Grammofoonspeler 'upgrade' - nieuwe ombouw

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Dit bedoel ik met wiggen.De hoeken zijn in verstek maar zijn zo niet sterk.door er wiggen of splines toe te voegen maak je de verbinding sterk.En mooier,maar dat vindt ik zelf.
Er zijn de afgelopen twee jaar veel video’s op Youtube verschenen met het testen van houtverbindingen. Daaruit blijkt dat deze verstek verbinding de een na sterkste verbinding is. Alleen met splines is het sterker.
Alle andere verbindingen (zwaluwstaarten, tandverbindingen, deuvels, domino’s enz) blijken zwakker.

Maar, in de meeste toepassingen maakt het eigenlijk niet uit. Als je gewoon houtlijm gebruikt, gaat bijna iedere verbinding jaren lang mee.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Splines voegen naar mijn mening een leuk accent toe. Een verbinding haalt haar sterkte uit de vorm of lijmoppervlak. Met een spline voeg je maar heel weinig oppervlak toe. Of je hier met gebruik van de moderne lijmen nu echt meer sterkte uithaalt weet ik niet.
Ik denk het wel - bij een niet-versterkte versteklijmverbinding wordt de lijmnaad bij belasting op trek belast. Een spline wordt bij dezelfde belasting op afschuiving belast - als het goed is is dat een heel stuk sterker. Of het veel uitmaakt is dan wel ook afhankelijk van de relatieve grootte van de oppervlakken
 
  • Leuk
Waarderingen: Handtools only

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
706
738
de buurt van den bosch
Als je 4 of 5 splines (spieën) op een hoek doet,dan gaat er niks gebeuren.
Ik maak heel vaak van dit soort kistjes en als je het hout de ruimte geeft om
te werken gaat er niks mis.Maak eerst een mooi dicht kistje en zaag later de deksel eraf.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roelv

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
706
738
de buurt van den bosch
Ik moest even googlen, maar dit vond ik nav bossing: bossing. Hoewel dit voor boven eventueel nog een optie is, de onderzijde valt dit denk ik af. De onderzijde draagt de hoorn en de moter van de speler. Ik denk dat een groef van 10 mm die iets dieper is dan nodig hier beter werkt. Zeker als ik dat paneel in het midden vast zet. Enige nadeel zijn miniscule groeven, maar dat kan ik verbergen in het ontwerp en je ziet het nooit.

Maar inderdaad, het werken in absolute mm zal beperkt blijven verwacht ik.
Ik bedoel dit,met dank aan roeland.
Als je de bodem zo maakt is het sterk genoeg.
 

Bijlagen

  • bossing.jpeg
    bossing.jpeg
    96,2 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Ik bedoel dit,met dank aan roeland.
Als je de bodem zo maakt is het sterk genoeg.
Bedankt voor de tekening toe te voegen. Laatste vraagje, in je tekening zie ik geen ruimte in de groef voor uitzet en krimp. Of wil je zeggen dat met zo'n ontwerp de rek in het hout zelf zit ipv loze ruimte?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.