grote hobby schuur in een kleine tuin.

kristiaan

Actieve deelnemer
10 okt 2013
37
0
Kelders zijn inderdaad duur, maar bestaan ook prefab, hetgeen de kostprijs zou moeten drukken.

afhankelijk van de afmetingen natuurlijk.
Een prefab kelder van 4.5*11 verplaatsen (en over je dak krijgen) zal hoogstwaarschijnlijk duurder zijn dan mankracht die de kelder met de hand uitgraaft en ter plaatse bekist en giet denk ik.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ter plaatse gieten gaat lastig worden ivm noodzakelijke bemaling en tijdelijke voorziening ter stabilisatie.

Een prefab afzinkkelder lijkt me de meest haalbare optie, echter vraag ik me af of de dit een substantiële meerwaarde zal geven aan de woning, aangezien de gebruiksmogelijkheden vrij beperkt zullen zijn.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Opmerkelijk hoeveel kelder experts er op een houtbewerkingsforum zijn.

De man die ik gebeld heb, die er op zit, gaf aan dat een afzinkkelder de voorkeur heeft ivm met de locatie, zeer dicht bebouwd. Denk ook dat, dat een grote factor is in de prijs. Maar hoe spijtig ook het ligt voorlopig allemaal echt buiten mijn budget.

Ik zit nog even de dubben met het idee om de gehele wand schuifbaar te maken(2.3 - 4.5 m). Waar ik me zorgen over maak is dat deze constuctie heel veel ruimte kost in de opberg functie van de schuur. Met name het schuifbare dak dat zie ik nog niet helemaal zitten. Daar denk ik nog even over na, wellicht iets van een harmonica systeem.
 
A

Athanor

Guest
Hier een paar foto's die uitbeelden welk idee ik in gedachten heb.....

Fons

image.jpg


image.jpg
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Hier een paar foto's die uitbeelden welk idee ik in gedachten heb.....

Fons

Fons dank voor het idee. Waar ik mee zit is: als je naar de eerste foto kijkt dan zie je hoeveel ruimte tussen het vast deel en schuivende deel zit. Dat is allemaal loze ruimte als hij ingeklapt is, dat vind ik zonde, want er moet ook nog het nodige rommel in.
De 2e foto heeft iets van tent doek als dak. Dat kan je alleen maar inrollen als het dak droog is anders gaat het in no-time schimmelen.
Er komen hele dure machines in te staan daarom wil ik hem vorst en vocht rij hebben. Dat maakt zo'n constuctie ook lastiger. Dat was eigenlijk ook de rede waarom ik voor de luifel constuctie gekozen had. Maar wellicht als ik de dragende constuctie van metaal maak(ipv hout-skelet) met sandwich-panelen zijn er nog mogelijkheden. dat denk ik nog even overna.
 
A

Athanor

Guest
De zijwanden hoeven niet dik te zijn omdat je die weer inschuift, gaat dus voornamelijk om droog en windvrij te staan en het geluid te dempen. De bodemplaat is niet nodig, als je een terras aanlegt kan die als uitbreiding van de werkvloer dienen. Het plafond moet natuurlijk waterdicht zijn en afvoer hebben maar is voor de isolatie van de basiswerkplaats ook niet van belang. De voorwand is het belangrijkste omdat die na het inschuiven als vaste wand van je basiswerkplaats dient. In mijn gedachten zou je voor de zijwonden en het dak dan een frame moeten hebben met daartussen 5cm PU platen, deze licht afgetimmerd aan de buitenkant en zwaarder aan de binnenkant omdat dat je vaste eindwanden zijn in de "kleine" werkpaats. dus ja mogelijk een metaalframe maken van U-profielen? Leuk en uitdagend project!!

Succes! Fons
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Ik geloof dat het al gevraagt was

plaats een luchtfoto. zodat we hier op het forum meer met de plaatselijk situatie bekend worden - er is ontzettend veel kennis hier, maar we moeten wel een goede kant opgaan.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Is huren werkelijk zo duur? Ik huur een ruimte voor een fractie van wat jij noemt. OK, ik woon in een Groninger plattelandsdorp. Onvergelijkbaar. Toch zou ik in jouw geval de omgeving afspeuren op ogenschijnlijk weinig gebruikte ruimtes en de eigenaar ""brutaalweg"" benaderen. Zo doen wij dat hier :).
Betrek in je overwegingen dat een frutseloplossing de waarde van je huis niet zal verhogen. En lawaai dat als overlast aangemerkt kan worden, kan een hoop last bezorgen.

mvg
klaas0639
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Eens met Klaas. Kijk ook eens naar garageboxen in de buurt of iemand met een grote (boeren)schuur.

Iets uitschuifbaars gaat niets worden. Gegarandeerd veel geld uitgeven voor een teleurstellend resultaat. Je wil een ruimte die in alle jaargetijden en weersomstandigheden te gebruiken is.
 

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
Heb je al gekeken naar een grotere schuur, zodat de noodzaak tot openslaande deuren vervalt? Je mag in je achtertuin gaan tot maximaal de helft van de oppervlakte daarvan, in jouw geval dus 4,5 * 3,75. Bij deze maximale afmetingen heb je nog maar 7,5 - 1 - 3,75 = 2,75 meter tuin over, maar wat nu als je tot 3 meter bij 4,5 meter gaat? Dat is een ruimte waarbij je redelijk goed zou kunnen werken in combinatie met verrijdbare onderstellen onder je stationaire apparatuur.

