Haltafeltje met "zwevend" blad

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Probleem met "kleuren" is dat het vaak minder tijdloos is. De meeste zaken die de tand der tijd doorstaan zijn vaak meer ingetogen van aard.

Nou Ronald, dat kan soms maar ik ben het niet geheel met je eens.
Ik kan een mooie jugendstil kast of een antieke tafel heel goed waarderen.
Feit is hoe minder stijlelementen hoe tijdlozer een meubel maar wordt die daar ook mooier of leuker van?
Een meubel waar veel details of stijlkenmerken inzitten laten ook weer de liefde en het vakmanschap zien die erin gegaan zijn en dat waardeer ik ten zeerste.
Ik zie ook liever de Franse Jugendstil dan de Nederlandse bijv simpelweg omdat er meer verfijning in zit.
Nederlanders zijn ook vaak te nuchter en dat vind ik wel jammer.
Het is een beetje als een alfa of Lancia en een golf, de laatste is misschien tijdlozer maar de andere 2 vrolijken het verkeersbeeld toch wat meer op.
Als je ziet wat een oude Jaguar E type of Corvette opbrengt, ik denk dat een Passat over 50 jaar niet echt een collectors item geworden is.
Andersom kan ik heel veel genieten van Japanse meubels die vaak ook een grote eenvoud uitstralen maar wel een esthetische verfijning hebben terwijl ik de Nederlanders niet zo vaak esthetisch vind maar eerder praktisch van aard.
Rietveld en Gispen, het spreekt mij totaal niet aan, ik vind het eerder koud, industriëel en onpersoonlijk, te ver van de menselijke natuur voor mij.
Ik zou geen uurtje het op een Rietveld stoel uithouden, slecht voor je rug.
Het is duidelijk; in het ontwerp zie je de volksaard en als Nederlander ben ik niet zo trots op Dutch Design om het maar zo te zeggen.
Misschien schop ik sommigen wel tegen hun schenen maar smaak is ook persoonlijk natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Tsja, da's een filosofische vraag Ronald:confused:
Punt blijft wel dat wat zij deden enorm knap was. Het spreekt mij alleen niet zo aan.
Uitzondering is wel Leonardo Da Vinci wat mij betreft.

Wat ik meestal het mooiste motto in de kunst vind is "less is more".
Met zo weinig mogelijk zoveel mogelijk zeggen.
Dat geldt voor zowel schilderkunst, muziek, beeldhouwen, maar ook zeker voor meubelmaken.

Maar je hebt helemaal gelijk, over smaak valt eindeloos te twisten.

Groet,
Hans

Tsja Hans, het is ook heel persoonlijk.
Tot de essentie komen met less is more is natuurlijk een kunst op zich maar als ik een schilderij van Rubens zie vind ik dat een stuk knapper dan Mondriaan.
En ook een moderne schilder als Evert Thielen is niet echt less is more maar zie ik liever dan sommige dingen in het Stedelijk Museum.
En als ik zie hoe Michelangelo de psyche laat doorschijnen in z'n David dan vind ik dat toch erg knap.
Tenslotte; wat is vakmanschap en wat is kunst?
Het een hoeft niet altijd samen te gaan met het ander.
In de muziek merk ik toch wel vaak dat als iemand zich goed kan uitdrukken, z'n eigen toon/sound heeft dat dat vaak toch mensen zijn die een zekere beheersing op hun instrument hebben.
Om het overbodige weg te laten hebben de meesten toch eerst een hele weg afgelegd en zo meester zijn geworden in hun medium.
 

Toonie

Actieve deelnemer
7 jan 2014
32
0
Wat een geniale oplossing..die ga ik ook zeer zeker eens op de proef stellen.Tnx voor de uitleg.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Allemaal,
Sorry voor mijn lange afwezigheid, maar druk geweest met allerlei andere zaken.
Bij deze pak ik mijn project weer op.
Ik was geëindigd met het voltooien van het frame. Nu nog de omkisting van de laatjes en de laatjes zelf.

Het leek mij erg leuk om dit met vingerverbindingen te doen, daarvoor had ik ook de plannen voor de "box joint jig" van Matthias Wandel gekocht.
Deze jig had ik ook al bijna gemaakt toen ik mij bedacht dat mijn zaagblad 3mm dik is en ik geen groeffrees had gekocht bij mijn zaagtafel.
De vingers die ik voor ogen had moesten 20mm worden...
Kortom, dat werd een hele hoop gedoe met deze jig. Die ligt nu onafgemaakt stof te vergaren.
Weer een voorbeeld van "bezint eer ge begint".

