Gutsen van handvatten voorzien.

rosewood

Actieve deelnemer
1 jun 2015
46
0
Dit heeft niks te maken met eetbaarheid maar met regels, en regels kan je niet eten, koud geperst lijnolie direct van de molen wel.


Bedankt henk gelukkig zijn jou en mijn strekking hetzelfde.
Inderdaad de eerste is altijd de beste, tweede inderdaad voor industriële producten en natuurlijk geloof ik dit graag dat er ook kwaliteitsverschil komt door de verschillende batches zaad uit verschillende landen,daarom ook verschillende kwaliteiten.
Maar vergis je niet hoeveel er verwerkt word in linoleum!

Op de universiteit hebben we het eens uitgeprobeerd en inderdaad het vliegt in de fik,met de juiste omstandigheden natuurlijk!

Ik heb hier een blik lijn olie(gekookt) van de cokerije waarin de droogstof kobalt/mangaan zit.
overigens ook vermeld op een plastic fles rauwe lijnolie!

hier staat een waarschuwing op met de text:
beschermende handschoenen dragen!!!
door de in dit product aanwezige natuurlijke, drogende oliën bestaat de kans op broei.
gebruikte lappen daarom ondergedompeld in water of uitgespreid laten drogen om ontbranding te voorkomen


ernst@
Lijn olie direct van de molen kun je niet meteen eten zonder daar gezondheidsproblemen van te kunnen krijgen, dit moet eerst behandeld worden. ik ga niet weer uitleggen hoe dat gebeurt, maar hierom zijn deze regels gemaakt om dit misverstand of onwetendheid weg te nemen!
Hierboven staat in de waarschuwing te lezen beschermende handschoenen dragen, haha en jij maar zeggen dat het direct eetbaar is,..
 
Laatst bewerkt:

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Nee, want slaolie is geen drogende olie.

Even een aantal misverstanden uit de weg helpen: slaolie is geen lijnolie. Slaolie is een generieke naam voor (goedkope) spijsolie (eetbare plantaardige (of dierlijke) olie). Tegenwoordig is het meestal sojaolie (een van de goedkoopste spijsoliën) of raapolie, maar het kan ook pindaolie (arachideolie) of zonnebloemolie bevatten. De belangrijkste eigenschappen voor de 'producent' zijn prijs en smaakneutraalheid. Lijnolie voldoet aan beide eisen niet en zal dus nooit in slaolie terechtkomen, althans niet in de 'normale' supermarktkanalen. Als jouw natuurvoedingswinkel een lijnolie als slaolie verkoopt moeten ze dat zelf weten, maar dat betekent niet dat je de termen gelijk mag stellen. in het normale spraakgebruik is slaolie 'nooit' lijnolie...

Een drogende olie is een olie die een minimaal gehalte aan meervoudig onverzadigde vetzuren bevat, en daardoor gevoelig is voor oxidatie aan de lucht, gevolgd door polymerisatie van de geoxideerde olie - het 'harden' of 'drogen' van de olie. De mate van onverzadiging wordt/werd meestal bepaald en uitgedrukt door middel van het joodgetal, de hoeveelheid jodium die met een bepaalde hoeveelheid olie reageert. Er zijn maar weinig echt drogende oliën - lijnolie, tungolie zijn de belangrijkste. Daarnaast zijn er semi-drogende oliën, oliën die wel voldoende onverzadigdheden bevatten om langzaam te polymeriseren maar niet voldoende om van die eigenschap gebruik te maken (mijn definitie...), zoals sojaolie, walnootolie. De meeste spijsoliën zijn voornamelijk verzadigd of enkelvoudig onverzadigd, en bevatten niet voldoende meervoudig onverzadigde vetzuren om zinvol uit te harden. Lijnolie bevat veel 3-voudig onverzadigde vetzuren (linoleenzuur) en tungolie bevat geconjugeerde 3-voudig onverzadigde vetzuren, en reageert daardoor nog sneller met zuurstof.

