Gutsen slijpen, zelf doen of laten doen?

RoelBW

Nieuw lid
1 mei 2023
7
3
Leeuwarden
Sinds een aantal weken ben ik begonnen met hout draaien en heb een schalenguts en afruwguts gekocht, erg blij mee maar ze beginnen nu toch wel wat bot te worden.
Ik vroeg mij af wat anderen doen, zelf investeren in een jig en zelf aan de gang of het gereedschap laten slijpen?
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Zelf doen. Als je lekker aan het draaien bent sta je om het half uur te slijpen. Als je dan zoveel gutsen moet hebben dat je ze kunt opsturen en wachten...
Een bankslijpertje kost de wereld niet. Koop er een witte steen bij en hulpstukken/ mallen kun je zelf maken. Ik had in het begin een vingernagelmal gemaakt van de bout van de stuurpen van een fiets, een blokje beukenhout en een figuurzaagklem.

Welkom op dit forum, trouwens.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap en ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
welkom.

Je zult je gutsen en beitels zo regelmatig moeten (laten) slijpen , dat de enige oplossing het zelf doen is.

Groeten

Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

RoelBW

Nieuw lid
1 mei 2023
7
3
Leeuwarden
Zelf doen. Als je lekker aan het draaien bent sta je om het half uur te slijpen. Als je dan zoveel gutsen moet hebben dat je ze kunt opsturen en wachten...
Een bankslijpertje kost de wereld niet. Koop er een witte steen bij en hulpstukken/ mallen kun je zelf maken. Ik had in het begin een vingernagelmal gemaakt van de bout van de stuurpen van een fiets, een blokje beukenhout en een figuurzaagklem.

Welkom op dit forum, trouwens.
werkbank slijpmachine heb ik wel, alleen die heeft wel een afritser nodig...
Ik zal eens op internet neuzen naar wat voor hulpstukken/mallen anderen hebben gemaakt, wellicht maak ik er zelf ook wel eentje.
 

RoelBW

Nieuw lid
1 mei 2023
7
3
Leeuwarden
Hier een pdf met hulpstukken waar ik al menigeen blij mee heb gemaakt.
Er zijn ook diverse filmpjes op YT over te vinden.
Dit is wel een goed uitgewerkt schema voor jigs, die ga ik zeker opslaan. Voor nu denk ik dat ik een simpele maak aangezien ik niet veel diverse gutsen heb.
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
Ik had nog een oude creusen bankslijper en heb met behulp van een filmpje zelf een wolverine slijpsysteem gemaakt. Als je nog wat multiplex en een recht stuk 2 bij 3, (45 mm x 67 mm) hebt liggen lukt het wel, Zelf had ik nog een oogmoer M8 en stukje draadeind M8 en M8 moer liggen, dus hoefde alleen een rampa-moer M8 te halen.
Het is vrij simpel om te maken.
 
Laatst bewerkt:

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
Dan heb je de basis voor de jig van O Peatey. Tweedehands Creusen op marktplaats is ook niet zo duur. Dan heb je een slijpsysteem voor weinig geld.
Ik heb het met een onderplaat gemaakt en het ook iets groter en de bankslijper erop geschroefd. Dan hoeft het niet op de werkbank geschroefd, ik zet het vast met lijmtangen.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Dit is wel een goed uitgewerkt schema voor jigs, die ga ik zeker opslaan. Voor nu denk ik dat ik een simpele maak aangezien ik niet veel diverse gutsen heb.
Als je ze zelf maakt dan kun je voor elke guts een eigen malletje maken. Dan hoeft er niets verstelbaars aan te zitten en worden ze super-simpel.
 

RoelBW

Nieuw lid
1 mei 2023
7
3
Leeuwarden
Dan heb je de basis voor de jig van O Peatey. Tweedehands Creusen op marktplaats is ook niet zo duur. Dan heb je een slijpsysteem voor weinig geld.
Ik heb het met een onderplaat gemaakt en het ook iets groter en de bankslijper erop geschroefd. Dan hoeft het niet op de werkbank geschroefd, ik zet het vast met lijmtangen.
Ik heb op het moment een oude ferm slijpmachine staan, met witte en grijze steen. Witte steen wiebelt aardig en er zit een aardige gleuf in. Deze moet vervangen worden of door middel van een afritser weer recht gemaakt worden.
bovenstaande video is zeker een mooie manier om een jig te maken.
 

