Haltafeltje met "zwevend" blad

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Dank voor de positieve reacties, dit motiveert absoluut.
Zoals gezegd het blijft op alle fronten een leerproces, dus commentaar/opmerkingen worden zeer gewaardeerd.
Vandaag begonnen met de "omkisting" (weet geen beter woord hiervoor) van de laatjes.
Had gehoopt het geheel al klaar te krijgen, wat natuurlijk weer ongefundeerd optimisme bleek.:p
Zoals het gezegde luidt: een illusie is een desillusie waarvan je nog niet op de hoogte bent

Allereerst bleek het boven-, en onderstuk te breed voor mijn vvd-bank (had ik vantevoren ook kunnen bedenken).
In eerste instantie het idee om dan maar met de hand te vlakken en op dikte te brengen.
Het hout is wel erg mooi, maar er zitten ook nogal wat grote knoesten in, dat werd helemaal niks.
Uiteindelijk de plankjes maar in 2 stukken gezaagd en zo door de vvd-bank.
Daarna het geheel weer in elkaar lijmen...
En toen was het al avond.
IMG_0463.jpg

Helaas morgen geen tijd.
En volgende weekend gaan we de echte winter opzoeken in Noorwegen.
De komende 3 weken zal er dus niet veel te melden zijn, maar goed waarom haast hebben...

Groet,
Hans
 

Toonie

Actieve deelnemer
7 jan 2014
32
0
heel mooi project! Ben toch voornamelijk benieuwd hoe je het nou exact heb gedaan met het verjongen van de poten:)
Ik blijf deze ook nog even volgen tot het eind resultaat.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
heel mooi project! Ben toch voornamelijk benieuwd hoe je het nou exact heb gedaan met het verjongen van de poten:)
Ik blijf deze ook nog even volgen tot het eind resultaat.

Hallo Toonie,
Uiteindelijk was het erg gemakkelijk.
Je neemt 2 repen multiplex (of iets anders, als het maar enige stevigheid heeft).
Wanneer je bijv een poot 1cm wilt verjongen over een afstand van 30cm, dan draai je 2 bouten door de 2 repen multiplex heen over 30cm afstand met 1cm hoogteverschil (of 0,5cm over 15cm).
Je hebt nu een slede gecreëerd waarop de poot kan rusten in de juiste hoek.
Bouten aandraaien om het geheel te klemmen (evt aan de onderkant van de slee ook iets inklemmen), hoogte van het geheel meten en vandiktebank instellen.
Daarna is het een kwestie van mm voor mm de poot afschaven en klaar...

Hans
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
briljant, bedankt voor het delen Sky, zo zou ik het zelf niet bedacht hebben, maar deze ga ik wel onthouden !
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik heb het geprobeerd om zo te doen, en dat ging echt perfect. maar geen dank ik krijg al zo veel terug op dit forum.
Hi Skybiker,
Leuk filmpje, interessante techniek en eigenlijk heel logisch.
Maar zelf was ik hier niet direct opgekomen.

Wat mij wel opvalt: De hele verjonging in 2 passes?
5mm per keer afhalen, dat lijkt mij een stevige opdracht voor de gemiddelde hobby vlakbank.
Ik ben bang dat mijn britse chinees daar toch veel moeite mee heeft en of het hout er fatsoenlijk uitkomt?
Maar goed, je kunt het ook in 4 of 5 passes doen.

Ga ik ook eens een keer proberen.

Groet,
Hans
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Op school hebben we het op een vergelijkbare manier aangeleerd gekregen, echter had onze leraar toen de voorkeur aan alleen de 2e stap met ik meen een aanslag aan de achterkant zodat het hout stabieler lag.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
https://youtu.be/QWatlElaXK4?t=4m30s
Dit vond ik een erg mooie, makkelijke en veilige methode, deze hele film van Kelly Mehler hebben we op het HMC in Amsterdam een keer gekeken en ik heb uiteindelijk ook zo de poten van mijn tafeltje verjongd. Als laatste handeling ben ik er nog een keer met een handschaaf overheen gegaan om de aanzet van de schaafbeitels van de vlakbank weg te werken. (als ik het zo lees, hetzelfde wat Woody omschrijft)
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Hi Skybiker,
Leuk filmpje, interessante techniek en eigenlijk heel logisch.
Maar zelf was ik hier niet direct opgekomen.

Wat mij wel opvalt: De hele verjonging in 2 passes?
5mm per keer afhalen, dat lijkt mij een stevige opdracht voor de gemiddelde hobby vlakbank.
Ik ben bang dat mijn britse chinees daar toch veel moeite mee heeft en of het hout er fatsoenlijk uitkomt?
Maar goed, je kunt het ook in 4 of 5 passes doen.

Ga ik ook eens een keer proberen.

Groet,
Hans

Hans, ik heb een oude gietijzeren Delta vlakbank, die kan die 5 mm met gemak hebben.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hi Skybiker,
Leuk filmpje, interessante techniek en eigenlijk heel logisch.
Maar zelf was ik hier niet direct opgekomen.

