Gezocht: vlak- vandiktebank

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Hallo allemaal,

Als beginnend houtbewerker ben ik op zoek naar een degelijke vlak- vandiktebank om mee te leren werken en waar geen tot weinig renovatie/reparatie werk aan zit.

Bij voorkeur een machine met onderstel met wielen, maar als het een tafelmodel waar een onderstel onder gemaakt kan worden, is dat ook goed. Ik zal de machine enkel in mijn kleine werkplaats gebruiken (+- 22m2) dus als hij zwaar is geeft dat niet.


Momenteel heb ik enkel 230v beschikbaar. Optie voor 400v is aanwezig.

ik woon in Leeuwarden.
Alvast bedankt!
 

twanido

Actieve deelnemer
30 nov 2020
32
7
Ik zat in dezelfde situatie als jij en kocht een nieuwe Dewalt D27300 vlak- vandiktebank. Ik ben eerder een Makita- en Festool-fan maar deze Dewalt doet het prima! Als het een nieuwe mag zijn, kan ik je deze zeker aanraden. Veel succes!
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
301
18
Groningen
Zoek je een tweedehands machine in goede staat? Of ben je op zoek naar advies voor een goede nieuwe vlakvandiktebank? In het laatste geval is de Record Power een prima machine, voor die prijs waarschijnlijk de beste nieuwe. Voordeel is dat de wielenset er standaard bij zit.

Je kunt ook in dit topic kijken, waar veel verschillende (tweedehands) opties worden besproken.

Misschien ook handig om een budget aan te geven.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Het begon met de gedachte om enkel een vandiktebank te kopen, zo'n handzaam tafelmodel. Maar na het lezen van een aantal berichten hier op het forum kwam ik er achter dat je eigenlijk altijd een vlakbank er bij wilt hebben, gezien een vandiktebank hout niet haaks kan maken.

Zo heb ik wat berichten gelezen over verschillende modellen, maar daarmee wordt het ook steeds duurder, en duurder. Ik zal het niet alle dagen gebruiken, en het is ook niet erg als het meer tijd kost om tot een goed resultaat te komen. Maar 1400 zoals de hierboven voorgestelde DeWalt machine vind ik voor nu wel een hele grote uitgave. De Record Power PT260 geeft volgens mij dezelfde mogelijkheden voor een iets betaalbare prijs (900 euro). Dit is dan eigenlijk ook wel de bovengrens, mocht ik tot koop overgaan.

Maar ik heb inderdaad gelezen dat de aankoop van een tweedehands machine vaak meer kwaliteit geeft voor het geld dat je uitgeeft, maar ik vind het heel lastig op Marktplaats te slagen (zoek al een tijdje). Daarbij ben ik ook bang dat ik straks veel geld uit geef, en met een 'probleem' machine kom te zitten. Een tweedehands machine sta ik zeker wel voor open, maar dan koop ik het liever via deze weg, met mogelijk wat begeleiding!
 
  • Leuk
Waarderingen: city17

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Het begon met de gedachte om enkel een vandiktebank te kopen, zo'n handzaam tafelmodel. Maar na het lezen van een aantal berichten hier op het forum kwam ik er achter dat je eigenlijk altijd een vlakbank er bij wilt hebben, gezien een vandiktebank hout niet haaks kan maken.

Zo heb ik wat berichten gelezen over verschillende modellen, maar daarmee wordt het ook steeds duurder, en duurder. Ik zal het niet alle dagen gebruiken, en het is ook niet erg als het meer tijd kost om tot een goed resultaat te komen. Maar 1400 zoals de hierboven voorgestelde DeWalt machine vind ik voor nu wel een hele grote uitgave. De Record Power PT260 geeft volgens mij dezelfde mogelijkheden voor een iets betaalbare prijs (900 euro). Dit is dan eigenlijk ook wel de bovengrens, mocht ik tot koop overgaan.

Maar ik heb inderdaad gelezen dat de aankoop van een tweedehands machine vaak meer kwaliteit geeft voor het geld dat je uitgeeft, maar ik vind het heel lastig op Marktplaats te slagen (zoek al een tijdje). Daarbij ben ik ook bang dat ik straks veel geld uit geef, en met een 'probleem' machine kom te zitten. Een tweedehands machine sta ik zeker wel voor open, maar dan koop ik het liever via deze weg, met mogelijk wat begeleiding!
Ik heb een mooie Kity 638 vlak/vandikte combinatiemachine die ik niet gebruik. In erg goede staat voor een machine uit de jaren 80, zou enkel nieuwe schaafmessen nodig hebben (of de huidige laten slijpen). Ik heb hem twee jaar geleden gekocht voor €900,- ex BTW, daar mag hij weer voor weg. Het is een 400V machine, dat is met dit soort grote apparatuur wel fijn! Ik woon in regio Utrecht, stuur maar even een pb als je wat foto’s wilt!

