Harvey HW110SE-30

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

3dmazter

Post veel
10 aug 2014
1.358
14
35
Enkhuizen
Betreft die sleutel.
bij losdraaien laat ik die altijd op de inbusbouten van de spouwmeshouder rusten en kan zo met de normale sleutel de as draaien en de moer los maken.
Bij vast zetten laat ik hem tegen de voorste rand van de uitsparing van de insert plaat rusten en ook dan weer met de andere sleutel de as draaien.
vast is vast
 

klusrob

Actieve deelnemer
27 jun 2011
265
8
Omgeving Eindhoven
@ Ronald
Ik heb deze potkrikjes bij Van Cranenbroek gehaald (voor de mensen uit het zuiden van NL onder ons), maar HBM en de Action hebben exact hetzelfde model voor een tientje.

@ chevy66
De standaard bijgeleverde sleutel is voor zover ik het nu kan beoordelen toch een stevige, goed passende sleutel van behoorlijk dik material. Heb niet het idee dat de moer daarmee wordt beschadigd, als je hem tenminste met beleid gebruikt. En door dit langere handvat (strip van 25x8mm, dus totaal niet te buigen) heb je meer hefboom dus meer kracht zonder grof geweld. Maar inderdaad, een preciese-geslepen sleutel zal allicht beter passen.
Maar hoe lang is een machinesleutel? Want als ik daar zo op google lijken die me ook niet zo heel lang. Heb 'm nu een cm of 30 gemaakt waardoor ik een goede handgreep heb maar met een flinke hefboom en zo bijna geen kracht hoef te zetten, ook al zit de moer flink vast.
En ja, de potkrikjes komen vast nog ergens voor van pas. Lijmbank is inderdaad een hele goede optie (ooit als ik veel tijd heb en een reden heb om er een te maken).

@EdP / Ronald
Inderdaad, schaven is dan niet zo'n goede nee. Dun plaatje alu tranenplaat op 15mm multiplex is dan net zo handig inderdaad.
Ik zal volgende week ff bij de ijzerboer langs gaan voor een stukje alu tranenplaat, waar ik dan een paar verstevigingsribben onder bevestig. Hoef ik 'm in ieder geval maar over een randje van een mm of 4 heen te tillen ipv bijna 2 cm, en ook geen hardhouten 'punt' te maken.

@ 3dmazter
Ik laat de extra zwarte zijtafel er vanaf, zaag blijft zo breed als hij nu op de foto's staat. Ik heb een iets te smalle schuur (nee, niet een te brede zaag ;)), dus moet keuzes maken; dus ik heb daarmee al minder hefboom. Zaag lijkt me toch aardig zwaar om zomaar even aan en kant op te tillen en op een 2 cm dikke plaat te krijgen? En ga je dan ook juist niet veel spanning op de zijtafels zetten waardoor ze uit het lood kunnen komen te staan?
Dan is een minder hoge opstap (dus dunnere plaat aan straatzijde) makkelijker denk ik. Maar zal morgen eens proberen hoe makkelijk ik 'm op een plaat getild krijg op jouw manier.

En met de bijgeleverde sleutels heb ik toch het idee dat ik met minimaal een van beiden dicht met m'n handen langs het zaagblad ga met het losdraaien. En ben dan bang dat ik het zaagblad toch een keer ga raken. Is me met mijn oude zaag als wel eens overkomen namelijk, dat de moer toch flink vast zat, even wat meer kracht zetten, losschieten en AUW... Dan geeft een langere sleutel me toch meer zekerheid. En aangezien ik 'm zelf heb verlengd met een stukje staal dat ik toch had liggen, heeft het me niets gekost.
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
73
0
Zaanstad
Je hebt toch die potkrikjes?
Dan moet het toch mogelijk zijn om wederom zo'n balkenconstructie te maken, je tafel te liften en vervolgens een ramp van betonplex onder je wielen te schuiven?

Of je rijdt je tafel tegen de drempel, maakt balkenconstructie, lift je tafel, legt onder de wielen 2 latten van 4 cm dikte en laat je tafel zakken totdat de wielen op de latten staan. Aan de andere kant van de drempel leg je 2 identieke latten. Je rijdt je tafel van de latten buiten, over de drempel, op de latten binnen. Dan weer liften. Latten weg, en de wielen op de vloer laten zakken.