Mijn volgende optie was de freestafel:
20mm frees gekocht, bekende "step over" plank gemaakt voor tegen de parallelgeleider.
IMG_0478.JPG
Getest met een restant Douglas, werkte fantastisch.
Daarna met het notenhout...
Direct tearout aan voor-, en achterzijde.
Had ik toch een sandwich constructie moeten maken?
Het hout is erg hard, bijna bros.

Om niet het risico te lopen mijn mooie notenhout verder te verpesten gekozen voor het handwerk:
IMG_0472.JPGIMG_0473.JPG

Inzagen van de randen en daarna met de bijtel uithakken. Het netjes inzagen was nog het meeste werk. De truc van Paul Sellers heeft mij hier goed geholpen:
Lijn trekken met mes en daarna accentueren met bijtel, werkt erg fijn om precies recht te zagen.
Het uithakken ging erg makkelijk, hier werkte de hardheid van het hout in mijn voordeel. Langs beide zijden voorzichtig een schouder maken van enkele mm's, waarna je de rest er makkelijk uittikt. Uiteindelijk toch nog wat gesjoemeld zoals op de 2e foto te zien is en deels het zagen op de zaagtafel gedaan.
Maar goed, uiteindelijk heb je dan ook wat:
IMG_0474.JPG

uiteindelijk op deze wijze 2 kistjes verkregen waar de laatjes in moeten komen.

Tot zover, binnenkort de laatjes...
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Heb je bij het maken van je kistjes bewust de pennen aan de langszijde in plaats van de kopse zijde van het hout gemaakt? De verbinding is daardoor namelijk vrij kwetsbaar, de pennen kunnen makkelijk afbreken.

Groetjes,

Tom
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Heb je bij het maken van je kistjes bewust de pennen aan de langszijde in plaats van de kopse zijde van het hout gemaakt? De verbinding is daardoor namelijk vrij kwetsbaar, de pennen kunnen makkelijk afbreken.

Groetjes,

Tom

Hoi Tom,
Goeie opmerking.
Stom, valt mij nu pas op.
Heb geprobeerd zo efficient mogelijk alle onderdelen uit het stuk notenhout te zagen denk ik.
Kan het mij niet meer herinneren.
Komt gelukkig vrijwel geen kracht op, dus uitbreken zal meevallen (hoop ik).
Maar da's waarschijnlijk wel de reden waarom het misging met de frees.

Kortom,
Dank, goed leermoment. Die fout maak ik niet zo snel meer.

Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik was bij de laatjes blijven steken.
Deze zijn vrij klein, dus had ik mij er makkelijk af kunnen maken met zijkanten passend tegen de notenhouten omkisting.
Omdat het voor mij ook een leerproject is heb ik ervoor gekozen om zijgeleiding te gebruiken en een fractie breder front om op die manier een vrijwel wrijvingsloze ophanging te krijgen.
Nogmaals, voor deze laatjes is dit overkill, maar een goede oefening.
Dekbodem zit in een 5mm groef.

Ik kom erachter dat ik van dit proces vrijwel geen foto's gemaakt heb, maar het spreekt ook redelijk vanzelf:
IMG_0508.JPGIMG_0509.JPG

Dan het geheel nog in elkaar zetten.
Ik heb lang nagedacht over de greepjes, maar kon eigenlijk niets naar mijn zin vinden.
Heb toen besloten zelf wat te maken met restjes notenhout. Het leek mij wel leuk om de "butterfly keys" van het blad terug te laten komen.
Zo geschiedde en dat leidde uiteindelijk tot het volgende eindresultaat:
IMG_0538.jpgIMG_0539.jpg

Het geheel is zeker niet foutloos, maar uiteindelijk ben ik toch best tevreden, een hoop geleerd en de fouten die ik gemaakt heb waren deels op te lossen en deels gelukkig (bijna) niet zichtbaar.

Kortom: Op naar het volgende project met hopelijk weer wat minder fouten.

Tot slot wil ik iedereen bedanken voor het commentaar en volgen, dat werkt echt motiverend.

Groet,
Hans
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Mooi resultaat en supergave kleurcombi!
je ben t trouwes vaak zelf die je fouten ziet en blijft herkennen..als ik thuis soms wat laat zien of als ik voor iemand iets gemaakt heb hoor ik ze nooit over de foutjes terwijl ik ze stuk voor stuk kan opnoemen :rolleyes:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Heel tof.... Ook mooi in beeld gebracht, het voelde alsof we in de werkplaats stonden en over je schouder mee konden kijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.