Hier de beloofde foto's.
De oprijplaatjes om de drempel van de schuur over te komen. Is in m'n eentje flink doorduwen, maar met een extra handje gaat hij soepel over de drempel heen, ondanks het forse gewicht. Scheelt waarschijnlijk ook dat ik de goede kwaliteit wielen onder heb gezet.
De zaag met de korte geleider er los bovenop. Is nu zo lang dat de zaaggeleider tot precies de rechterkant van het rechter stalen tafelblad kan komen. Door een extra gat toe te voegen kan ik het geheel 20 cm naar rechts opschuiven als ik extra zaagbereik nodig heb.
De sleuven die ik in het hoekprofiel heb gemaakt, om het profiel er makkelijk vanaf te kunnen tillen zonder de bouten helemaal los te draaien. Enkele slagen is nu genoeg, vooral makkelijk om het geheel terug te leggen (heb je gelijk steun ipv moeite om 'm vast te houden en tegelijk een bout erin te steken).
Ik heb de sleufgaten zo gemaakt, dat de rail een paar mm te laag hangt als hij op de bouten ligt.
Deze stellatten hebben 2 magneten waarmee ik ze op het tafelblad 'plak', waarna ik de geleidingsbalk met lijmklemmen hieraan omhoog vastzet (een links en een rechts). Dan alleen de bouten aandraaien en hij zit iedere keer precies op de juiste plaats en hoogte vast.
Om door de deur te kunnen, moest ook de aan/uitschakelaar naar achter geschoven kunnen worden. Maar ook weer naar voor om goed bij de knop te kunnen tijdens het zagen. Dus daar ook maar een andere houder met schuifrail voor gemaakt.
Ook de stroomaansluiting verplaatst omdat ook die uitstak, gelijk maar een gemonteerd met extra 230volt stopcontact. Zit nu aan de zijkant, daar was nog net plaats en de kabel kon gewoon binnendoor blijven lopen.
Voor de stofafzuiging heb ik een beugel op een schuifafzuiger gelast, waarmee ik deze op de zaag heb geschroefd.
Verder alles verbonden met het snelspan-koppelsysteem, waardoor de slangen snel los te koppelen zijn.
Een T-stuk naar de slang naar de bovenafzuiging, met de schuifafsluiter in de hoofdleiding. Hierdoor is de dunne slang te gebruiken om los zaagsel op te zuigen. Heeft zeker niet zoveel zuigkracht als een losse stofzuiger, maar het voldoet.
Aan het uiteinde van de dunne slang zit een 45graden-knie van 50mm pvc, die precies om de afzuigaansluiting van de zaagbeschermer past. Bij het zagen met het losse spouwmes, voor schulpen, stop ik een speciedop in deze koppeling om daar niet teveel valse lucht door te laten aanzuigen.
Verder een upgrade met de
Wixey Digitale meter voor de paralelaanslag om iedere keer op de tiende mm nauwkeurig de breedte in te stellen.
En de
JessEm Clear-Cut Stock TS Guides om het hout langs de geleider te geleiden.
Deze zijn er ook makkelijk vanaf te schuiven als ze niet worden gebruikt.