Grote schuur bouwen poging 1

base

Nieuw lid
8 aug 2019
22
0
Als een terloopse opmerking, het bouwen van zo'n schuur is een grote klus, er staan erg grote krachten op alle dragende delen, en bij een falende verbinding loop je het risico op menselijke slachtoffers. Ik heb hier al meer gezien dat mensen zo'n flinke schuur bouwen zonder een fatsoenlijke bouwtekening, maar dat is niet zonder risico's, vanwege, zie hierboven.
Voor deze starter en ook anderen zou ik erop willen hameren, dat je, tenzij je veel ervaring hebt met het bouwen van schuren zonder bouwtekening, je een zo nauwkeurig mogelijke bouwtekening maakt, waarbij je voor constructie van knooppunten en de afmetingen van balkmaten van meer uitgaat dan een tabel, probeer desnoods ergens advies in te winnen van een constructeur. Ook bijvoorbeeld voor afmetingen van de fundering e.d.
Geen detail is te klein.
Er zijn standaarden waar richtwaardes in staan voor te verwachten wind en dakbelasting, en die zijn aan de veilige kant, maar als er een keer veel sneeuw valt, dan wil je niet dat het dak inzakt, dus gebruik die waardes maar (ook al omdat als er iets met je schuur gebeurd, en de verzekering gaat spitten en iets vinden, ze niet uitkeren).
Een alternatief is gewoon ergens een schuur (waarvan je weet dat ie fatsoenlijk gebouwd is) op te meten, hoe is de constructie gedaan, welke balkmaten zijn er gebruikt e.d. Zeker een vlak dak wordt enorm zwaar belast.

zeker een goed punt, ook een reden dat ik op dit forum ben geen rondkijken en dit topic heb geopend.
ik heb enkele ervaring in het hout, in constructies en aardig wat technisch inzicht.
Heb ik mijn huidige tuin ook een tuinhuis gemaakt en meegemaakt hoe het niet moet.
tevens enkele meubels gemaakt en tijdens mijn opleiding bouwkunde ook diverse constructies moet maken (al lijkt dit een eeuw geleden)

momenteel ben ik enkel nog schetsen aan het maken en info aan het verzamelen, zodra ik het plaatje compleet heb ga ik verder uitwerken en uittekenen en dit zal ik dan eerst laten controleren alvorens ik het hout ga bestellen.
 

base

Nieuw lid
8 aug 2019
22
0
Knipselaa.jpg
k begin het wat te snappen. Maar hoe ga je de dakbalken doen? Leg je die er wel bovenop?
I

nu een iets betere schets gemaakt, zo moet het ongeveer worden.

tegel 30x30
betonpoer met rvs paalhouder en deze ingestort met 25kg snel beton
staander 15x15
ringbalken 15x15
dakdrager 5x15
underlayment 18mm

alles daarna moet ik nog verder bekijken, mbt de soort isolatie enz.
 
Laatst bewerkt:

base

Nieuw lid
8 aug 2019
22
0
Zou je er je auto bovenop durven te parkeren?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sneeuwbelasting



Worden alle wanden voorzien van een bekleding die qua sterkte iets doet, en komen daar dan om de 60cm kolommetjes in te zitten? (Multiplex 18mm en kolommetjes 44x70)

goede vraag. ik heb dit niet berekend, maar zie wel heel voor soortgelijke constructies.
ik ga om de 45 cm een dakligger plaatsen.

de ruimtes tussen de staanders worden voorzien van schoren als ik het beredeneer vangen die de draagkracht deels op en zorgen ervoor dat het geheel sterker wordt
Tevens komt er een frame tussen de staanders waar het rabat tegen aan komt, wat ook weer zal bijdrage aan de algehele stevigheid

wat je bedoeld met 44x70 kolommetjes begrijp ik niet precies
 
Laatst bewerkt:

Nchistian1411!

