Grammofoonspeler 'upgrade' - nieuwe ombouw

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Dag,

ik heb mijn zinnen gezet op het 'moderniseren' van mijn grammafoonspeler uit 1930-40, het is een HMV model 101 en de buitenzijde heeft betere tijden gezien. Idem voor het houtwerk aan de binnenzijde. Dus, even lekker aan de slag en ik zit in de begin fase voor het ontwerp. Helaas ben ik absoluut niet creatief aangelegd en gaat dit mijn nooit makkelijk af. Vandaar dat ik nieuwsgierig ben of iemand wat leuke suggesties heeft voor het ontwerp.

Hier zit ik nu ongeveer op en meteen enkele voetnoten:
  • Negeer de houtnerf richting. Ik krijg het niet voor elkaar om dit beter in te richten in Fusion 360.
  • Negeer de kleuren, ik weet namelijk nog niet precies welke houtsoorten ik ga gebruiken.
  • Het formaat en de vorm (van binnen) staan redelijk vast, ik kan de interne hoorn van de platenspeler niet kleiner maken
  • Ik weet nog niet zeker of er poten onder komen, het komt namelijk op een tafel te staan en wellicht dat ik een schaduwrand maak zodat het lijkt alsof het zweeft
  • Pianoscharnier aan de achterzijde, en de messing cilinders gebruik je om de klep open te klappen. De messing inlay is decoratief

Aan de community de vraag: Wat kan je aanraden mbt het ontwerp, wetende dat ik de mid century stijl tof vindt?
De elementen van 'hoe te bouwen / of het uberhaupt te bouwen is' komen later wat mij betreft.
1699551455615.png


en voor de liefhebber hoe het er nu uit ziet (google foto, mijne ziet er slechter uit):
1699551725913.png
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Leuk project. Ik ben niet de persoon om je verder te helpen. Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat!
 

jorisvh

Post veel
ivm modelleren van massief hout in Fusion360:

(ik gebruik de Engelse benamingen van in Fusion dat lijkt mij het duidelijkst)

als je een solid wood appearance toekent aan een body, gaat Fusion daar de hoofdassen van zoeken en er 1 stuk boom op kleven met het hart door het midden en de nerven volgens de langste as.
met “texture mapping” je kan het assenstelsel van de boom verschuiven en roteren maar het blijft 1 stuk boom en je zal dus altijd ergens kopshout hebben.

zo te zien zijn in je tekening onder en boven telkens 1 body. dan is het voor fusion alsof je die stukken uit 1 stuk hout gehouwen hebt. in de praktijk ga je wellicht 4 verschillende planken gebruiken voor de 4 zijdes.
als je modelleert zoals je het maakt met elk onderdeel als een aparte body is het meestal van de eerste keer goed.

bvb een massief tafelblad van 2x1m zal ik opbouwen uit 10 balken van 10cm breed. dan kan ik voor elke balk het assenstelsel anders verschuiven.
schuif ik het hart links/rechts uit de balk dan krijg ik kwartiers hout.
schuif ik het onder/boven, krijg ik dosse.
draai ik de langsas iets weg van de hoofd richting krijg ik een vlamtekening, …
maw je kiest voor elke plank waar en hoe je die uit een volledige stam haalt.
het is wat werk maar het resultaat is echt realistisch.

indien niet duidelijk kan ik wel wat beeldjes maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld en XL500SZ

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Dat word dan een dik stuk wat je in model moet maken. Verbindingen? Zwaluwstaart (ook verdekt mogelijk) Verstek? Ladenfrees? Je inlay gaat dan wel werken.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Dat word dan een dik stuk wat je in model moet maken. Verbindingen? Zwaluwstaart (ook verdekt mogelijk) Verstek? Ladenfrees? Je inlay gaat dan wel werken.
Het ontwerp is misleidend. De buitenzijde wordt ongeveer 20mm dik, verstek gezaagd en daarna tapered. De nerfrichting voor de voor- achter- en zijkanten zal horizontaal lopen.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
ivm modelleren van massief hout in Fusion360:

(ik gebruik de Engelse benamingen van in Fusion dat lijkt mij het duidelijkst)

als je een solid wood appearance toekent aan een body, gaat Fusion daar de hoofdassen van zoeken en er 1 stuk boom op kleven met het hart door het midden en de nerven volgens de langste as.
met “texture mapping” je kan het assenstelsel van de boom verschuiven en roteren maar het blijft 1 stuk boom en je zal dus altijd ergens kopshout hebben.

zo te zien zijn in je tekening onder en boven telkens 1 body. dan is het voor fusion alsof je die stukken uit 1 stuk hout gehouwen hebt. in de praktijk ga je wellicht 4 verschillende planken gebruiken voor de 4 zijdes.
als je modelleert zoals je het maakt met elk onderdeel als een aparte body is het meestal van de eerste keer goed.

bvb een massief tafelblad van 2x1m zal ik opbouwen uit 10 balken van 10cm breed. dan kan ik voor elke balk het assenstelsel anders verschuiven.
schuif ik het hart links/rechts uit de balk dan krijg ik kwartiers hout.
schuif ik het onder/boven, krijg ik dosse.
draai ik de langsas iets weg van de hoofd richting krijg ik een vlamtekening, …
maw je kiest voor elke plank waar en hoe je die uit een volledige stam haalt.
het is wat werk maar het resultaat is echt realistisch.

indien niet duidelijk kan ik wel wat beeldjes maken.
Yes, gevonden! Dank je!!

Nog tips voor het ontwerp toevallig? Mid century style suggesties?
 

jorisvh

Post veel
cool project!

bij midcentury denk ik al snel aan teak, afrormosia, mahonie, sapeli, …
in massief kan dit prijzig worden. gezien de grootte van wat je wil maken kan het misschien met recup hout van die soorten?

ook toen werd voor vlakke delen vaak fineer gebruikt.

iets met messing beslag en/of inleg?
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
cool project!

bij midcentury denk ik al snel aan teak, afrormosia, mahonie, sapeli, …
in massief kan dit prijzig worden. gezien de grootte van wat je wil maken kan het misschien met recup hout van die soorten?

ook toen werd voor vlakke delen vaak fineer gebruikt.

iets met messing beslag en/of inleg?
De maat is vrij klein, 40*35 cm ongeveer. En mahonie is echt goed betaalbaar!
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
706
738
de buurt van den bosch
Volgens mij is mid century slijl in de wat lichtere houtsoorten.
de mooiste constructie is inderdaad om de houtnerf door te laten lopen.
hoeken in verstek zwaluwstaart of met wiggen versterkt.
Op de deksel een mooi stukje fineer aanbrengen en het beslag zou ik doen
met bv box scharnieren(messing).In de jachtbouw is hier prachtig hang en
sluitwerk te vinden.De doos is niet moeilijk om te maken.
Zelf maak ik ook op deze manier juwelen
kistjes,alleen vindt ik donker hout met een
prachtige houtnerf in combinatie met messing mooier.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Volgens mij is mid century slijl in de wat lichtere houtsoorten.
de mooiste constructie is inderdaad om de houtnerf door te laten lopen.
hoeken in verstek zwaluwstaart of met wiggen versterkt.
Op de deksel een mooi stukje fineer aanbrengen en het beslag zou ik doen
met bv box scharnieren(messing).In de jachtbouw is hier prachtig hang en
sluitwerk te vinden.De doos is niet moeilijk om te maken.
Zelf maak ik ook op deze manier juwelen
kistjes,alleen vindt ik donker hout met een
prachtige houtnerf in combinatie met messing mooier.
Kan je toelichten wat je bedoeld met 'wiggen versterken'. Ik kan me nog niks voorstellen bij een wig in deze context.

En als je leuke ontwerpen hebt om te delen om inspiratie op te doen, ik sta zeker open om wat foto's van je werk te bekijken! Graag zelfs!
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
706
738
de buurt van den bosch
Dit bedoel ik met wiggen.De hoeken zijn in verstek maar zijn zo niet sterk.door er wiggen of splines toe te voegen maak je de verbinding sterk.En mooier,maar dat vindt ik zelf.
 

