symmetrisch broekstuk. Door deze te verwijderen ontstaat er een diameter van 125mm. Wat gebeurd er als ik de een conus verloopstuk 125/160 gelijk vanuit de afzuiger bevestig en overga met het plaatsen van de buizen van 160mm totaan de cycloon, is de afzuiging dan nog wel optimaal, ook in ogenschouw genomen in combinatie met de cycloon? Ik begreep altijd, dat je zo lang mogelijk, een zo groot mogelijke diameter moet aanhouden, en pas moet verkleinen/verjongen naarmate men dichter bij de zaag/vandiktebank/......komt..
In mijn situatie ga ik gelijk vanaf de HBM afzuiger met 125mm gelijk de diameter van de buis vergroten naar 160mm,...kan dat of ben ik nu dom aan het doen? Ga ik hiermee veel zuigkracht inleveren? Het is best wel drastisch van 125 naar 160mm, echter nu verklein ik niet vanaf de start, maar vergroot ik 't. Ik ga de aansluiting tussen mijn HBM en mijn Cycloon zo kort mogelijk houden om zuigverlies tegen te gaan, misschien zie ik te veel beren op m'n weg? Wat zouden jullie doen,.......
Ik weet, er is best wel veel over geschreven, maar ondanks dat, zijn er toch nog vragen. Dank zover!!
In mijn situatie ga ik gelijk vanaf de HBM afzuiger met 125mm gelijk de diameter van de buis vergroten naar 160mm,...kan dat of ben ik nu dom aan het doen? Ga ik hiermee veel zuigkracht inleveren? Het is best wel drastisch van 125 naar 160mm, echter nu verklein ik niet vanaf de start, maar vergroot ik 't. Ik ga de aansluiting tussen mijn HBM en mijn Cycloon zo kort mogelijk houden om zuigverlies tegen te gaan, misschien zie ik te veel beren op m'n weg? Wat zouden jullie doen,.......
Ik weet, er is best wel veel over geschreven, maar ondanks dat, zijn er toch nog vragen. Dank zover!!