Gezocht: vlak- vandiktebank

remcoov

Actieve deelnemer
14 sep 2019
35
9
Sorry, ik kreeg gister direct al een prive bericht toen ik hier gepost had. Ik heb toen aangegeven eerst op jouw reactie te wachten maar heb inmiddels een afspraak staan met deze persoon aangezien jij aangaf geen interesse te hebben.

Mvg Remco
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Sorry, ik kreeg gister direct al een prive bericht toen ik hier gepost had. Ik heb toen aangegeven eerst op jouw reactie te wachten maar heb inmiddels een afspraak staan met deze persoon aangezien jij aangaf geen interesse te hebben.

Mvg Remco
Duidelijk, pech voor mij! Toch bedankt! 😀
 

starf

Actieve deelnemer
18 aug 2014
156
63
Op basis van bovenstaand bericht ben ik toch aan het twijfelen! Kun je misschien wat foto’s maken? 😅
Niet twijfelen, messen zijn op een paar minuten ingesteld, zoek maar even op youtube hoe het net moet. Goede prijs ook, beste wat je in die prijsklasse gaat vinden mits redelijke staat. Er is zelfs de langgatboorinrichting bij.

Voorbeeld:
 
  • Geweldig
Waarderingen: SjoerdR

YorGal

Actieve deelnemer
18 okt 2019
34
13
Brunssum
De hc260 echt een top machine, ik heb hem zelf ook tweedehands gekocht. Dit exemplaar heeft lang stil gestaan, maar na een beetje aandacht loopt deze als een zonnetje.

de gietijzeren basis maakt hem onverwoestbaar. Kortom zeer zeker doen! beste aankoop ooit!
Tevens ook via dit forum gekocht.
 
Ik heb toen ik zo'n twintig jaar geleden begon met houtbewerken een vlak-/vandiktebankje gehad vergelijkbaar met de Record die je aangeeft. Kun je prima mee uit de voeten als je tijd hebt, want je neemt per keer gewoon minder af dan bij grote machines en moet je omklappen als je van vlak naar vandikte wilt. En je bent uiteraard beperkt tot een bepaalde breedte/hoogte, maar waarschijnlijk heb je ook wat kleiner werk. Haaks maken kan inderdaad op een vandiktebank. Zaag het bijv. eerst vrijwel haaks op een zaagtafel en maak een hulpstukje waar je het op kunt klemmen en met hulpstuk en al door de vandiktebank. Maar is wel gedoe, dus ik zou voor een combinatie gaan.

Belangrijkste dat de basisconstructie (frame en bladen) van gietijzer is en echt vlak of goed af te stellen is. Daarom zijn wat oudere machine vaak ook een aanrader, want meer gietijzer. Maar moet je wel de ruimte voor hebben en niet een trap op hoeven te dragen ivm gewicht... Wielen waarmee je de machine van de grond kunt liften kun je zelf maken met een frame en een hefboom van hout en vier goede wielen. Zelfde principe als onder de Record. Staan zat voorbeelden van op youtube. Laat de 400V je ook niet weerhouden als je een kabel kunt trekken naar de meterkast, want dan stelt het niet zo veel voor als je een 3-fase aansluiting bij de meter hebt zit een krachtgroep er zo bij en in plaats van een 3-aderige kabel moet je een 5-aderige hebben. Je hebt dan veel meer opties in machines.

