Hallo vrienden ,ik ben op zoek naar een gebruiksvriendelijk SW programma waarmee ik kan tekenen.

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
71
7
Stadskanaal
We weten allen dat, wat je ook maakt, het begint met een schets of een tekening.echter helpt het als je daarvoor een goed tekenprogramma hebt. Niet super complex, zeker niet te duur, gratis mag ook. Graag wat info, alvast heel bedankt

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
713
345
Het Groene Hart
Wil je iets wat lijkt op standaard Windows Paint dan kan ik Paint.NET aanbevelen, net wat meer mogelijkheden dan de standaard bij Windows meegeleverde versie.

Een stap verder is Sketchup hiermee kun je 3d tekeningen maken, volgens mij in de internetbrowser gratis te gebruiken. Heel veel uitleg te vinden op YouTube.

Nog een stap verder is Fusion (voorheen Fusion 360) dit is een geavanceerder 3d tekenprogramma, met als belangrijkste verschil met Sketchup dat Fusion WEL parametrisch is. Dit betekent dat je eenvoudig terug kunt gaan om een afmeting aan te passen, en dat alle vervolgstappen vervolgens mee veranderen.
Dit programma vraagt wel wat oefening maar is uiteindelijk wel zeer krachtig.
Een alternatief hiervoor is bijvoorbeeld Onshape, wat ook in de browser draait.

Alle pakketten zijn voor zo ver ik weet gratis te gebruiken als particulier, maar van zowel Sketchup, als Fusion en Onshape zijn betaalde versies met meer mogelijkheden.

De vraag is nu, wat wil je precies bereiken, dan kunnen we je wat gerichter advies geven. De vraag die je nu stelt is alsof je vraagt: "Graag wat info over zagen". Het maakt nogal wat verschil of je een intarsia werkstukje wilt maken of een eeuwen oude eik wilt vellen. ;)

• Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
421
175
Almen aan zee
Ik ben zelf een analoge man
maar op de school waar ik werk moeten de leerlingen voor hun praktijkexamen
ook 3D tekenen.

Daar worden deze programma's voor aanbevolen:
 SketchUp Pro
 SpaceClaim
 Solid Edge
 SolidWorks

Geen ingewikkelde programma's maar alle werkstukken die in de werkplaats gemaakt worden
moeten ze hiermee kunnen tekenen.

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
222
144
Kapellen (Antwerpen)
voor meubels waar de afmetingen nadien handig terug te vinden zijn, gebruik ik SketchUp (nog een oude offline versie omdat die lokaal alles kan opslaan, maar de gratis browserversie doet het ook). Voor 3D modellen voor de 3D printer gebruik ik Fusion, de gratis versie kan 10 objecten editable houden, als je die downloadet kan je daar een eigen bibliotheek van aanleggen. Voor 2D voor de Shaper Origin en Brother ScanNCut (of Cricut) gebruik ik heel graag Inkscape. Daar kan je de STL files ook van importeren in Bambu Studio en van daaruit 3D verwerken

• Leuk
Waarderingen: JochemK

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
713
345
Het Groene Hart
voor meubels waar de afmetingen nadien handig terug te vinden zijn, gebruik ik SketchUp (nog een oude offline versie omdat die lokaal alles kan opslaan, maar de gratis browserversie doet het ook). Voor 3D modellen voor de 3D printer gebruik ik Fusion, de gratis versie kan 10 objecten editable houden, als je die downloadet kan je daar een eigen bibliotheek van aanleggen. Voor 2D voor de Shaper Origin en Brother ScanNCut (of Cricut) gebruik ik heel graag Inkscape. Daar kan je de STL files ook van importeren in Bambu Studio en van daaruit 3D verwerken
Je hoeft je Fusion bestanden niet te downloaden en lokaal op te slaan, je kunt ze op 'read-only' zetten in je bibliotheek. Je kunt ze dan gewoon openen en bekijken, alleen niet opslaan. Mocht je dat toch willen dan maak je een ander bestand (tijdelijk) read-only.

Ik kan me niet voorstellen dat je voor persoonlijk gebruik meer dan 10 bestanden tegelijk bewerkbaar zou willen hebben dus voor mij werkt dit prima.

• Leuk
Waarderingen: RDR2950

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.413
776
Noord-Veluwe / Skåne
Ik ben een liefhebber van BricsCAD Pro. Maar ze hebben ook een "light" versie die gratis is. Als ik me niet vergis is die uitsluitend online beschikbaar, vergelijkbaar met Fusion 360.

Als je bereid bent er even in te duiken, dan kan FreeCAD ook een uitstekende optie zijn. Is open source en heel krachtig in 2D en 3D.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
541
126
Oss
Ik ben zelf een analoge man
maar op de school waar ik werk moeten de leerlingen voor hun praktijkexamen
ook 3D tekenen.

Daar worden deze programma's voor aanbevolen:
 SketchUp Pro
 SpaceClaim
 Solid Edge
 SolidWorks

Geen ingewikkelde programma's maar alle werkstukken die in de werkplaats gemaakt worden
moeten ze hiermee kunnen tekenen.

Enige idee wat bovenstaande programma's kosten spaceclaim € 5000 ongeveer. Solids zijn nog fractie duurder ongeveer dubbele.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.462
1.158
Enschede, Twente
De fabrikanten/verkopers van software gebruiken een best vuile truuk om hun product in de markt een flink aandeel te geven: voor gebruik in het onderwijs een lage prijs hanteren en vervolgens moeten de werkgevers van de aldus ‘ingelockte’ vers de arbeidsmarkt opgestroomde ex-studenten zorgen voor winst-maximalisatie door dan fikse abonnementsprijzen te vragen.
De genoemde Solid apps zijn voorbeelden hiervan, maar ook Adobe kan er wat van. En ik vind er wat van.

De andre suggesteis zoals Onshape, Fusion, SketchUp doen natuurlijk iets dergelijks, maar bieden in elk geval nog de mogelijkheid de software te gebruiken voor persoonlijke doeleinden, op ere-basis. Kan ik wel waarderen.

Tip voor gebruikers van de grafische software van Adobe: schakel over op Affinity. Gratis en doet niet onder voor InDesign, Illustratoren Photoshop, voor de gemiddelde gebruiker. Is er voor Mac en Windows.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.