Groet,

Rick
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het begon met de gedachte om enkel een vandiktebank te kopen, zo'n handzaam tafelmodel. Maar na het lezen van een aantal berichten hier op het forum kwam ik er achter dat je eigenlijk altijd een vlakbank er bij wilt hebben, gezien een vandiktebank hout niet haaks kan maken.
Jawel hoor. Met een vandikte bank kan je prima hout haaks maken. Je moet een aantal hulpmiddelen (mallen)
maken, maar het kan. Zeker als de ruimte beperkt is. Op Youtube zijn zat voorbeelden te vinden en zelfs hier op het forum staan filmpjes.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Bedankt voor je aanbod Rick. Ik vind het toch wel lastig om een keuze te maken merk ik. Een mooie kwaliteitsmachine, maar misschien wel wat teveel van het goede voor mij, op dit moment.

Voor nu wil ik me eerst focussen op een 230v machine. De aanleg van kracht wil ik als het kan nog even uitstellen.

De advertentie van Alex is helaas alweer gereserveerd, maar helaas ook erg uit de richting (2,5 uur rijden). Ik moet nog maar even geduld hebben tot er nog wat anders voorbij komt op MP of hier.

bedankt voor de tip om te kunnen vlakken met enkel een vandiktebank. De vraag die ik me dan moet stellen is wat ik wil. Het lijkt me toch wel erg leuk om met ruw hout te werken, En dan lijkt een ‘normale’ vlakbank me wel heel handig.
 

GPLO

Nieuw lid
15 jan 2021
3
3
Ja, die inca ging erg vlug weg.
Zet gewoon zelf een gezocht advertentie op Marktplaats. Doe ik relatief vaak. Kost niets ,heel groot bereik en vaak met goed resultaat.
Wat toevallig! Ik heb de machine in die advertentie vandaag gekocht. Kwam hier om het een en ander aan informatie en een handleiding te zoeken van de machine en vond toen ook dit bericht :) Heb me dan ook eindelijk maar eens geregistreerd op dit mooie forum. Succes met de zoektocht Peterdom!
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Wat toevallig! Ik heb de machine in die advertentie vandaag gekocht. Kwam hier om het een en ander aan informatie en een handleiding te zoeken van de machine en vond toen ook dit bericht :) Heb me dan ook eindelijk maar eens geregistreerd op dit mooie forum. Succes met de zoektocht Peterdom!
Dat is zeker toevallig! Veel plezier met de machine! Nu ik nog! 😀
 

GPLO

Nieuw lid
15 jan 2021
3
3
Dat is zeker toevallig! Veel plezier met de machine! Nu ik nog! 😀
Bedankt. Dat komt vast goed. Als je marktplaats een paar weken goed in de gaten houdt slaag je denk ik wel. Mocht ik iets leuks tegenkomen (zit veel op marktplaats) zal ik het wel even melden hier!
 
  • Leuk
Waarderingen: peterdorn

remcoov

Actieve deelnemer
14 sep 2019
35
9
Ik weet niet of je handig bent met het onderhoud/afstellen maar ik heb nog een electra beckum hc260 in een hoekje staan te verstoffen.

Een jaar of 2 geleden gekocht maar nooit goed gebruikt omdat eerst de aan/uit schakelaar kapot ging (is inmiddels vervangen) maar de rollen/messen moeten ook even fatsoenlijk afgesteld worden. Wellicht kan je ze beter laten slijpen of vervangen. Heb ooit een poging gedaan de messen te stellen maar ze staan nog niet 100%. Zit ook een langgat boor inrichting bij. (Ook nooit gebruikt)
 
  • Leuk
Waarderingen: Speculaasbrok

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik weet niet of je handig bent met het onderhoud/afstellen maar ik heb nog een electra beckum hc260 in een hoekje staan te verstoffen.

Een jaar of 2 geleden gekocht maar nooit goed gebruikt omdat eerst de aan/uit schakelaar kapot ging (is inmiddels vervangen) maar de rollen/messen moeten ook even fatsoenlijk afgesteld worden. Wellicht kan je ze beter laten slijpen of vervangen. Heb ooit een poging gedaan de messen te stellen maar ze staan nog niet 100%. Zit ook een langgat boor inrichting bij. (Ook nooit gebruikt)
Bedankt voor je bericht! In het algemeen ben ik wel handig, maar ik heb 0 ervaring met vandiktebank en alles er omheen. Zou dus wel een enorme sprong in het diepe zijn voor me. De vraag is dan een beetje wat de prijs is, want ik neem dan wel een risico. Vanwaar ben je?
 

remcoov

Actieve deelnemer
14 sep 2019
35
9
Bedankt voor je bericht! In het algemeen ben ik wel handig, maar ik heb 0 ervaring met vandiktebank en alles er omheen. Zou dus wel een enorme sprong in het diepe zijn voor me. De vraag is dan een beetje wat de prijs is, want ik neem dan wel een risico. Vanwaar ben je?
Ik wil er €450 voor hebben en hij staat in Coevorden (Drenthe)
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Bedankt voor je voorstel. Ik durf het helaas niet aan. Ik ben bang dat hij dan bij mij verder gaat stof happen en daarvoor vind ik het wat teveel geld.
Zonde, mooie prijs voor een fijne bank. Nieuw gaat ie voor 900 a 1400,- en de oudere beckums waren gewoon nog wat beter dan de nieuwe Metabo HC 260’s.

Afhankelijk van de staat (foto’s) zou ik je aanraden het toch te overwegen, als je met “echt” hout wilt gaan werken.

Afstellen van de messen is geen rocket-science
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.