Echter, zonder siccatief ('droogversneller') droogt een rauwe lijnolie nog steeds niet snel genoeg om zinvol als afwerking (of verfmedium) bruikbaar te zijn. Daar zijn in de loop van de geschiedenis veel oplossingen, sommige beter dan anders, voor bedacht, zoals het koken van de olie (standolie) of het behandelen met hete lucht ('blown oil', weet even niet hoe dat in NL heet), waardoor de olie gedeeltelijk voorgepolymeriseerd wordt en de vernetting door zuurstof uit de lucht na gebruik ook sneller gaat, of het gebruik van metaalzouten om de reactie met zuurstof te versnellen (katalysatoren). Vroeger werden daar anorganische zouten voor gebruikt, die eerst met de aanwezige vrije vetzuren moesten reageren om een zinvol siccatief te vormen - vandaar 'gekookte lijnolie', de olie moest met die zouten gekookt worden om die vetzure zouten (feitelijk zepen) te vormen. Tegenwoordig bestaan siccatieven uit reeds voorgevormde organische zouten, en kan zo'n siccatief, zeker als het reeds als oplossing wordt aangeboden, zonder koken aan een rauwe lijnolie toegevoegd worden om er een 'gekookte' lijnolie van te maken. Feitelijk is die naam dus niet meer correct, maar betekent het gewoon 'gekatalyseerde' lijnolie.

Vroeger bestond zo'n siccatief voornamelijk uit loodzouten. Dat mag allang niet meer, en ook cadmium mag meen ik niet meer. De huidige siccatieven bevatten meestal mangaan, zink, en/of zirconiumzouten. Geen van die metalen zijn erg toxisch en er is dus geen gezondheidsgevaar verbonden aan het gebruik van siccatieven (de oplosmiddelen, zelfs al is dat terpentijn of citrusolie) zijn bij langdurige blootstelling (inademing) echt gevaarlijker). Daar komt nog bij dat bij uitharding van de olie de metaalzouten worden opgenomen in de polymeermatrix en daarmee geïmmobiliseerd worden - niet meer beschikbaar zijn voor blootstelling. Daarmee wordt een eventueel gezondheidsrisico nog verder gereduceerd.

Gekatalyseerde drogende oliën _kunnen_ spontaan ontbranden bij 'broei' (geen echte broei, want het is een chemische reactie, maar het effect is hetzelfde. Echte hooibroei is het gevolg van fermentatie door bacterien - ik blijf het fascinerend vinden dat daarbij zoveel warmte kan vrijkomen dat een stapel hooi vervolgens in de hens gaat...). Daar moet je wel wat voor doen - je moet voor een heel groot contactoppervlak met de lucht zorgen, en een manier om de ontstane warmte vast te houden. Daarom ook dat een stapel in olie gedrenkte lappen de belangrijkste bron van dergelijke branden is. Een niet-gekatalyseerde olie zal normaliter niet voldoende sterk reageren om broeibrand te veroorzaken. Ik zal niet zeggen dat het per definitie onmogelijk is, maar ik acht het redelijk onwaarschijnlijk dat je met rauwe lijnolie broeibrand kunt veroorzaken.

Koud geperste lijnolie is feitelijk een 'misnomer'. Lijnzaad is niet zonder warmtebehandeling te persen. Het lijnzaad moet altijd voor het persen verhit worden om de oliecellen stuk te maken en het zaad persbaar te maken. Koud-geperste lijnolie is olie die na het 'roosten' van het zaad geen verdere hittebehandeling, tijdens of na het persen heeft ondergaan. De overblijvende perskoek bevat nog steeds olie. Daar kun je verschillende dingen mee doen - veevoer van maken (de klassieke lijnzaadkoeken die vroeger als krachtvoer tijdens het melken aan koeien gegeven werden), verhitten en nogmaals persen (dat is dan heetgeperste olie), of met een oplosmiddel extraheren (dan wordt de olie volgens mij alleen nog maar voor industriële doeleinden gebruikt). Alle min of meer ambachtelijk geperste lijnolie is 'koudgeperst' (om die term maar even te blijven hanteren), of die nu bij de natuurwinkel of bij de Appie in het schap staat, of dat je m bij een oliemolen koopt. Een rauwe lijnolie die je bij bijvoorbeeld de Gamma haalt is hoogstwaarschijnlijk ook geperst - koud of warm - maar uit mindere kwaliteit lijnzaad.