Of, maar dat is wat gewaagder: de balkenconstructie maken. Je tafel tegen de drempel aan rijden. Dan de tafel aan de zijde bij de drempel liften en van de potkrikjes afduwen... over de drempel. Vervolgens doorrijden tot de achterste wielen tegen de drempel staan, en hetzelfde kunstje nog een keer.

Traanplaat die dat gewicht kan dragen, is redelijk duur, en ik denk dat bovenstaande oplossingen minder charmant zijn, maar wel stuk goedkoper.
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Actieve deelnemer
27 jun 2011
265
8
Omgeving Eindhoven
Maar om dat iedere keer te doen als ik de zaag naar buiten wil hebben om meer werkruimte te hebben? Dan is een oprijplaat met een dunner oprij-gedeelte, waar ik de zaag zo overheen rol, iets handiger lijkt me.
 

3dmazter

Post veel
10 aug 2014
1.358
14
35
Enkhuizen
De 2e zwarte sleutel die er bij zit voor op de as is daarom ook gebogen zodat je niet te dicht langs het blad komt met je hand.
En vast is vast.
dadostack wel extra aandraaien!
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
73
0
Zaanstad
Maar om dat iedere keer te doen als ik de zaag naar buiten wil hebben om meer werkruimte te hebben?
Dat stuk had ik vannacht gemist toen ik antwoordde :)
Dan is inderdaad een plaat of 2 gootjes een stuk makkelijker.
Maar let alsnog goed op wat je koopt. Veel van die platen buigen in no time door. Natuurlijk als je er iets onder last of bevestigd, scheelt dat stukken.
 

klusrob

Actieve deelnemer
27 jun 2011
265
8
Omgeving Eindhoven
Inmiddels de zaag al lang binnen.
Twee plaatjes betonplex van 30x60 cm gepakt, en 2 plaatjes aluminium tranenplaat 20x20cm en 5 mm dik.
In de betonplex aan 1 kant op de korte zijde een stuk van 7 cm weggefreesd, even diep als de dikte van de tranenplaat.
In deze uitsparing de tranenplaat bevestigd. Betonplex steunt nu op de grond en de tranenplaat zorgt voor een gelijkmatige 'oprit'.
Ik had nog geen ondersteuningslatjes onder het betonplex zitten. Was eigenlijk niet echt nodig, maar ga ik nog wel doen voor alle zekerheid.
De zaag zal er niet doorheen zakken, maar toch...

De zaag rolde zonder moeite naar binnen.
Nu nog een paar hulpmiddeltjes maken om de rails makkelijk en precies te stellen.
Magneten daarvoor zijn al binnen, nog even wat extra ijzer halen.
Foto's en beschrijving volgen als de hulpstukken klaar zijn.
 

klusrob

Actieve deelnemer
27 jun 2011
265
8
Omgeving Eindhoven
Ondertussen al veel verder met de montage etc van de zaagtafel en afzuiger.

Omdat mijn schuur net te smal is, heb ik de rechter (zwarte) zijtafel eraf gelaten, en moest de geleiderail dus ook korter. En als ik de zaag naar buiten wil zetten, moet de geleiderail er ook vanaf om door de deur te passen.
Omdat ik het zonde vond dom daar de slijptol in te zetten, voor als ik ooit toch naar een grotere werkplaats kan verhuizen, heb ik zelf een kortere gemaakt. Daarbij heb ik de boutgaten waarmee hij aan de zaag vastzit vervangen door sleuven tot onderaan, waardoor ik de bouten maar een klein stukje los hoef te draaien en hem er zo vanaf pak. En een extra boutgat gemaakt, om de rail 20 cm naar rechts te monteren dan hoe hij normaal zit, voor toch eventueel extra breedte rechts.
Met 2 hulpstukjes met magneten, die ik op het tafelblad 'plak' en waar ik de geleiderail aan vastklem tijdens het aandraaien van de bouten, heb ik de rail in een halve minuut weer exact op de juiste plaats zitten.

Normaal zit de aan/uitschakelaar onder aan de geleiderail vast. Hier ook een nieuwe bevestiging voor gemaakt, die kan schuiven, waardoor ik de schakelkast geheel onder de zaag kan verplaatsen om door de deur te passen.
Ook heb ik de stroomaansluiting verplaatst van de achterkant naar de zijkant. Daarmee is de zaag precies smal genoeg om door een normale buitendeur te passen. Voor de stroomaansluiting heb ik gekozen voor een met een extra 230volt stopcontact, is soms handig als je even een ander apparaat nodig hebt, hoef je geen verlengkabel erbij te zoeken maar plug je 'm gewoon in de zaagtafel.

