Hammer N2-35 kopen?

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
173
49
Eindhoven
Ik overweg om een Hammer N2-35 ook te kopen (zijn in aanbeiding!). Ik ben ook geïnteresseerd in de Record SABRE 350 en de Laguna lintzaagmachine 14|12. Maar prijs/kwalitatief en qua service, misschien Hammer is het beste keus.

Ik been een ‘serious hobbiest’. Ik wil soms een breed plank zagen tot een ander dikte, en heel of en toe een stuk boom stem zagen. In het algemeen zal de altijd hardhout zijn (van kersen tot meranti, etc).

Ik weet dat 1kw is niet veel, maar als ik de juist lintzaagblad gebruiken, en langzaam werken, denken jullie dat dit goed te doen is? Of zijn een van de andere een beter keus?

lemming

Actieve deelnemer
19 jul 2011
28
6
Lijkt mij veel waar voor t geld. Wat mij op de demo videos opvalt is dat het lint best beweegt door het hout. Ik weet niet of dat kwaad kan.

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
620
63
Provincie Zeeland
Ik vind het ook allemaal nogal overprijsd bij Hammer. Ik heb zelf een N4400, echt een hele goede machine. Maar voor het geld van een nieuwe N2-35 zou ik toch liever een tweedehands Meber 500 of Centauro 500 kopen. Dan kan je inderdaad ook eens keer een stammetje verzagen of zoiets.

Pas stond ik nog naast een Centauro 500 uit 1984; daar straalde de kwaliteit echt vanaf. Heerlijk hoe rustig en netjes dat lint liep op die zaag.

Als je het om het ruimtegebrek doet is het wel iets anders natuurlijk, al zijn Meber en Centauro ook nog best wel compact.

• Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.132
479
Alphen aan den Rijn
Ik heb pas de Hammer N2-35 aangeschaft .
De reden dat ik deze kocht is de prijs voor hobbymatig gebruik , mijn schuur zit half in de grond en alles moet een trapje af , de ruimte is net iets meer als 2 meter hoog en ik heb maar 220 volt .
Heel veel heb ik er nog niet mee gedaan , kan er nog niet veel over vertellen .

Groeten Willem

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.060
898
Oss
Als je de plek hebt, denk ik niet dat er iets boven zo’n goede gebruikte gietijzeren jongen gaat.
Als ik voor nieuw zou willen gaan zou mijn keuze toch op de sabre 350 vallen.

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
173
49
Eindhoven
Bedankt iedereen! Natuurlijk ben ik nog niet uit. Wat ik weet is ik wil geen oude machine - niet omdat de zijn niet goed gebouwd, maar meer omdat ik hebt minimaal ruimte en de machines moet mobile zijn. Ok omdat ik weet dat ze zullen aandacht nodig hebben en dat ik zal met te veel plezier tijd besteden daar in plaats van met hout werken!

Ik hebt meer discussies gevonden op Duits forums en in het algemeen zeggen ze allemaal dat ze tevreden zijn met de N2-35.
Maar, ik hebt nog tijds het gevoel dat de Record Sabre 350 een degelijk machine is en geeft meer waarde voor het geld. Jammer dat ik weinig echte reviews van allebei machines kunnen vinden.

(En de Sabre 350 kan niet geleverd worden voor April 2021!)

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Heel veel uitverkocht van gereedschappen, zeker wat van over zee komt.
Maar de Hammer ga je waarschijnlijk niet sneller hebben. Daar zitten meestal ook levertermijnen van verschillende maanden op.

7 mrt 2015
1.152
367
P'beek
Ik vind het ook allemaal nogal overprijsd bij Hammer. Ik heb zelf een N4400, echt een hele goede machine. Maar voor het geld van een nieuwe N2-35 zou ik toch liever een tweedehands Meber 500 of Centauro 500 kopen. Dan kan je inderdaad ook eens keer een stammetje verzagen of zoiets.

Pas stond ik nog naast een Centauro 500 uit 1984; daar straalde de kwaliteit echt vanaf. Heerlijk hoe rustig en netjes dat lint liep op die zaag.

Als je het om het ruimtegebrek doet is het wel iets anders natuurlijk, al zijn Meber en Centauro ook nog best wel compact.
Wie niet maar het probleem van 2e hands is (meestal) dat ze onvindbaar zijn als je ze wil hebben en als ze wel vindbaar zijn dan vaak niet in de staat waarin je ze wilt hebben.....

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.060
898
Oss
Er staat nu een prachtige gietijzeren lintzaag te koop op de site.
Lijkt me niet zo lomp, set wielen eronder en je kunt hem zo verplaatsen.

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
173
49
Eindhoven
Blij dat ik misschien iemand kan helpen! Ik heb een SABRE 350 gekocht.