Kortom: als je een nieuwe wilt op 230V is die van de Baptist prima. Op marktplaats komen geregeld mooie machines voorbij en kun je voor hetzelfde geld een mooie wat zwaardere uitvoering krijgen. Beitels/messen stellen moet je sowieso doen als je ze laat slijpen of vervangt, dus als je een 2e hands koopt is dat geen reden. En bij een nieuwe is het trouwens ook niet zo dat het er direct perfect in zit en moet je het soms ook nog bij stellen! En vergeet niet wat houtglijmiddel te kopen om het gietijzer in te smeren, dan gaat het een stuk makkelijker en heeft je vandiktebank minder moeite.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik heb toen ik zo'n twintig jaar geleden begon met houtbewerken een vlak-/vandiktebankje gehad vergelijkbaar met de Record die je aangeeft. Kun je prima mee uit de voeten als je tijd hebt, want je neemt per keer gewoon minder af dan bij grote machines en moet je omklappen als je van vlak naar vandikte wilt. En je bent uiteraard beperkt tot een bepaalde breedte/hoogte, maar waarschijnlijk heb je ook wat kleiner werk. Haaks maken kan inderdaad op een vandiktebank. Zaag het bijv. eerst vrijwel haaks op een zaagtafel en maak een hulpstukje waar je het op kunt klemmen en met hulpstuk en al door de vandiktebank. Maar is wel gedoe, dus ik zou voor een combinatie gaan.

Belangrijkste dat de basisconstructie (frame en bladen) van gietijzer is en echt vlak of goed af te stellen is. Daarom zijn wat oudere machine vaak ook een aanrader, want meer gietijzer. Maar moet je wel de ruimte voor hebben en niet een trap op hoeven te dragen ivm gewicht... Wielen waarmee je de machine van de grond kunt liften kun je zelf maken met een frame en een hefboom van hout en vier goede wielen. Zelfde principe als onder de Record. Staan zat voorbeelden van op youtube. Laat de 400V je ook niet weerhouden als je een kabel kunt trekken naar de meterkast, want dan stelt het niet zo veel voor als je een 3-fase aansluiting bij de meter hebt zit een krachtgroep er zo bij en in plaats van een 3-aderige kabel moet je een 5-aderige hebben. Je hebt dan veel meer opties in machines.

Kortom: als je een nieuwe wilt op 230V is die van de Baptist prima. Op marktplaats komen geregeld mooie machines voorbij en kun je voor hetzelfde geld een mooie wat zwaardere uitvoering krijgen. Beitels/messen stellen moet je sowieso doen als je ze laat slijpen of vervangt, dus als je een 2e hands koopt is dat geen reden. En bij een nieuwe is het trouwens ook niet zo dat het er direct perfect in zit en moet je het soms ook nog bij stellen! En vergeet niet wat houtglijmiddel te kopen om het gietijzer in te smeren, dan gaat het een stuk makkelijker en heeft je vandiktebank minder moeite.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Bedankt voor je antwoord! Optie voor kracht ben ik ondertussen al wat serieuzer aan het bekijken. Helaas in m’n groepenkast vol, dus moet ik de hele kast vervangen om een kracht groep bij te kunnen plaatsen. Maar dat is een eenmalige investering waar ik met deze en mogelijke andere machines wel voordeel uit kan halen.

ik krijg af en toe wat marktplaats linkjes doorgestuurd van mooie advertenties, maar vaak erg ver weg. Gelukkig heb ik er geen haast bij en zoek ik rustig verder.

Blijkbaar heb ik eerder een mooie kans laten schieten, maar dat was vast niet de laatste vandiktebank in het noorden van het land! Ik hou goede moed. Bedankt voor je tips!
 
Je kunt groepenkasten gewoon uitbreiden. Als je een klein kastje voor 12 modules er onder of naast kunt hangen zet je daar een aardlek (4 modules breed) en een krachtgroep in (ook 4 breed). Of als je echt weinig ruimte hebt een kastje van 4 modules breed met een aardlekautomaat.

En als je meer wilt uitbreiden overweeg een 2e groepenkastje bij je werkruimte. Dan gaat er vanuit je hoofdkast 1 groep (bijv. 3x20A) naar een 2e kast die je verder kunt indelen...
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Er zijn inderdaad verschillende opties. Alleen links uitbreiden zitten twee buizen in de weg, dus dan moet ik een gedeelte van de groepen gaan omleggen en mogelijk opnieuw bedraden (gaan naar keuken, dus moet er apparatuur uit etc).