De stofafzuiging heb ik ook aangepakt. Ik had al het systeem van Felder met snelsluitingen bij mijn vlakbank en oude zaag; dat heb ik hier ook op gemonteerd. Met een pvc-knie 50mm als koppelstuk naar de slang van de zaagbeschermkap. En een afsluitschuif op de grote aansluiting, zodat als ik deze dicht zet, ik de dunne slang kan gebruiken om los zaagsel op te zuigen.

Verder nog een paar snufjes toegevoegd.
Als eerste JessEm Clear-Cut Stock TS Guides. Die had ik al op mijn freestafel en had ik een jaar geleden ook aangeschaft voor mijn vorige zaagtafel.
Zijn wel duur, maar het hout wordt mooi tegen de geleider aangedrukt en er is geen (of in ieder geval veel minder) kans op kickback.

Ook heb ik de Wixey Digitale meter voor de paralelaanslag gekocht en gemonteerd, om een digitale schaalbalk te hebben voor de breedte.
 

klusrob

Actieve deelnemer
27 jun 2011
265
8
Omgeving Eindhoven
Ook heb ik de afzuiger aagnepast. Eerst heb ik een steviger onderstel gemaakt voor de afzuiger, en stevigere poten voor de cycloon. Want die zijn van simpel omgevouwen plaatstaal gemaakt, en dus niet helemaal star.

Om het snelspansysteem dat ik al had te kunnen gebruiken, ook een verloopstuk gemaakt van de slangaansluiting naar de aansluiting van de snelspanklemmen.
Een schijf multiplex uitgefreesd van precies de buitendiameter van de slangaansluiting (152 mm), met een gat in het midden van de doorsnede van een slangaansluitstuk van de slang die ik daar naartoe heb liggen, tussen de muurdoorvoer en de afzuiger. De afzuiger staat namelijk in de fietsenschuur naast mijn werkplaats ivm ruimtegebrek, en ik heb al eerder een vaste muurdoorvoer gemaakt voor een slang van 120mm.
Vervolgens een stuk pvc-buis van 160 mm van maarliefst 6 cm lang gehaald. Deze paste net niet over de slangaansluiting. Daar had ik al op gerekend, en gelukkig is pvc heel goed te vervormen als het warm wordt. Dus de oven op 150 graden voorverwarmd, en 10 minuten bakken. Toen kon ik het pvc over de slangaansluiting en de houten schijf heenschuiven. Even laten afkoelen, slangaansluitstuk in het gat lijmen en klaar.

Vervolgens de elektra aangepakt om 'm ook op afstand te kunnen bedienen.
Schakelaar vervangen door een noodstop (geschikt voor 3 fasen), van daaruit met een 4-polige CEE-stekker door de muur heen en de schakelaar is de werkplaats opgehangen, kabel terug naar de afzuiger en aansluiten op de motor. Zo kan ik hem van afstand aan- en uitzetten, en zit er toch nog een noodstop op de machine zelf.
 

Woodlex

Actieve deelnemer
2 jun 2014
62
3
Duiven
Hoi Klusrob,

Zou je misschien wat foto’s willen posten? Ik ben erg benieuwd naar jouw aanpassingen.

Alvast bedankt,
Lex
 

klusrob

Actieve deelnemer
27 jun 2011
265
8
Omgeving Eindhoven
Hier de beloofde foto's.

De oprijplaatjes om de drempel van de schuur over te komen. Is in m'n eentje flink doorduwen, maar met een extra handje gaat hij soepel over de drempel heen, ondanks het forse gewicht. Scheelt waarschijnlijk ook dat ik de goede kwaliteit wielen onder heb gezet.
IMG_0571.jpg

De zaag met de korte geleider er los bovenop. Is nu zo lang dat de zaaggeleider tot precies de rechterkant van het rechter stalen tafelblad kan komen. Door een extra gat toe te voegen kan ik het geheel 20 cm naar rechts opschuiven als ik extra zaagbereik nodig heb.
IMG_0577.jpg