Bijlagen

  • DSC00606.JPG
    DSC00606.JPG
    138,8 KB · Weergaven: 17
  • DSC00623.JPG
    DSC00623.JPG
    85,5 KB · Weergaven: 19
  • DSC00640.JPG
    DSC00640.JPG
    56,5 KB · Weergaven: 20

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Splines voegen naar mijn mening een leuk accent toe. Een verbinding haalt haar sterkte uit de vorm of lijmoppervlak. Met een spline voeg je maar heel weinig oppervlak toe. Of je hier met gebruik van de moderne lijmen nu echt meer sterkte uithaalt weet ik niet. Een veer inwendig in de schuine vlakken voegt wel meer lijmoppervlak toe. In plaats van een veer kan je ook een zwaluwstaart infrezen dan gaat ie nooit meer los.
Een spline inzagen is veel eenvoudiger en een gelijmde verbinding is sterk genoeg voor de functie van een kistje.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Dit bedoel ik met wiggen.De hoeken zijn in verstek maar zijn zo niet sterk.door er wiggen of splines toe te voegen maak je de verbinding sterk.En mooier,maar dat vindt ik zelf.
Wim had het bij het juiste eind! Toegegeven, ik kende ook enkel de Engelse term 'splines'.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Ik heb even een nieuw ontwerp gemaakt, met dank aan de tips van @jorisvh. De nerfrichtingen zijn nu juist.

Nu zit ik met een technische uitdaging. De blauwe pijlen geven aan hoe het hout zal uitzetten en zoals zichtbaar is zal het middenpaneel meer uitzetten en krimpen vergelijken met de onderste en bovenste blauwe pijlen. Sterker nog, de nerfrichting staat er haaks op en kans kan bestaan dat een en ander scheurt of barst.
Hetzelfde geldt ook aan de onderzijde.

Zijn er standaard methoden om hiermee om te gaan behalve het probleem vermijden?

Voor de onderzijde had ik de gedachte om een groef te maken die de helft van de breedte van plank heeft. In dit geval is het hout 20mm dik en zou de groef dan 10 mm breed zijn. Het nadeel hierbij is dat je opzettelijk kleine kieren moet laten voor en krimpen en uitzetten. de plank daarin te laten rusten met wat ruimte om uit te zetten.
Voor de bovenzijde zou ik de toplaag kunnen fineren op multiplex of MDF, maar liever ontwikkel ik de vaardigheden om dit geheel uit solide hout te maken



Capture.PNG
Capture2.PNG
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik heb vroeger doosjes gemaakt zonder kennis van zaken en er is nog steeds niets mee gebeurd. Het enige waar ik tegenaan liep is dat de deksel maar op een manier past. Ook geen probleem als je scharnieren gebruikt. Paneel fineren op mdf dan werkt het niet.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
706
738
de buurt van den bosch
Bij de bodem plaat moet je een schuine kant schaven(bossing)dan hoeft je groef ook geen 10 mm te zijn.
Het paneel van het deksel valt deze ook in die 20 mm dikte of wil je een soort raamwerkje maken?.Die er boven op ligt?
Verder denk ik bij deze maten dat het werken van het hout reuze mee valt,mits droog meubelhout.
 

Bijlagen

  • platenspeler.jpg
    platenspeler.jpg
    26,8 KB · Weergaven: 21
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar en Wim Kluck

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Bij de bodem plaat moet je een schuine kant schaven(bossing)dan hoeft je groef ook geen 10 mm te zijn.
Het paneel van het deksel valt deze ook in die 20 mm dikte of wil je een soort raamwerkje maken?.Die er boven op ligt?
Verder denk ik bij deze maten dat het werken van het hout reuze mee valt,mits droog meubelhout.
Ik moest even googlen, maar dit vond ik nav bossing: bossing. Hoewel dit voor boven eventueel nog een optie is, de onderzijde valt dit denk ik af. De onderzijde draagt de hoorn en de moter van de speler. Ik denk dat een groef van 10 mm die iets dieper is dan nodig hier beter werkt. Zeker als ik dat paneel in het midden vast zet. Enige nadeel zijn miniscule groeven, maar dat kan ik verbergen in het ontwerp en je ziet het nooit.

Maar inderdaad, het werken in absolute mm zal beperkt blijven verwacht ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.