Wat mij wel opvalt: De hele verjonging in 2 passes?
5mm per keer afhalen, dat lijkt mij een stevige opdracht voor de gemiddelde hobby vlakbank.
Ik ben bang dat mijn britse chinees daar toch veel moeite mee heeft en of het hout er fatsoenlijk uitkomt?
Maar goed, je kunt het ook in 4 of 5 passes doen.

Ga ik ook eens een keer proberen.

Groet,
Hans

Mijn Chinees haalt in ieder geval max 3 mm dus dat gaat minder snel.
Op de vlakbank werkt prima, je kan als je veel moet verjongen ook eerst op de lintzaag vlak langs de lijn zagen en dan nog even langs de vlakbank.
Mijn idee is dat je zowiezo de laatste rit op de vlakbank toch minimaal moet afnemen anders wordt het niet mooi glad op het eind.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hans; ik ben heel benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden.
In FWW staan zo vaak meubels met twee contrasterende kleuren hout.
Ik vind dat heel decoratief en ook wel chique maar hier in Nederland zijn ze meestal veel te nuchter voor die dingen.
Een beetje van doe maar gewoon, da's gek genoeg.
Succes verder
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
In FWW staan zo vaak meubels met twee contrasterende kleuren hout.
Ik vind dat heel decoratief en ook wel chique maar hier in Nederland zijn ze meestal veel te nuchter voor die dingen.
Een beetje van doe maar gewoon, da's gek genoeg.

Probleem met "kleuren" is dat het vaak minder tijdloos is. De meeste zaken die de tand der tijd doorstaan zijn vaak meer ingetogen van aard.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Probleem met "kleuren" is dat het vaak minder tijdloos is. De meeste zaken die de tand der tijd doorstaan zijn vaak meer ingetogen van aard.
Hallo Ronald,
Dat ben ik toch echt niet met je eens. Tijdloos is een persoonlijk begrip, ingetogen een kwestie van smaak.
Ik houd ook veel meer van strak en ingetogen design dan van veel pracht en praal.
Maar waarom zou dat niet kunnen met een combinatie van contrasterende houtsoorten?

Ben je ooit wel eens in het Vaticaan geweest?
Dat heeft toch redelijk de tand des tijds doorstaan lijkt mij.
Maar Raphael, Michelangelo en consorten kun je van veel beschuldigen, maar niet dat ze ingetogen waren.
Verder staat Rome bol van extravagantie van honderden jaren oud, in mijn ogen vaak immense kitsch.
Kijk alleen maar naar de St Pieter.
Veel mensen zien dit echter als toppunt van kunst.

Kortom, allemaal heel erg persoonlijk.

Groet,
Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Mijn Chinees haalt in ieder geval max 3 mm dus dat gaat minder snel.
Op de vlakbank werkt prima, je kan als je veel moet verjongen ook eerst op de lintzaag vlak langs de lijn zagen en dan nog even langs de vlakbank.
Mijn idee is dat je zowiezo de laatste rit op de vlakbank toch minimaal moet afnemen anders wordt het niet mooi glad op het eind.
Hallo Willem,
Combinatie van lintzaag en vlakbank heb ik ook over zitten denken.
Ik zou echter als laatste stap altijd de schaaf gebruiken. Bijvoorbeeld een no.5 op flinterdunne stand geeft een prachtige afwerking en ben je alle machineslag kwijt.

Ik ben het duidelijk ook met je eens dat combinatie van donker en licht hout erg mooi en chique kan zijn.
Ben zelf ook erg benieuwd naar het eindresultaat.
Project gaat zoals gezegd nu 3 weken op slot voor de jaarlijkse reis naar Noorwegen.
Kan daarna met een hoop ruimte in mijn hoofd vol goede moed weer verder.

Groet,
Hans
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Goedenavond Hans,

Natuurlijk is het persoonlijk, daarom blijft het ook een eeuwige discussie.
Persoonlijk vind ik dat een ingetogen gebouw of meubel niet misstaat. Voor schilderijen (incl muurschilderingen), beeldhouwwerken et cetera gelden, ook weer voor mij persoonlijk, andere maatstaven.

Of ook contrasterende houtsoorten in ingetogen ontwerpen kunnen? Tja, het blijft weer een kwestie van smaak. Ik prefereer dan aanvullende / elkaar ondersteunende kleuren. En dat kun je contrast noemen. :D

NB: Had men de St Pieter ook als het toppunt van kunst beschouwd als deze niet aan het Vaticaan/geloof was verbonden?
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
NB: Had men de St Pieter ook als het toppunt van kunst beschouwd als deze niet aan het Vaticaan/geloof was verbonden?

Tsja, da's een filosofische vraag Ronald:confused:
Punt blijft wel dat wat zij deden enorm knap was. Het spreekt mij alleen niet zo aan.
Uitzondering is wel Leonardo Da Vinci wat mij betreft.

Wat ik meestal het mooiste motto in de kunst vind is "less is more".
Met zo weinig mogelijk zoveel mogelijk zeggen.
Dat geldt voor zowel schilderkunst, muziek, beeldhouwen, maar ook zeker voor meubelmaken.

Maar je hebt helemaal gelijk, over smaak valt eindeloos te twisten.

Groet,
Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.