Ik denk dat er veel anderen zijn die die machine van Baptist kopen.

Waarom heb ik dit gekocht? Ik denk deels omdat het een completere machine is (maar wel meer kost). Ook, over het algemeen, geen recensie die ik kon vinden zei dat er grote problemen waren met deze machine, inclusief de kwaliteit.

Mijn ervaring tot nu toe:
- De steun van Baptist is redelijk goed. Ik merk dat sommige mensen die me antwoorden meer bezig zijn met mijn probleem dan anderen, maar alle hulp die ik krijg is goed genoeg geweest.
- De algehele kwaliteit van de build is goed. Ik ben technisch genoeg om kritisch te zijn. Mijn enige klacht is dat de stofafscheiding niet zo goed is - de helft ervan ontsnapt op verschillende manieren voordat het dicht bij de vacuümontluchting komt. Het is een klein probleem vanuit mijn oogpunt.
- Ik zal zeggen dat het aanpassen van de lat voor het hek een worsteling is. Het zal uiteindelijk lukken, maar het is te tijd om alles optimaal te krijgen
- Ook ben ik niet blij met de positionering van de bovenste bladbeschermers, met betrekking tot hoe gemakkelijk het is om te zien wat je doet tijdens het draaien van de verschillende verstelinrichtingen (je moet in principe je hoofd tussen het blad en de hoofdkolom steken. Ook is er een verstelhandvat aan de binnenkant en het blokkeert het hek om dichterbij te komen dan 7 cm wanneer je het in de hoge positie hebt. Waarom ze het ontwerp niet hebben omgedraaid, zodat het allemaal aan de buitenkant was weet ik niet.
- Ik ben tot nu toe geen fan van het meegeleverde zaagblad, of het 3-pack (ook RecordPower) dat ik heb gekocht. Het opnieuw zaaien van meer dan 12 cm van hout lijkt een worsteling voor hen te zijn. En de bezuinigingen zijn koerser dan ik zou willen. Nogmaals, geen grote problemen, en misschien zijn mijn verwachtingen te hoog gespannen

Dat is ongeveer alles wat ik uit de hand kan bedenken. Ik gebruik het regelmatig, en ben er erg blij mee, en kan het zonder aarzeling aanbevelen.

PS: I used MS Translator to get this from English to Dutch... so....

• Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.060
898
Oss
@ Grant837: De stofafzuiging kun je aanzienlijk verbeteren door deze direct onder het blad te plaatsen.
Ik zoek het vaak niet om de afzuiger aan te sluiten en heb een simpele aansluiting direct onder het blad gemaakt voor de stofzuiger en dit bevalt prima.

wat je hiermee bedoelt snap ik niet.
- Ik zal zeggen dat het aanpassen van de lat voor het hek een worsteling is. Het zal uiteindelijk lukken, maar het is te tijd om alles optimaal te krijgen

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.205
480
hilversum
@ Grant837: De stofafzuiging kun je aanzienlijk verbeteren door deze direct onder het blad te plaatsen.
Ik zoek het vaak niet om de afzuiger aan te sluiten en heb een simpele aansluiting direct onder het blad gemaakt voor de stofzuiger en dit bevalt prima.

wat je hiermee bedoelt snap ik niet.

Ik gok dat ie de fence bedoeld.
Het mechanisme om hem haaks te krijgen is even spelen.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.060
898
Oss
Als dat zo is, dan is daar ook een heel simpele oplossing voor, zodat je hem aan de voorkant en de achterkant kunt verstellen. Dit is ook makkelijk om de drift te corrigeren.
Dacht dat ik dit al eens heb laten zien.

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
173
49
Eindhoven
Sorry dat ik tot nu toe niet heb gereageerd... soms is het net iets te veel werk om de juiste Nederlandse woorden voor apparatuur te vinden... zowel houtbewerking, als voor boten. Vertalers doen dat niet zo goed....

Maar goed, wat ik bedoel is dat het is een uitdaging om de metalen staaf waar het fence op schuift vlak te krijgen, maar niet zo moeilijk als je het eenmaal hebt gedaan...

Maar er zijn millimetermaten op die staaf, die je laten weten hoe dik je snede zal zijn. Dan is een horizontale (naar voer, of naar achter) aanpassing nodig, en dat is moeilijker te doen, aangezien je de bouten losmaakt die je net na de verticale uitlijning hebt aangedraaid, en dus nu zowel een verticale als horizontale aanpassing moet maken van de stang waar het fence langs loopt...

Is dat wat duidelijker? Waarschijnlijk niet, maar ik kan het graag nog een keer proberen uit te leggen... wees niet bang dat ik boos zal zijn als je zegt dat je het nog steeds niet begrijpt... de problemen zitten aan mijn (luie) kant...

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.