RoelBW

Nieuw lid
1 mei 2023
7
3
Leeuwarden
Als je ze zelf maakt dan kun je voor elke guts een eigen malletje maken. Dan hoeft er niets verstelbaars aan te zitten en worden ze super-simpel.
Daar zat ik aan te denken, aangezien ik alleen maar een schalenguts heb die ik daarin kan slijpen. Lekker simpel houden en dan in de toekomst maar eens een vertelbare maken.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik heb op het moment een oude ferm slijpmachine staan, met witte en grijze steen. Witte steen wiebelt aardig en er zit een aardige gleuf in. Deze moet vervangen worden of door middel van een afritser weer recht gemaakt worden.
Een afritser kun je hebben voor ongeveer 10 euro. En dat zou je toch best in jouw gereedschapskist hebben. Probeer daar eerst mee.

Die Ferm is OK. Moet je door niets anders vervangen.

groeten

Ornament

www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RoelBW

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Sinds een aantal weken ben ik begonnen met hout draaien en heb een schalenguts en afruwguts gekocht, erg blij mee maar ze beginnen nu toch wel wat bot te worden.
Ik vroeg mij af wat anderen doen, zelf investeren in een jig en zelf aan de gang of het gereedschap laten slijpen?
Beste houtdraaier, ik kan alleen zeggen wat mijn weg is geweest.

Ik ben begonnen met een gebruikte slijpsteen.
Toen heb ik een aantal gutsen en draai beitels gebuikt gekocht. Daar heb ik in verhouding veel geld aan uitgegeven.

Ik ben lid geworden van radius de hout draaiclub van Nederland.
Daarna heb ik een gebuikte eenvoudige draaibank gekocht.

Ik ben niet overhaast te werk gegaan. Een beetje afwachtend. Onder tussen kun je veel info vinden op you tube. Leer eerst slijpen. Je gereedschap moet scherp zijn.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je overweegt om een slijpmachine te kopen, kijk dan vooral naar een langzaam draaiende. De meeste slijpmachines maken 3000 t/min. Voor gereedschap is eentje die 1450 t/min beter. Minder kans op het te heet stoken van de beitel (die daardoor zijn hardheid verliest) en dan kun je b.v. ook gebruik gaan maken van CBN stenen. Die warmen het gereedschap nog minder op en blijven ook hun diameter behouden, wat handig is voor de afstelling. Ik dacht dat Dictum een leuke had, maar zag dat deze bij Ronald Kanne nog goedkoper is Slijpmachine 400 W. Heeerlijk stille machine, een genot om mee te werken.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

RoelBW

Nieuw lid
1 mei 2023
7
3
Leeuwarden
Na het advies en even op youtube te hebben gekeken heb ik jigs gemaakt. Gelukkig heb ik een oude detail guts waar ik mee kan experimenteren.
We noemen deze maar even het prototype, ik heb wel wat ideeën om de jigs te verbeteren.
Ik ben niet zo bezorgd met de hoek van de guts, dat komt later wel, eerst even gevoel krijgen voor het slijpen.
 

Bijlagen

  • IMG_20230526_135449.jpg
    IMG_20230526_135449.jpg
    60,9 KB · Weergaven: 47
  • IMG_20230526_135459.jpg
    IMG_20230526_135459.jpg
    106,8 KB · Weergaven: 46
  • IMG_20230526_135507.jpg
    IMG_20230526_135507.jpg
    64 KB · Weergaven: 45
  • IMG_20230526_135534.jpg
    IMG_20230526_135534.jpg
    18,4 KB · Weergaven: 47
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck, Efvee en jaap

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ziet er goed uit! De vaardigheid die je verworven hebt en nog verder ontwikkelen zal , daar zal je leven lang veel genoegen aan beleven.

Zelf draai ik veel droog hout en na het slijpen ik de gereedschappen af.

groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.