Krek zo, ik heb de schalensteker van Oneway gebruikt op Nova teknatool met 200 mm centerhoogte en 1500 Watt. Een moeizame excercitie. Bij 180 mm is de houtopbrengst nog gering(er).Deze draaibank is eigenlijk niet geschikt voor een schalensteker. Te weinig vermogen en te weinig centerhoogte.
Niet? Minimaal 1.5 pk lees ik, dat heeft de mijne maar is dus op het randje. Centerhoogte hoeft geen issue te zijn omdat je dat hier kunt vergroten door de boel naar buiten te draaien.Deze draaibank is eigenlijk niet geschikt voor een schalensteker. Te weinig vermogen en te weinig centerhoogte.
Duurt het langer of komt de schalensteker er niet doorheen? Wat zijn jouw ervaringen?Krek zo, ik heb de schalensteker van Oneway gebruikt op Nova teknatool met 200 mm centerhoogte en 1500 Watt. Een moeizame excercitie. Bij 180 mm is de houtopbrengst nog gering(er).
Dat gaat niet. Je kan niet buitenboord schalen steken. De schalensteker wordt op het bed vastgezet.Niet? Minimaal 1.5 pk lees ik, dat heeft de mijne maar is dus op het randje. Centerhoogte hoeft geen issue te zijn omdat je dat hier kunt vergroten door de boel naar buiten te draaien.
Hoe wil je dat dan doen ?Ik ging er ook vanuit om de boel op het bed vast te zetten.
ik geloof dat je een extra bed er haaks op kunt monteren. Nu denk ik dat een bed een bed is, maar weet niet of die dezelfde stabiliteit kan bieden.Hoe wil je dat dan doen ?
Dank je voor de reactie. Eerst proberen en dan kopen is een prima oplossing. De Kelton heeft een nogal steile leercurve zag ik, Oneway of de Woodcut zijn veel simpeler. Ik zal me eens meer gaan verdiepen in de Kelton.Mijn advies is om het eens uit te proberen liefst op een FU180 en dan pas te kopen: het vermogen van FU180 is echt aan de krappe kant (kleine diameter minder een probleem maar dan heb je er niet zo veel aan), bij grotere diameters loopt de motor vast of je moet heeeel voorzichtig steken; er is mogelijk een verschil tussen Oneway Easy Core (gericht op grotere dia) en Woodcut Bowlsaver (iets meer stabiliteit). Je kunt niet buiten het bed draaien omdat deze systemen op het bed worden gemonteerd en dan zou je nog meer last van gebrek aan vermogen krijgen. Met het Kelton systeem heb ik geen ervaring maar dat zou je (ook) nog kunnen bekijken, dat heeft op het oog minder wrijving als gevolg.
Wellicht kan dat, maar de schalensteker wordt in het verlengde van de as gemonteerd. Maw: je center zit dan alsnog boven je dwarsgemonteerde bedverlenging.ik geloof dat je een extra bed er haaks op kunt monteren. Nu denk ik dat een bed een bed is, maar weet niet of die dezelfde stabiliteit kan bieden.
Hoe bevalt de FU 180?I k heb de FU 180 en ik denk er niet over om er een schalensteker op te zetten. Als ik met mijn gutsje flink begin te porren dan kan je de boel stil zetten. Geef dan natuurlijk te veel voeding en droog hout. Natuurlijk kan het. Maar niet al het hout is hetzelfde. Zijn je stekers altijd vlijmscherp? Heb je nooit haast? Waarom denk je dat Ronald een monster van een schalensteker heeft ontwikkeld? Hij heeft zware draaibanken staan en het juiste gereedschap. Dit heeft met productie te maken. Dan moet en kan het snel.
Je hebt helemaal gelijk. Ik had hem niet gevonden.Het kan blijkbaar wel want ze maken hem er speciaal voor.
Bekijk bijlage 124255