De sleuven die ik in het hoekprofiel heb gemaakt, om het profiel er makkelijk vanaf te kunnen tillen zonder de bouten helemaal los te draaien. Enkele slagen is nu genoeg, vooral makkelijk om het geheel terug te leggen (heb je gelijk steun ipv moeite om 'm vast te houden en tegelijk een bout erin te steken).
IMG_0573.jpg

Ik heb de sleufgaten zo gemaakt, dat de rail een paar mm te laag hangt als hij op de bouten ligt.
Deze stellatten hebben 2 magneten waarmee ik ze op het tafelblad 'plak', waarna ik de geleidingsbalk met lijmklemmen hieraan omhoog vastzet (een links en een rechts). Dan alleen de bouten aandraaien en hij zit iedere keer precies op de juiste plaats en hoogte vast.
IMG_0579.jpg

Om door de deur te kunnen, moest ook de aan/uitschakelaar naar achter geschoven kunnen worden. Maar ook weer naar voor om goed bij de knop te kunnen tijdens het zagen. Dus daar ook maar een andere houder met schuifrail voor gemaakt.
IMG_0586.jpg

Ook de stroomaansluiting verplaatst omdat ook die uitstak, gelijk maar een gemonteerd met extra 230volt stopcontact. Zit nu aan de zijkant, daar was nog net plaats en de kabel kon gewoon binnendoor blijven lopen.
IMG_05842.jpg

Voor de stofafzuiging heb ik een beugel op een schuifafzuiger gelast, waarmee ik deze op de zaag heb geschroefd.
Verder alles verbonden met het snelspan-koppelsysteem, waardoor de slangen snel los te koppelen zijn.
Een T-stuk naar de slang naar de bovenafzuiging, met de schuifafsluiter in de hoofdleiding. Hierdoor is de dunne slang te gebruiken om los zaagsel op te zuigen. Heeft zeker niet zoveel zuigkracht als een losse stofzuiger, maar het voldoet.
Aan het uiteinde van de dunne slang zit een 45graden-knie van 50mm pvc, die precies om de afzuigaansluiting van de zaagbeschermer past. Bij het zagen met het losse spouwmes, voor schulpen, stop ik een speciedop in deze koppeling om daar niet teveel valse lucht door te laten aanzuigen.
IMG_0581.jpg
IMG_0583.jpg

Verder een upgrade met de Wixey Digitale meter voor de paralelaanslag om iedere keer op de tiende mm nauwkeurig de breedte in te stellen.
IMG_0587.jpg

En de JessEm Clear-Cut Stock TS Guides om het hout langs de geleider te geleiden.
Deze zijn er ook makkelijk vanaf te schuiven als ze niet worden gebruikt.
IMG_0590.jpg
 

klusrob

Actieve deelnemer
27 jun 2011
265
8
Omgeving Eindhoven
De afzuiger staat op een nieuw, steviger onderstel.
Aan de afzuiger heb ik een koppelstuk gezet voor het snelspansysteem, van een ring pvc met een houten schijf met gat erin, waar de slangtule in is gelijmd. En vervolgens zwart geschilderd, want het oog wil ook wat.
IMG_05912.jpg
IMG_0593.jpg

Omdat de afzuiger in de ruimte naast mijn werkplaats staat, was een afstandsbediening nodig.
De kabels naar de schakelaar zijn (nadat ze via een noodstop gaan, om de afzuiger toch daar uit te kunnen zetten als er iets aan de hand zou zijn), verlengd tot door de muur.
Om de afzuiger toch te kunnen verplaatsen, zijn deze verlengde kabels aangesloten met CEE-stekkers.
Alles aangesloten in een waterdichte lasdoos op een nieuwe steun. Natuurlijk het oude gat van de schakelaar dichtgemaakt met een stukje kunststof, omdat in de oude schakelkast de kabels doorgelust zijn.
IMG_0594.jpg

Ik hoop dat het niet teveel tekst is, als ik het zo nalees. Is er nog iets onduidelijk, vraag maar raak...

