Gutsen slijpen, zelf doen of laten doen?

Basco

Nieuw lid
16 jul 2022
1
1
Vinkenbuurt
Ook ik ben klein begonnen. Om eerst de liefde voor de hobby te ontdekken. Een kleine draaibank (Teknatool) en een set beitels van Sorby. Slijpen deed ik ook op een oude Kinzo met zelfgemaakte hulpstukken. Ging best wel goed. Later heb ik een FU180 gekocht, nog wat meer beitels en een slijpmachine van KS met CBN schijf en Wolverine hulpstuk. De slijpmachine is zeker niet goedkoop en ik heb er dan ook lang over nagedacht. En op moment van aankoop twijfelde ik nog. Want het gaat zo toch ook goed? Maar wat een genot om er mee te werken. Ik geniet meer van de slijpmachine dan ik ooit gedaan heb van het papieren geld dat in het kistje lag. Je koopt zoiets maar een keer en hebt er jarenlang plezier van. Mijn oude Kinzo van inmiddels 40 jaar gebruik ik nog steeds. Maar dan voor de boortjes en centerpunt. Dus: als de liefde er is koop dan goed gereedschap.
 
  • Leuk
Waarderingen: kootje007

RoelBW

Nieuw lid
1 mei 2023
7
3
Leeuwarden
Over het algemeen ben ik wel tevreden met mijn eigen creatie, het laat natuurlijk wat te wensen over maar dat is te verwachten. Beitels en vormguts slijpen gaat naar tevredenheid, scheelguts en profielguts slijpen blijft wel een dingetje aangezien de jig niet stevig genoeg is, niet verstelbaar of niet voor herhaalbare resultaten geschikt is.
Zelf zit ik te denken aan een oneway vari-grind jig zodat ik wat consistentere resultaten kan krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.