Nieuw lid
11 okt 2018
5
0
hoi base, ik ben geintreseerd hoe je schuur nu uitziet en wat je bevindingen zijn. Ik ben woonachtig in Kaapstad zuid Afrika en wil ook een schuur/werkruimte bouwen. Misschien heb je nog de afmetingen en de onderdelen en misschien wil je dit met me delen.
 

base

Nieuw lid
8 aug 2019
22
0
hoi base, ik ben geintreseerd hoe je schuur nu uitziet en wat je bevindingen zijn. Ik ben woonachtig in Kaapstad zuid Afrika en wil ook een schuur/werkruimte bouwen. Misschien heb je nog de afmetingen en de onderdelen en misschien wil je dit met me delen.

hallo, voorlopig ga ik nog aan het plannen en informatie aan het verzamelen. dus ben nog niet begonnen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
goede vraag. ik heb dit niet berekend, maar zie wel heel voor soortgelijke constructies.
ik ga om de 45 cm een dakligger plaatsen.

de ruimtes tussen de staanders worden voorzien van schoren als ik het beredeneer vangen die de draagkracht deels op en zorgen ervoor dat het geheel sterker wordt
Tevens komt er een frame tussen de staanders waar het rabat tegen aan komt, wat ook weer zal bijdrage aan de algehele stevigheid

wat je bedoeld met 44x70 kolommetjes begrijp ik niet precies

Ik heb voor mijn eigen schuur ooit een excelletje gemaakt, en even jouw constructie er in gezet. De blaken 5x15 cm voldoen en zelfs de ringbalk van 15x15 cm, waar van twee zijden dakbalken op rusten.
 

base

Nieuw lid
8 aug 2019
22
0
ik ben bijna bij het punt aangekomen waarbij ik het hout wil gaan bestellen.

dit is ongeveer de look die ik wil hebben met het vooraanzicht: https://www.buitenpracht-houtbouw.nl/projecten/guesthouse-met-bedstede-bunschoten

echter heb ik nog de volgende vragen:

vraag 1:
ik wil staanders van 20x20 cm gebruiken en hierop een ringbalk van 20x20 cm op leggen, hoe kan ik deze het beste koud op elkaar bevestigen?
er komen 3 staanders met daarop een balk van ca 5 meter, bij de staander in het midden ligt de ringbalk er dus haaks op

vraag 2:
hoe bevestig ik mijn dakbalken van 150x5 cm op de ringbalk van 20x20 , zonder deze in te kepen
 
Laatst bewerkt:

chriko

Nieuw lid
13 dec 2016
15
0
Beste,

ik zou geen vertrouwen hebben in deze constructie. De ringbalk (rechtse) die bovenop ligt heeft een verzwakking tot de helft omdat die niet steunt op de staander. Hoe het wel moet kan u zeker hier op het forum terugvinden.
bpb-houtbouw-2019-mrt-3504-lr.jpg
 

base

Nieuw lid
8 aug 2019
22
0
bedankt voor de reactie, als ik echter kijk wat voor projecten dit bedrijf allemaal realiseert zullen ze wel ongeveer weten wat ze doen.
Maar je hebt wel een punt.

Als je kunt laten zien hoe het wel moet dan graag, want ik heb al flink zitten zoeken op het forum.
 

base

Nieuw lid
8 aug 2019
22
0
Knipsel.jpgKnipsela.jpg
nog even 2 schetsen gemaakt, 1 van het vooraanzicht en 1 van de opengewerkte constructie.
zo moet het worden.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
bedankt voor de reactie, als ik echter kijk wat voor projecten dit bedrijf allemaal realiseert zullen ze wel ongeveer weten wat ze doen.
Maar je hebt wel een punt.

Als je kunt laten zien hoe het wel moet dan graag, want ik heb al flink zitten zoeken op het forum.

voorkeur is een doorlopende balk op dit soort plekken.
maar als dat niet kan
1 maak die las 2/3 van de breedte van de staander en leg aan beide zijde dan 1/6 van de breedte geheel op de staander
dan hebben beide een goede oplegging de schets is een zijaanzicht

2 je kan de las ook vertikaal maken in plaats van horizontaal het mooiste is dan een pen 1/4 1/2 /14 en de pennen ook 2/3 van de breedte van de staander lang
de schets is een bovenaanzicht

IMG_20200205_0001.jpg
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
ik ben bijna bij het punt aangekomen waarbij ik het hout wil gaan bestellen.

dit is ongeveer de look die ik wil hebben met het vooraanzicht: https://www.buitenpracht-houtbouw.nl/projecten/guesthouse-met-bedstede-bunschoten

echter heb ik nog de volgende vragen:

vraag 1:
ik wil staanders van 20x20 cm gebruiken en hierop een ringbalk van 20x20 cm op leggen, hoe kan ik deze het beste koud op elkaar bevestigen?
er komen 3 staanders met daarop een balk van ca 5 meter, bij de staander in het midden ligt de ringbalk er dus haaks op

vraag 2:
hoe bevestig ik mijn dakbalken van 150x5 cm op de ringbalk van 20x20 , zonder deze in te kepen