Beste Henk,

Er bestaat zo iets als smaak die een bepaalde olie geschikt maakt voor een bepaald gerecht. Over het algemeen is juist een smaakloze olie niet geschikt voor de sla... Tenminste niet in mijn sla...

Het intereseert me niet hoe je het noemen wilt, wat ik wil zeggen is dat doodgewone lijnzaadolie, puur plantaardig, prima geschikt is om meubels of houten voorwerpen tegen vlekken te beschermen. Droogt echt wel op en geeft na een paar dagen al niet meer af. Word niet hard maar dat wil je ook niet! Hoe harder de laag, hoe meer het kan beschadigen en lelijk word.

Het is een ontdekking die ik gewoon door het te proberen heb gemaakt

Het is mischien allemaal tradtie enzo die gekookte lijnolie maar het is gewoon flauwekul om allerlei giftige rotzooi te gebruiken. De planeet word er niet beter op als we blind allerlei dingen blijven volhouden, omdat het traditioneel gebeurd. Ik bedoel denk er eens over na.

Heb je het wel eens geprobeerd? een meubel afwerken met Puur plantaardige lijnzaadolie ja slaolie (voor de duidelijkheid...!?)

Luister dan gewoon naar iemand die iets wil delen in plaats van allerlei weetjes en holle vaktermen/ kennis terug te sturen.

Het resultaat is zeker anders, maar ik vind het beter!

Probeer het uit en oordeel dan..
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
0
shinglemaker.wordpress.com
Het is, (of kan) zo simple zijn,
Vlas, het is een mooi plant ook for in de tuin rond augustus trek je de stengels uit de grond en laat ze in de zon drogen , haal de zaadhulzen eraf, maak ze schoon en breng naar de pers, daar perst de aardig boer de olie uit de zaden en stopt het in een emmer, makkelijk om thuis te brengen.
Eens thuis kan je dat verder verfijnen naar wens, door hem in de zon in een lang recht fles een jaar of zo in de raam te latten staan, of gewoon zo gebruiken

Er komt geen Haags regels tussen, geen wetenschappelijk toeschrijven, geen merknaam of etiquette , niks behalve jouw zaad, de persman een fles en een good verstaan. En vergis je niet, het is niet alleen zo met de lijnolie...
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
3.313
19
Nijswiller
www.zwemfotoos.nl
Beste Henk,

Er bestaat zo iets als smaak die een bepaalde olie geschikt maakt voor een bepaald gerecht. Over het algemeen is juist een smaakloze olie niet geschikt voor de sla... Tenminste niet in mijn sla...

En dat ben ik volledig met je eens. Ik prefereer echter (zelfgeperste ;-) ) walnootolie. Bedenk overigens - net wat rosewood hierboven al zegt, dat koudgeperste lijnolie niet zomaar voor consumptie geschikt is. Andersom natuurlijk wel - lijnolie die voor consumptie geschikt (gemaakt) is, kan ook prima op hout gebruikt worden.

Het intereseert me niet hoe je het noemen wilt, wat ik wil zeggen is dat doodgewone lijnzaadolie, puur plantaardig, prima geschikt is om meubels of houten voorwerpen tegen vlekken te beschermen. Droogt echt wel op en geeft na een paar dagen al niet meer af. Word niet hard maar dat wil je ook niet! Hoe harder de laag, hoe meer het kan beschadigen en lelijk word.

Het is een ontdekking die ik gewoon door het te proberen heb gemaakt

Het is mischien allemaal tradtie enzo die gekookte lijnolie maar het is gewoon flauwekul om allerlei giftige rotzooi te gebruiken. De planeet word er niet beter op als we blind allerlei dingen blijven volhouden, omdat het traditioneel gebeurd. Ik bedoel denk er eens over na.

Heb je het wel eens geprobeerd? een meubel afwerken met Puur plantaardige lijnzaadolie ja slaolie (voor de duidelijkheid...!?)