alternatief waar ik nu naar kijk is een kast met 3 rijen kopen. Dan moeten alle groepen opnieuw gemonteerd, maar dan kan dan door de buizen en bedrading iets in te korten. Klinkt ingrijpender maar denk mooiste oplossing.08DE613D-17D7-4891-A194-79BA5AB19418.jpeg
 
Hier hoef je niet de hele groepenkast voor te vervangen, maar gewoon een apart kastje met 1 rij van 12 modules er boven te plaatsen. Plankje maken over de gele buizen heen om deze op te schroeven. Bedrading kan tussen de oude en nieuwe kast binnendoor. Vanaf de hoofdschakelaar vier draden plus de aarde naar het nieuwe kastje en daar de rest van af takken, bijv. 1 aardlek 3 fase en 2 krachtgroepen. Grijze kabel ofwel via de zijkant in de bestaande kast of via het nieuwe kastje...
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Thanks voor de input! Zal het nog even overwegen. De aannemer heeft sowieso wat dingen anders gedaan als dat ik het graag zou willen, dus alles opnieuw monteren vind ik niet erg. En dan vind ik 1 grotere kast wel mooier. Ik zie dat een kast met 1 rij 96 euro kost, waar een nieuwe kast met 3 rijen voor 78 is te bestellen (beiden eaton, kijk bij elektramat).

momenteel hou ik het bij 1 krachtgroep. Zie nog geen reden om direct twee te plaatsen. Grijze kabel wou ik in een lasdoos onder in de meterkast afmonteren en met gele buis met VD draad naar boven brengen, voor een wat universeel zicht.

nog maar even goed over nadenken!
 
Laatst bewerkt:

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
610
61
Flakkee
Ik heb de JET JWP-12 vandiktebank en een JET JJ8CS vlakbank. De vandiktebank heb ik 4 jaar terug nieuw bij VDHBV gekocht en de vlakbank heb ik al een tijd. Het is een geweldige combi. De vlakbank heeft lekkere lange tafels (180cm) en kan 20cm breed schaven. Stofafzuiging van beide machines is prima. Zodra ik de knoop doorgehakt heb voor de Hammer mag deze set weg. Vraagprijs weet ik nog niet. Vlakbanken als deze kom je nauwelijks tegen.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik heb de JET JWP-12 vandiktebank en een JET JJ8CS vlakbank. De vandiktebank heb ik 4 jaar terug nieuw bij VDHBV gekocht en de vlakbank heb ik al een tijd. Het is een geweldige combi. De vlakbank heeft lekkere lange tafels (180cm) en kan 20cm breed schaven. Stofafzuiging van beide machines is prima. Zodra ik de knoop doorgehakt heb voor de Hammer mag deze set weg. Vraagprijs weet ik nog niet. Vlakbanken als deze kom je nauwelijks tegen.
Bedankt voor je bericht! Ik blijf graag op de hoogte als je de keus hebt gemaakt! Uiteraard ontvang ik graag een prijsindicatie, en verneem ik graag vanwaar je bent. Die vlakbank zal er flink in wegen.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
In deze review van de Dewalt27300, moet de man wel erg vaak een push-stick gebruiken. Is dat normaal bij deze machine?
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
In deze review van de Dewalt27300, moet de man wel erg vaak een push-stick gebruiken. Is dat normaal bij deze machine?
Neu maar als je korte stukken hebt wil je niet per ongeluk gegrepen worden door de machine of klem komen te zitten tussen de rollen/tafel en de plank. Ik kan me er iets bij voorstellen.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Bestelling voor aanleg krachtgroep ondertussen geplaatst! Valt toch wel tegen weer qua prijs, gezien de groepenkast vol is, komt er een 2e kast bij. Met alles bij elkaar 400+ kwijt aan materiaal, en dan heb ik straks twee 400v 16a wandcontactdozen in de schuur, aangesloten op een C-karakteristiek aardlekautomaat. Hiervoor gekozen omdat ik heb gelezen dat sommige machines grote aanloopstromen hebben.

Dus laat de aanbiedingen van de 400v machines maar komen! 💪🏼
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.