gulden snede verdeler/Fibonacci devider gedoe....

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.588
539
Steenbergen, Noord Brabant
Dit lijkt me zo'n typisch hulpmiddel waar een minder ervaren houtdraaier z'n voordeel mee kan doen, vandaar dat ik dit onder dit forumhoofdstuk plaats.
Ik ben van oorsprong werktuigbouwer en heb dus - in ieder geval via m'n opleidingen indertijd - nooit iets meegekregen over de gulden snede verhoudingen. Valt in de categorie klok horen luiden, maar waar ik die klepel ooit moest zoeken:eek:......Daar werd ik pas een paar jaar geleden mee geconfronteerd tijdens een praktijk opleiding meubelmaken, toen kwam het zo eens ter sprake - heel kort...
En toen werd ik een tijdje geleden gegrepen door het houtdraaivirus. Grote schrik - daar kwam hij weer voorbij (hij =Fibonacci:rolleyes:). En dit keer bleef hij terugkeren, soms wat sterker dan andere keren. Ik moest me er nu toch in gaan verdiepen:confused:....Hup. YouTube afstruinen....vriendje Google raadplegen....en dan kom ik een filmpje tegen van James King (King's Fine Woodworking) waarin hij een golden rule devider maakt, van d'een of d'andere mooie hardhoutsoort. Tekeningetje gratis van z'n website afgeplukt met de gedachte: Dat kan mij mooi helpen om wat inzicht in die mooie natuurlijke verhoudingen te krijgen als ik achter de draaibank sta.
Tsja.
Vervolgens ligt het tekeningetje wat stof te verzamelen in het mapje Downloads op de computer, met het excuus: van welk hout zal ik dat ding maken? En: hoe heten in hemelsnaam die schroefjes waarmee het geheel in elkaar zit in het Nederlands??? Na een bezoek bij Baptist (pre-Corona) weet ik dat het om boekschroeven gat. Die hebben ze dus niet in het assortiment, maar ze geven me wel de naam van een leverancier. Dat probleem getackled(y).
Dan het hout. Dat heeft nog even geduurd. Ik heb als proef op gegeven moment wat eiken en wat teak herzaagt op 4 mm dikte op de lintzaag. Daarna heel voorzichtig door de vandikte bank dat kon net. Daar had ik dus nu wat stroken van liggen.
Nu, de afgelopen Corona tijd is een tijd geweest om veel slapende klussen aan te pakken. Geen excuses meer, hup, we gaan een passer maken:unsure:..
IMG_0232.jpg
Even niet naar die blote voeten in de sandalen kijken...'k was alleen maar foto's aan het maken. Op het plaatje zoals het er dus uit moet gaan zien als het klaar is.
Commentaar van James in z'n filmpje: " any hardwood will do".....Nou, nee dus.
IMG_0223.jpg
De onderdelen uitgeprint en als sjabloon op het hout geplakt. En dan figuurzagen maar.
IMG_0224.jpg
Passen en meten op het strookje teak....
IMG_0226.jpg
en dan...foutje bedankt. Te strak op het model gezaagd waardoor de lengte van de benen te kort uitvalt. Lucifertje aan gelijmd. Maar dan blijkt ook dat ik de gaatjes voor de boekschroefjes te groot heb geboord. Dan zit er teveel speling op de scharnierpunten en is de verhouding volledig weg. Jammer:mad:.
Volgende poging in een stukje eiken:
IMG_0230.jpg
Dat lijkt beter te gaan, maar dan:
IMG_0228.jpg
De gaatjes voor de boekschroeven passen nu strak, waardoor bij het openen en sluiten van de verdeler wat weerstand optreed. knap! zegt ie, de nerf richting helpt hier niet:cry: .
Nu eerst maar eens een kop thee en even denken.
Ik besluit dan het ontwerp iets aan te passen: ik maak hem wat grover om een sterker geheel over te houden. EN....ik maak hem van triplex. Als dat goed gaat, zal ik er later nog wel eens een maken van een ander soort hout. Eerst maar eens een functioneel ding zien te krijgen:unsure:.
IMG_0231.jpg
En voila! Dan is dit het resultaat. Niet moeders mooiste, maar het werkt wel! De verhoudingen blijven over de hele werkbreedte kloppen. Een klein nadeeltje is dat de verdeler niet helemaal dicht kan. Misschien dat ik nog eens een heel kleintje ga maken;), maar voor nu is het goed. Hij hangt binnen greep bereik naast de draaibank. Ik hoef niet te rekenen, ik pak lekker m'n passertje als ik aan het draaien ben en een vorm beslissing moet nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: rjmulder en bakkiet

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
leuk verhaal , moet ik misschien ook eens maken , maarrrrrr ik zou ook graag een foto zien waarin ie gebruikt word.
Ik denk nogal veel in plaatjes namelijk:)

Leendert
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
machtig interessant, tot nu toe vond ik iets wel of niet mooi maar ga nu toch iets kritischer kijken.

leendert
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
wat als je nu eens een tweed laag erop lijmt met de nerf in de andere richting. of bijvoorbeeld aan beide kanten een laagje fineer. dan heb je ook niet te veel extra dikte.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.588
539
Steenbergen, Noord Brabant
Heb ik ook aan zitten denken. Maar ik heb nog wat berken plankjes liggen en dat is best wel taai. Ik ga wel eens zien hoe dun ik die kan krijgen. Wellicht dat ik daar dan aan beide kanten een fineertje tegenaan ga zetten. ik weet het nog niet, maar als ik er uit ben laat ik het resultaat natuurlijk zien.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
Bij mijn tweede houtdraaicursus bij C. Jorg lag de nadruk op vorm en kwam de gulden snede ook te sprake. Ik ben niet iemand die zich aan dit soort regels wil houden. Mijn methode van verhoudingen grofweg een derde kom ik prima in weg. (zit trouwen vrij redelijk in de buurt van de gulden snede) Bij twijfel gewoon een proefstukje maken.
En er zijn inderdaad genoeg mooie dingen die er niet aan voldoen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.048
391
voor de werking zijn alleen de rotatie punten van belang inderdaad gewoon iets minder slank uitvoeren als de houtsoort daar om vraagt.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.588
539
Steenbergen, Noord Brabant
Op verzoek van Leendert;): werkt 't ook?
IMG_0285.jpg
Een kom aan het draaien. Diameter tussen de buitenste voetjes. Hoogte van de kom had ik in gedachten tussen het linker en het center voetje.
IMG_0286.jpg
zo dus.
IMG_0287.jpg
En de grootste diameter dan op de positie van het middenvoetje, als de hoogte van kom tussen de buitenste voetjes staat. Die grootste bolling had dus voor het mooie iets meer naar rechts moeten zitten. Het beeld op de foto's is een beetje vertekend, maar de verhoudingen kloppen wel aardig in werkelijkheid.
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
Duidelijk zo, en het kommetje ziet er goed uit. Ik heb em inmiddels ook gemaakt (van triplex) maar nog niet uitgeprobeerd.
bedankt voor de foto's

Leendert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.