Ja, dat heb ik geprobeerd ja. met slaolie, met rauwe lijnolie, met olijfolie, met walnootolie. Ik wordt er niet gelukkig van, met uitzondering van walnootolie op voorwerpen die met voedsel in aanraking komen - walnootolie droogt heel langzaam, maar is bovendien volstrekt eetbaar en kan/mag dus lig met je voedsel in aanraking komen. Al die rauwe oliën blijven plakkerig en geven in mijn beleving geen acceptabele afwerking van het hout. Ik houd het bij gecatalyseerde lijn- en tungolie. Maar ik vermoed dat we het op dit vlak wel oneens zullen blijven.

Luister dan gewoon naar iemand die iets wil delen in plaats van allerlei weetjes en holle vaktermen/ kennis terug te sturen.

Sorry hoor, maar ik ben wel chemicus en toxicoloog, en houtbewerker. Ik lul hier niet zomaar wat uit mijn nek. Overigens die 'giftige' rotzooi komt gewoon uit de natuur. siccatieven bestaan uit metalen die (uiteraard) van nature voorkomen, met vetzuren, die ook van nature voorkomen. Wat niet wil zeggen dat sommige metalen (met name lood, dat dat ook niet meer als siccatief is toegestaan) niet behoorlijk giftig zijn.

Verder kan de natuur er zelf ook wat van - denk aan botuline toxine, amanitine (groene knolamaniet), muscarine (vliegenzwam), slangengiffen, ergot (moederkoorn), en zo kan ik nog wel even doorgaan.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Daar blijf ik dus ook ver van uit de buurt en ga ik ook niet in mijn afwerking gebruiken.

Ik ga ook niet in de Alpen wandelen als het onweert.

Dat iets in de natuur voorkomt wil niet zeggen dat het geschikt is voor mensen om er mee te gaan rotzooien. Zeker niet op grote schaal..

De wereld is zo wat naar de kloten, door mensen die denken iets te moeten ontginnen en ergens een nut voor moeten vinden.

Het leven kan zo veel simpeler en mooier.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
305
6
Zutphen
Ik kan beamen dat niet gekookte lijnolie blijft plakken; mijn keukenblok (mahonie ) plakt nog steeds na 17 jaar. Als iemand weet hoe ik het weer kan verwijderen hou ik me aanbevolen .

Wijs geworden gebruik ik nu gekookte lijnolie; voor de eerste laag verdund met terpentine. Soms voeg ik wat bijenwas toe.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
0
shinglemaker.wordpress.com
Dat is een heel breed conclusie getrokken op een heel specifiek geval - niet overtuigende gezien gewoon lijnolie is een eeuwen lange, langer zelfs dan gekookt lijnolie, gebuikt afwerkingsmiddel op hout. Waarschijnlijk zat er iets op dat mahonie - mahonie is ook een breed begreep - silicone of wie weet wat. Misschien heeft die ene die dat blok geschaafd, de zool van zijn of haar schaaf met de verkeerde stuk kaars ingevet waardoor de olie niet kan uithaarden, vergeet niet het uitharden is een chemische process. Af misschien zit er iets in dat mahonie zelfs wat de uitharding process blokkeerde. Af misschien komt dat plakken op de blok door een niet werkende afzuiging kap boven de kookplaat. Dus de redenering om gekookt lijnolie te gebruiken in plaats van niet gekookt lijnolie klopt niet, ik zou het overwegen.
 

rosewood

Actieve deelnemer
1 jun 2015
46
0
Ik kan beamen dat niet gekookte lijnolie blijft plakken; mijn keukenblok (mahonie ) plakt nog steeds na 17 jaar. Als iemand weet hoe ik het weer kan verwijderen hou ik me aanbevolen .

Wijs geworden gebruik ik nu gekookte lijnolie; voor de eerste laag verdund met terpentine. Soms voeg ik wat bijenwas toe.


