hadden oude Festo geleiderails geen glijstrip?

jorisvh

Post veel
Hallo,

ik heb een oude festo(sic) FS3000 geleiderail gekregen. hij is nog mooi recht, mijn Makita invalzaag past er perfect op maar glijdt niet lekker en alle strips zijn verduurd of zelfs verdwenen. heeft wat TLC en 💰nodig dus.
op de foto samen met een makita
54801C9D-CA8F-4135-AEC7-199771787B29.jpegFB30374E-696C-42DB-A0F4-410D2481B038.jpeg
onder: de inzaagstrip/antisplinterstrip, geen probleem, nieuwe erop. de antislipstrip/hechtlaag van Makita is te breed maar de huidige Festool zou moeten passen. lijkt alsof de festo 3 stroken had. die naast de inzaagstrip zou ik weglaten om te vermijden dat de inzaagstrip niet mooi tegen de plaat aansluit.
bovenzijde: het lijkt alsof er nooit een glijstrip op gezeten heeft. kan iemand dat bevestigen? er is wel 1 groef maar daar zit het logo. met 1 gaat het ook niet goed gaan, natuurlijk.
hij glijdt niet goed dus er moet wel wat gebeuren. was toen de gewoonte er was of silbergleit op te doen misschien? of zou ik er gewoon 2 strips op kleven, hopende dat de zaag nog voldoende vast op de rail zit als die wat hoger komt.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.930
3.508
In de tijd van je lange lineaal, hadden de zaagmachines een ijzeren zool. Zo heb ik dat nog steeds. Dat werkt probleemloos. Volgens mij zijn de linealen verandert toen de zaagmachines met een gegoten zool kwamen. Toen kreeg je de glijstrippen in de lineaal.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en jorisvh

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.930
3.508
Kan je niet een slijtplaat onder de zool van je zaag lijmen? Zo als bij de frees.

jorisvh

Post veel
interessant om de (voor)geschiedenis van festool te bekijken
👍. dat bevestigt het verhaal en leert me dat de mijne van tussen 1980 en 2003 is.
die 2de groef is er idd niet maar die is voor een invalzaag ook volstrekt overbodig (tenzij om te koppelen).
of een glijstrip toevoegen lukt zal ik gaan zien … anders heb ik binnenkort enkele meters te koop voor een zacht prijsje.

had ook deze info gevonden over Festool FS/2 vs Makita:
daaruit bleek dat de antislipstrook van de FS/2 op de FS gaat passen.
en het bevestigt ook dat de festo(ol) geleiding een fractie smaller is dan die van Makita waardoor bij wisselen de stelschroeven iets bijgedraaid moet worden.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.930
3.508
Die tweede groef is juist wel handig bij invallend zagen. Daar kan je je stopblokjes in vast zetten.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
Kan je niet een slijtplaat onder de zool van je zaag lijmen? Zo als bij de frees.
dat zou wellicht ook kunnen maar ik wil zo weinig mogelijk dikte toevoegen zodat de zaag nog voldoende over de geleider zakt. dunner dan die zelfklevende glijstrip (<1mm?) gaat een slijtplaat niet worden, denk ik.
het plan is dat deze “nieuwe” lange rail in m’n atelier blijft om geleverde platen van 2,44-2,80(-3,05?) hanteerbaar te maken voor de formaatzaag.
daarnaast gebruik ik m’n invalzaag ook veel op locatie, met kortere Makita rails, evt gekoppeld. ook daarom wijzig ik de zaag liever niet.

ik zou de festo versie nemen omdat ik denk dat die, zonder de ribben zoals bij de Makita, die iets dunner is, al vind ik daar geen info over. en, ik geloofde het niet, maar Festool is voor 1 keer goedkoper dan makita 😳.
toch niet.
Die tweede groef is juist wel handig bij invallend zagen. Daar kan je je stopblokjes in vast zetten.
goeie tip, zoek ik eens uit. maar dat kan dan met de Makita rails, of met een streepje op een stukje tape op de Festo FS 😉.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.930
3.508
Bij invallend zagen wil de zaag zich naar je toe bewegen. Tape met een potloodstreepje houdt dat niet echt tegen. In mijn ervaring zijn gekoppelde rails nooit recht. Dat kwam door de enkele strip in de oude uitvoering. Als er op een van de hoeken een braampje kwam, moest je dat eerst wegvijlen om de rails te kunnen koppelen. daarom heb ik toen een rail van 3 meter gekocht. bij het nieuwere model met de twee koppelstrips, kan je de naad een beetje open houden en de rails koppelen langs een rij. Maar omdat mijn zaag het nog steeds prima doet, klem ik met invallend zagen voor bijvoorbeeld een kookplaat of een spoelbak een strook multiplex op de lineaal.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.358
513
die ervaring heb ik niet de rail hoef niet strak tegen elkaar er mag gerust een kleine ruimte tussen zitten.
voor veelvuldig gebruik is meerdere lengte rail uiteraadt de beste oplossing

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.930
3.508
Bij de oude rail met 1 koppelstrip bleef hij bij niet recht, vandaar dat ik een lineaal uit 1 stuk erbij heb gekocht.

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.400
298
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als je Makita niet lekker glijdt kun je ook even kijken of de spanners om de speling op de rail in te stellen niet te strak staan, ik heb een oude 80cm rail van Festool en merk dat die strakker zit dan de Makita rail.

jorisvh

Post veel
geen glijstrip wel een splinter strip die ontbreekt bij jouw
ja, dat weet ik, die is besteld. hoewel die op zich niet essentieel is voor mijn doel
het plan is dat deze “nieuwe” lange rail in m’n atelier blijft om geleverde platen van 2,44-2,80(-3,05?) hanteerbaar te maken voor de formaatzaag.
heb ik die er toch liefst op zitten.

jorisvh

Post veel
Als je Makita niet lekker glijdt kun je ook even kijken of de spanners om de speling op de rail in te stellen niet te strak staan, ik heb een oude 80cm rail van Festool en merk dat die strakker zit dan de Makita rail.
de geleiding van de Makita is idd een haar breder dan die van Festool.
zie ook Festool vs. Makita Guide Rails: Just the Same? – workshoppist.com
Makita and Festool rails differ here in that Makita’s guide ridge is slightly narrower than Festool’s – by about .01″ (0.3 mm) to be exact. Both work just as well, but the tiny width difference forces you to readjust the saw fit when swapping a rail of one brand for one of the other.
maar dan zou mijn makita zaag, afgesteld voor de makita rail net vlot moeten glijden op de festool. het probleem is echt dat alu op alu, zonder glijstrip er tussen niet gesmeerd loopt.
ik ga het proberen met een glijstrip, net besteld.
volgende week volgt verslag …

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.038
261
in plaats van glijstrip en/of bekleden zool zou je ook een of beide oppervlakken kunnen behandelen met gleitlack, dan verander je niks aan hoogtes

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.