Handvatten maken?

Marchines

Nieuw lid
2 mrt 2021
8
8
Ik heb een mesje van pfeil gekocht. Ik ben zeer tevreden over hoe het mes scherp te houden is. Maar het handvat is echt veel te klein voor mijn kolenschoppen (beter bekend als handen).
Wegens een combi van kleine beurs en de kwaliteit van het mes zelf, denk ik er aan om een ander handvat te maken.

Ik heb alleen nog nooit zoiets gedaan. Heeft iemand hier tips voor (ook eerlijk zeggen als het geen goed plan is).

Ik heb geen idee wat voor een handvat ik fijn vind. Behalve dat mijn koks messen (zwilling five star) een erg fijn handvat hebben (gekocht voor mijn opleiding). Vertaald zoiets naar een fijn houtsnijmes? Heel andere manier van vasthouden namelijk.

1615071826448.png
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Als het mesje zo gemaakt is als op onderstaande foto, dan zou ik alleen het hout aanpassen. Het stalen deel zit mooi opgesloten in het Pfeil handvat. Als je dat met een schaafje, rasp, zaag, mes, oid wat strak maakt, dan zou ik er met epoxy wat hout tegenaan lijmen en die weer vorm geven. Bevalt het niet dan begin je weer van voren af aan.
Op het filmpje van Sorrells wordt een soortgelijk mesje gemaakt, misschien dat je dat wel helpt.
Het lijkt misschien wat griezelig om in een door een fabriek gemaakt mooi afgewerkt handvat de zaag te zetten. Maar is het hout en dat kunnen hier prima zelf bewerken😀.

Ben benieuwd naar het resultaat.

jaap

pfeil-houtsnijmes-nr-14-houtsnijmes.jpg

 

Marchines

Nieuw lid
2 mrt 2021
8
8
Ik had een pfeil nr 7 gekocht. Altijd gesneden met zakmesjes. Dus dacht meer een dergelijke vorm te prefereren. Achteraf denk ik dat een rechte snede misschien wel handiger zou zijn geweest. Maar al doende leert men
1615106297660.png
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Marchines

Nieuw lid
2 mrt 2021
8
8
Ik ga er morgen mee aan de slag (vandaag laatste hand leggen aan uiltje en verven. Maar volgende project wordt een handvat maken. Tenzij mijn nichtje haar poppen ogen gebruikt en een diertje wilt ;)
 

Marchines

Nieuw lid
2 mrt 2021
8
8
Uiltje klaar. Helaas heeft nichtje hem gezien. Maar zie het als meer tijd om het filmpje te bestuderen. En te denken wat voor handvat ik ga maken. Heel erg bedankt voor de tips
 

Bijlagen

  • 20210307_192528.jpg
    20210307_192528.jpg
    64,9 KB · Weergaven: 36
Uiltje klaar. Helaas heeft nichtje hem gezien. Maar zie het als meer tijd om het filmpje te bestuderen. En te denken wat voor handvat ik ga maken. Heel erg bedankt voor de tips
Hij is mooi geworden .

Ook ik heb redelijk grote handen maar kan toch dat mes van Pfeil goed gebruiken.
Mogelijk dat wanneer je hem meer /vaker gebruikt het beter gaat.
Iedereen krijgt op den duur een voorkeur voor een bepaald mes/handvat vorm.
Zelf maken is altijd een optie zeg ik dan maar.

Groet Edwin .
 

Marchines

Nieuw lid
2 mrt 2021
8
8
Dank je
Ik ben ook tevreden over het resultaat. Hoewel er veel ruimte is voor verbetering.
Ik ben 2 meter en de xl snij handschoenen van baptist zitten vrij strak. Maar zeker een goed punt. Misschien even doorsnijden. En kijken of het went voor veel aan te passen. Ik heb ook bv een gewone maat pen 😉
En ondertussen veel handvatten vast pakken om te kijken welke vorm lekker in de hand ligt.
Maar blijft altijd jeuken. De zoektocht naar het perfecte mes
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
Mocht je toch ooit nog zelf een handvat maken, er zijn verschillende andere manieren naast die van pfeil.

De handvatten van bijvoorbeeld de flexcut mesjes zijn uit één stuk gemaakt. Voor de bevestiging van het mesje is een gat geboord in de 'kopse kant' van het handvat. Het mesje wordt daarin vastgezet met ?Epoxy?

De handvatten van de Helvie messen bestaan uit twee delen, met een uitgefreesde sparing voor het mesje. Die helften worden dan op elkaar gelijmd en vervolgens met een bandschuurmachine in vorm geschuurd. Voor de afwerking worden ze nog gepolijst. Daar hebben ze een paar filmpjes van op youtube staan.

Het vormen van het handvat gaat natuurlijk ook prima met ander gereedschap (vijl, rasp, mesje, spookschaafje enz. enz.).
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Marchines

Nieuw lid
2 mrt 2021
8
8
Na nog 2 beestjes en een paddenstoel te hebben gesneden, lijkt mijn nichtje weer even voldaan.
Nu aan het twijfelen over wat voor hout ik voor een handvat kan gebruiken. Ik heb een mooi stukje vermoedelijk plataan. Maar vroeg me af of dit geschikt is. Ziet er wel mooi uit qua tekening. Maar moet ook even mee kunnen gaan.

Ook een fototje toegevoegd van mijn hand met mes (puur voor illustratie dat mes wat klein lijkt 🙄)
 

Bijlagen

  • 20210322_095501.jpg
    20210322_095501.jpg
    92,6 KB · Weergaven: 18
  • 20210322_095449.jpg
    20210322_095449.jpg
    83,8 KB · Weergaven: 20
  • IMG-20210320-WA0002.jpeg
    IMG-20210320-WA0002.jpeg
    54,7 KB · Weergaven: 21

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.