Gewoon met gekookte lijn olie over halen, blijft hij nog plakken na een week herhalen meestal na de tweede laag is het over met plakken wel even de kans geven de eerste laag laten uitharden
 
Laatst bewerkt:

rosewood

Actieve deelnemer
1 jun 2015
46
0
waarom ik nou eigenlijk op deze katern terecht kwam en bleef hangen was dat ik vind dat je een prachtige set beitels en gutsen heb bemachtigd,..
chapo.
hou ons verder op de hoogte.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Dat is een heel breed conclusie getrokken op een heel specifiek geval - niet overtuigende gezien gewoon lijnolie is een eeuwen lange, langer zelfs dan gekookt lijnolie, gebuikt afwerkingsmiddel op hout. Waarschijnlijk zat er iets op dat mahonie - mahonie is ook een breed begreep - silicone of wie weet wat. Misschien heeft die ene die dat blok geschaafd, de zool van zijn of haar schaaf met de verkeerde stuk kaars ingevet waardoor de olie niet kan uithaarden, vergeet niet het uitharden is een chemische process. Af misschien zit er iets in dat mahonie zelfs wat de uitharding process blokkeerde. Af misschien komt dat plakken op de blok door een niet werkende afzuiging kap boven de kookplaat. Dus de redenering om gekookt lijnolie te gebruiken in plaats van niet gekookt lijnolie klopt niet, ik zou het overwegen.

Het is alsof je tegen een muur praat.. Men gelooft gewoon heilig in wat de verfwinkel zegt.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
0
shinglemaker.wordpress.com
Misschien, maar er zijn meer lezers en die kunnen dan zelf beslissen, wat wil niet zeggen dat ik veel hope in de rationaliteit uithouden, meestal zijn gedragen op iets anders als die gebaseerde, emoties, social druk vooral - de schappen effect - enz.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
755
0
Twente
@ Ernest Dubois, als 1 van de meerdere lezers kan ik meedelen dat sociale druk voor mij geen enkele rol zou spelen bij het kiezen van een olie, wanneer ik die zou gebruiken.
Ook vind ik het knap dat jij zo van afstand voor een ander kan bepalen waarom zijn keukenblad plakt, het ligt aan het schaven of de afzuigkap die niet werkt.

Misschien iets voor een forumtestje, afwerking van hout met diverse olieën?


@Houtkever, leuke gutsenset, ben wel benieuwd hoe ze er afgewerkt uitzien.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
0
shinglemaker.wordpress.com
@Bjorn, je bevestig het enig wat ik beweren, je beslist zelf, prima. Wat ik niet beweert heeft is waarom die blad van gpf plakt, daarover heb ik alleen een par mogelijkheden geopperd. Oh hoe mooi het zou zijn als ik alleen zo knap was.
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
165
0
Renkum
Nog niet.ik moet eerst (even ) een schoolbord maken voor mijn dochter. In organische vormgeving. .Daar gaat veel werk in zitten. Daarna nog even een primitief draaibankje maken. Is niet veel werk. En dan komen de handvatten. Ik had zelf ook de eerste al af willen hebben maar ik maak geen haast ;-)

Groeten houtkever
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
165
0
Renkum
De eerste heften zijn klaar. :) Even een draaibank geleend en de eerste proefjes opgezet

Het is hazelaar en een 12mm einddop van de waterleiding. Lekker draaien en daarna afwerken.
Dus FOTO'S.20150817_170239.jpg Ze staan in rauwe lijnolie en op het vuur om de olie te laten intrekken. Daarna nog 40 uur staan en dan drogen. 20150819_115623.jpg Jammer dat de foto op zijn kop staat maar het draaien lukt niet. De kleur is een verrassing geworden maar wel mooi.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
1.487
4
Hallo Houtkever,

een prima oplossing : anti splijtringen gemaakt van einddoppen. Doordat dit soort beitels geen beitelborst heeft (verdikking boven de arend), is een stevige ring echt wel nodig of het kraakt door de spiewerking van het staal.

In de olie op het vuur = frituren

groeten

Ornament
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
165
0
Renkum
Hallo Ornament

De dopjes zijn inderdaad de oplossing tegen het barsten, en nog mooi ook. De temperatuur van de olie bleef ruim onder de 100 graden maar is dan wel lekker dun. Goed voor een goede impregnatie. Met het indrijven van de arend kwam de olie uit het heft geperst. Nu dus wachten op het drogen en de andere 14 handvatten.
20150820_140352.jpg
Groeten houtkever
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.