Vraag 1: staanders inzagen en horizontaal vast schroeven. (zal eens kijken of dat ik een foto van mijn schuur kan maken, waar je het ziet).
Vraag 2: hele lange schroeven en eventueel een deel boren. En eventueel weer afdichten met een houtprop.
 

base

Nieuw lid
8 aug 2019
22
0
Vraag 1: staanders inzagen en horizontaal vast schroeven. (zal eens kijken of dat ik een foto van mijn schuur kan maken, waar je het ziet).
Vraag 2: hele lange schroeven en eventueel een deel boren. En eventueel weer afdichten met een houtprop.

Als je daar een foto van hebt, heel graag
bij voorkeur doe ik niks aan de staanders aangezien ik die op 2500 mm wil bestellen en zou mooi zijn als ik daar niks aan hoef te doen

- - - Updated - - -

voorkeur is een doorlopende balk op dit soort plekken.
maar als dat niet kan
1 maak die las 2/3 van de breedte van de staander en leg aan beide zijde dan 1/6 van de breedte geheel op de staander
dan hebben beide een goede oplegging de schets is een zijaanzicht

2 je kan de las ook vertikaal maken in plaats van horizontaal het mooiste is dan een pen 1/4 1/2 /14 en de pennen ook 2/3 van de breedte van de staander lang
de schets is een bovenaanzicht

Bekijk bijlage 93833

ik ga daar ook een doorlopende balk maken, maar hoe maak ik die aan de staander?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Als je staanders al op maat zijn, een paar lange schroeven van boven naar beneden in de staander. Of een paar houten pennen (bezemsteel?) er in lijmen.
 

chriko

Nieuw lid
13 dec 2016
15
0
bedankt voor de reactie, als ik echter kijk wat voor projecten dit bedrijf allemaal realiseert zullen ze wel ongeveer weten wat ze doen.
Maar je hebt wel een punt.

Als je kunt laten zien hoe het wel moet dan graag, want ik heb al flink zitten zoeken op het forum.

Misschien dat u hier al wat mee bent.
https://www.woodworking.nl/showthre...n&highlight=Bouw+veranda,+vragen+verbindingen.

Maar als u die koppeling een 3 tal centimeter opschuift naar links zodat de rechtse balk ook op de paal rust zal het al veel sterker zijn, denk ik. Dan wordt die ook gedragen door de paal, snap je?
Misschien ben ik mis maar dan moeten de experten mij maar tegenspreken.
 

AGBUNK

Actieve deelnemer
12 jan 2020
51
1
Zuid-Holland-Zuid
Ik lees hier (en op veel plaatsen op dit forum met buiten constructies) een discussie over het verlengen van de ringbalk op staanders met een halfhoutsverbinding.
Nu is het zo dat ding al jaren wordt gedaan in de houtbouw door ons ook gerust met ringbalken 250x250. Het is echter zaak dat de onderste ligger momentvast aan de staanders vast moet zitten, de bovenste ligger idem maar dan minimaal aan de onderste ligger. Eea met serieuze Woodies bevoordeeld. Zodoende zal het geheel als samenstel gaan functioneren en goed blijven. Uiteraard is het beter hem net wat oplegging op de staander te geven, echter is dat esthetisch minder fraai. Wil je dit voorkomen is nog beter een haaklas.
Daarnaast zijn ringbalken vaak 150x150 wat met een overspan van 2,5 tot 3 meter ook best overkilled is.
Theoretisch gezien mag slechts 1/2 van de balkhoogte als benutbare hoogte in een berekening worden opgenomen met halfhouts.
 

AGBUNK

Actieve deelnemer
12 jan 2020
51
1
Zuid-Holland-Zuid
Stel je wilt een ringbalk 150x150 op een staander 150x150 monteren.
Je koopt Woodies (of officiële naam houtconstructieschroef) van lengte 200-250. U neemt een speedboor ter grote van minimaal de kop van de Woodies. Die blaft u een centimeter of 5 de ligger in.
U neemt een slangenboor in de gelijke diameter van uw Woodie, hiermee perforeert u de ligger. Vervolgens neemt u wederom een slangenboor waarvan de diameter zo’n 2 mm kleiner is dan uw Woodie, hiermee boort u zoverre voor dat over de gehele schroeflengte voorgeboord is.
Afsluitend neemt u een serieus stuk schroefmachine en rammelt de Woodie op z’n plek.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.