Ik zou dan ook werken met veel glasoppervlakte. Oogt leuker vanuit je woonkamer dan een dichte gevel en werkt ook fijner.

Elektrische vloerverwarming zou ik niet zo snel doen. Het duurt erg (lees: te) lang voordat de schuur daarmee op temperatuur komt.

Heb je nog nagedacht over de optie om gewoonweg een grotere schuur te bouwen?
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ja dat is geen optie! Als ik mijn schuur groter maak dan heb ik geen tuin fuctie en haal ik al de zon uit de tuin van de buren. Ik weet het deze oplossing niet ideaal is maar beter wordt het niet als ik niet uit de stad wil verhuizen.
 

Donvh

Actieve deelnemer
8 apr 2015
31
2
je zou ook nog een kelder onder je huis kunnen maken. Ligt er een beetje aan wat voor een fundering het huis heeft maar zou een goede oplossing kunnen zijn. Daglicht binnen krijgen is dan wel wat lastiger.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Ja dat is geen optie! Als ik mijn schuur groter maak dan heb ik geen tuin fuctie en haal ik al de zon uit de tuin van de buren. Ik weet het deze oplossing niet ideaal is maar beter wordt het niet als ik niet uit de stad wil verhuizen.

1 bouwlaag met plat dak neemt toch geen zon weg van de buren?
Als je een grote haag hebt staan rond de tuin zullen de buren er evenveel " hinder " van ondervinden.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik heb even nagebeld wat een kelder kost: ca 100.000 euro Casco. Dat is helaas te duur.

Dure kelders maken ze in Nederland... ?? Hier in België kost een betonnen gegoten kelder voor een eengezinswoning tussen de €15 en €25.000 ongeveer.

Onze kelder koste ongeveer €20.000 21%btw incl. Buitenafmetingen: 12,2m x 8,5m, hoogte 2,20/2,50m. Gewapende gepolierde vloerplaat van 35cm dik, wanden van 35cm dik.
P1060574.jpg

Een kelder die 4x zo klein is zal meer kosten dan die prijs /4, maar meer gaat het toch ook niet zijn. De moeilijke bereikbaarheid speelt een rol, maar is toch niet onoverkomelijk. Anders zou er hier in de steden niet veel gebouwd worden... Die bekistingspanelen kunnen ze wel een-voor-een door het huis dragen, de put kan met de hand gegraven worden, en een betonpomp die over een huis van 2-3 etages heen kan is toch ook niets speciaals. Mijn inziens moet er toch iets te doen zijn voor minder dan €10.000.
 

Donvh

Actieve deelnemer
8 apr 2015
31
2
Dure kelders maken ze in Nederland... ?? Hier in België kost een betonnen gegoten kelder voor een eengezinswoning tussen de €15 en €25.000 ongeveer.

Onze kelder koste ongeveer €20.000 21%btw incl. Buitenafmetingen: 12,2m x 8,5m, hoogte 2,20/2,50m. Gewapende gepolierde vloerplaat van 35cm dik, wanden van 35cm dik.
Bekijk bijlage 32807

Een kelder die 4x zo klein is zal meer kosten dan die prijs /4, maar meer gaat het toch ook niet zijn. De moeilijke bereikbaarheid speelt een rol, maar is toch niet onoverkomelijk. Anders zou er hier in de steden niet veel gebouwd worden... Die bekistingspanelen kunnen ze wel een-voor-een door het huis dragen, de put kan met de hand gegraven worden, en een betonpomp die over een huis van 2-3 etages heen kan is toch ook niets speciaals. Mijn inziens moet er toch iets te doen zijn voor minder dan €10.000.
Ik denk ook dat € 100.000 wat hoog geschat is maar € 10.000 meer zal wat weinig zijn. Het grootste verschil is dat jij vrij hebt kunnen ontgraven en in deze situatie een grondkering benodigd is voor zover ik heb begrepen, dit alleen gaat waarschijnlijk meer dan € 10.000 kosten los van moeilijkere bereikbaarheid.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik denk ook dat € 100.000 wat hoog geschat is maar € 10.000 meer zal wat weinig zijn. Het grootste verschil is dat jij vrij hebt kunnen ontgraven en in deze situatie een grondkering benodigd is voor zover ik heb begrepen, dit alleen gaat waarschijnlijk meer dan € 10.000 kosten los van moeilijkere bereikbaarheid.

Ik heb random een telefoonnummer van het internet geplukt en die gebeld en gevraagd hoeveel het kost.
De kosten van een prefab kelder in een open veld is denk ik toch wel wat anders dan een afzinkkelding in een jare 30 woningen straat, waar niks onderheid is(denk ik). Maar collega, die er wel wat van weet,. vond het ook wat veel. Dus ik ga nog een andere bedrijf bellen kijken met welk bedrag zij komen. Mits betaalbaar heeft deze oplossing wel mijn voorkeur.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Je kan natuurlijjk ook bij het gemeente archief gaan kijken of de originele bouwplannen beschikbaar zijn. Zo zijn wij erachter gekomen hoe onze gefundeerd is.. Niet.. :) Die ernaast wel, maar die zijn verzakt. :confused: Kost je een paar euro als je er kopieën van wilt hebben. In waddinxveen kan je online kijken of er iets beschikbaar is en daarna evt. langsgaan..
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
De tekeningen van mijn huis zijn kwijt. Had ik al een tijd geleden opgevraagd.

Mocht iemand in de randstad goede ervaringen hebben met een (afzink)kelderbouwen laten me svp even weten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.