Groet, Rob
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
155
0
Warns
Ziet er goed uit Rob! Die kunststof verbredingstafel weglaten is een goeie; dat stukje breedte had ik zelden nodig. Waar heb je die snelspanners voor de buizen vandaan? De Jet ziet er zo zonder T stuk en het verplaatsen van de steun ook een stuk doordachter uit. Je kunt er nu tenminste een volle zak probleemloos verwijderen..... Omdat je toch ook goed met ijzer bent :<) Heb je er nog naar gekeken om het deurtje voor de slang in de achterwand te plaatsen of komt de plaatsing in de linkerkant nu goed uit? Ik heb inmiddels gekozen voor de DeWalt DWE742 (gaat door elke deur :<))en heb daar een aardige machine aan. Groet, Hendrick
 

klusrob

Actieve deelnemer
27 jun 2011
265
8
Omgeving Eindhoven
Ik heb inmiddels gekozen voor de DeWalt DWE742 (gaat door elke deur :<)
Is het verschil met die zaag niet erg groot, lijkt me dat je toch wel een stap terug hebt gedaan in degelijkheid van de Harvey naar de dewalt?
Ik ben er in ieder geval wel blij mee dat je die beslissing hebt genomen :cool:
De Harvey kan (nu) ook goed door een normale deur, zij het met iets meer moeite inderdaad.

De snelspanners zijn deze of deze. Te combineren met de buizen en slangaansluitstukken van deze 2 winkels of de webshop van Felder.
Wel heb ik bij het stuk waar de klemgesp inhaakt, een paar mm weggevijld zodat ze iets minder strak zitten bij het dichtklikken.

De afzuigopening laat ik aan de zijkant. Daar zit hij me niet in de weg, omdat alles zo precies onder de tafelbladen blijft.
Tussen de afsluitschuif en het T-stuk zit ook zo'n snelspanner om de slangen inclusief T-stuk snel los te koppelen.
Als ik deze naar de achterkant zou verplaatsen, wat wel een bocht in de slang zou schelen, denk ik dat de aansluiting zal uitsteken buiten de zaag, en die diepte wil ik zo klein mogelijk houden; dat is immers de breedte die beperkt is als de zaag door de deur gaat.

Ik merk wel dat de Jet op het eerste gezicht minder hard zuigt dan m'n oude (230volt) HBM-afzuiger. Laatat een aantal keer gezaagd zonder afzuiging (omdat deze nog niet op z'n plek stond), en na het aansluiten ervan kreeg hij niet eens al het zaagsel uit de slang onder in de zaag, die bleef verstopt zitten.
Ik had ook met alleen een kale slang eraan het idee dat er met minder kracht lucht naar binnen werd gezogen dan ik gewend was.
Maar de Jet start wel veel mooier op dan de HBM, dus nog eens even goed nadenken welke ik uiteindelijk houd en welke weg mag. Eerst dacht ik dat de HBM eruit zou gaan ivm het opstarten en soepel lopen, maar door het verschil in luchtverplaatsing begin ik toch weer te twijfelen...
 

thomasz

Actieve deelnemer
11 apr 2015
302
21
Hoi Klusrob,

Ik denk te weten dat die Hbm 200 op 230 volt, gewoon een 380 motor heeft en geschikt is gemaakt voor 230 door er een condensator bij te plaatsen (de bekende steinmetz schakeling). Dat geeft wel, zo las ik, zo'n 30 procent vermogensverlies t.o.v. 3 fasen 380
Als je de motor dus bedraadt dat die gewoon op 380 kan, dan zuigt de Hbm 200 helemaal als een tierelier.
 

Woodlex

Actieve deelnemer
2 jun 2014
62
3
Duiven
Hoi Klusrob,

Bedankt voor de foto’s. Ziet er heel goed uit en zijn paar serieuze aanpassingen. Inspirerend en leuk om te zien.

Mijn complimenten.

Groeten,
Lex
 

klusrob

Actieve deelnemer
27 jun 2011
265
8
Omgeving Eindhoven
Bedankt voor de reacties, en graag gedaan!
Ik heb hier zelf voor verschillende projecten (o.a. een freestafel) nuttige tips en voorbeelden gevonden, dus het is voor mij logisch om dit project ook te laten zien aan anderen.
Zo heb ik aan de hand van foto's en opbouwverslagen van diverse Harvey-zaagtafels hier op het forum, na een gesprek een paar jaar geleden met iemand van Peulen op een houtbeurs (die voorstelde de voorste balk los te schroeven om breedte te winnen), bedacht dat ik 'm zo inderdaad wel door mijn deur heen kon krijgen, en het verbouwplan uitgewerkt. Waarna het wachten was op een geschikt exemplaar.
En soms komen er door posts met ideeen en foto's als reacties nog wel dingen waar ik zelf helemaal niet aan had gedacht.

Rob
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.