[gezocht] Festool Domino

Rdl

Post veel
7 okt 2021
970
397
hilversum
Ik ben verbaasd over de kennis die er naar aanleiding van mijn vraag bij andere forumleden allemaal uitkomt.

Dit brengt mij wel aan het twijfelen, ik had gehoopt met de domino een machine te hebben waarmee ik zowel in plaatmateriaal als in massief hout een goede verbinding zou kunnen maken. Maar het blijkt dat er veel verschillende voorkeuren zijn, dus zal ik die van mijzelf ook nog moeten leren kennen.

Na alle adviezen ga ik toch nog maar eens nadenken over het bovenstaande.
Bij twijfel even zoeken naar een forum lid die er 1 of allebei heeft en de verschillen live bekijken.
Om mee te beginnen/proberen zou je ook een frees jig kunnen kopen/maken.
Dan krijg je een beter idee waar je uit eindelijk het geld voor wil neer leggen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Voor de domino machine zijn er ook domino's die je wel kan aantrekken. Het grote verschil is dat bij lamello's je de plank na montage nog kunt verschuiven. En bij de domino's niet. Een lamello is een dun plaatje en dus minder sterk dan een domino. Voor de Zeta is dat anders. Maar de prijs van een Zeta lamello is ook anders.
Wat deze verschillen waard zijn is voor velen verschillend. Als ik een lamello Z had dan zou ik niet weten of ik een domino zou kopen. Andersom heb ik de keuze gemaakt voor een domino. Ik had een goedkope lamello (skil) maar die is niet te vergelijken met een echte Lamello machine.
Bij domino’s kun je de plank na montage ook verschuiven als je dit zou willen door het gaten breder te maken.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Je kunt met de domino perfecte verbindingen maken in zowel plaat als massief hout. In smal hout gaat het zelfs beter als met een lamello. Er is overlap maar ik heb (als oud dealer van festool en verkoper van lamello) de indruk dat velen die nieuw beginnen de domino kiezen.
Als je het goed wilt koop je ze allebei :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab en Wim Kluck

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Als je een veelzijdige machine wil, ben je beter af met de Domino. De enige beperking is je creativiteit. Een kader uit massief van 10 x 20 zet je razendsnel en muurvast in elkaar. Een krukje maken, een kastje, of eender wat. Het gaat allemaal snel en goed. Bijkomend voordeel (maar misschien ook een nadeel) van de Domino is dat er maar één fabrikant is die twee types maakt (een kleine en een grote). Je kan dus niet in de verleiding komen om een goedkope miskoop te doen door een minderwaardige kloon aan te schaffen wat wel mogelijk is met de Lamello.
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Hier ook fan van de Domino. Ik heb de 500, en deze werkt ook prima voor plaatmateriaal, hoor (als het tenminste verlijmd wordt en dus niet los-vast gemonteerd hoeft te worden, dan moet er aanvullend beslag bij). Wel één dingetje, goed controleren hoe diep de machine staat ingesteld als je in de niet-kopse kant van de plaat aan het frezen gaat (waarom ik de tip geef mag je zelf invullen :unsure:)
Ik heb ook wel met de Lamello (classic) gewerkt, mijn voorkeur gaat absoluut naar de domino. Juist omdat de verbinding daarmee vast zit en niet meer kan schuiven, wat het lijmen/klemmen een stuk makkelijker maakt. Wil je toch die spelingsruimte, zet je 'm gewoon op het 2e standje qua breedte.
Helemaal eens met de veelzijdigheid die Mathieu hierboven al noemt. Inderdaad het nadeel is dat je gebonden bent aan de domino-stenen van Festool zelf, er zijn geen goedkopere B-merk verbindingsstukken (die je bij lamello's en deuvels wel hebt). Maar als je van de maten die je het meest gebruikt een grootverpakking koopt, scheelt het al weer wel wat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Een simpele lamello kloon met alleen de houten lamello’s is natuurlijk niet te vergelijken met een Zeta P2. Dat heeft Lamello toch echt weer concurrerend gemaakt. En daarmee heb je voor plaatmateriaal wel degelijk iets wat superieur is aan de Domino in veel gevallen. Buiten de gewone domino verbinding blijft het allemaal erg beperkt en vooral duur met die demontabele varianten.

Gebruik je alles door elkaar en koop je maar 1 machine dan is het weer een ander verhaal, dan is de DF500 lastig te verslaan. Alleen jammer dat ze die machine niet een beetje hebben gemoderniseerd ala XL.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Taab

StefanV

Actieve deelnemer
Zat deze topic te lezen en Iedere machine heeft zo zijn eigen toepassing ben ik door gebruik achter gekomen. Maar ik zal even kort me ervaringen delen misschien heeft iemand er wat aan.

Domino:

Voor lijm toepassing welke geschroefd of geklemd worden is de domino een prima machine. De verbindingen kunnen mooi strak, maar door de stand losser te zetten kan je de verbinding iets schuiven tijdens de montage mocht dit nodig zijn. doordat domino's er in verschillende maten zijn en de kleinste 4x20 relatief smal is, kan er van smal tot breed materiaal makkelijk verwerkt worden.

De 500 leent zich goed voor plaatmateriaal en massief. De 700 is meer geschikt voor massieve toepassingen (grootste domino is 14x140mm). Deze heeft ook sterke demontabele verbinders welke goed werken in bijvoorbeeld tafelpoten. De d8 verbindingsset heb ik nog niet gebruikt. Maar wat ik zag laat deze een vrij groot gat achter tenopzichte van het lamello p syteem.


Mafell Duodeuvel:

De deuvelmachine is een prima systeem, Nauwkeurig werken werken is wel vereist, dit omdat de gaten geen speling hebben en schuiven niet mogenlijk is.

Omdat de machine met 2 boren werkt welke op 32mm afstand zitten, heeft de machine als groot voordeel dat er ook rij en beslag boringen mee te maken zijn. dit maakt de machine heel multifunctioneel. Deze afstand heeft wel een nadeel dat smaller materiaal moeilijker te verwerken is. De DDF40 heeft dit probleem minder omdat er met een adaptertje met 1 boor vanaf 3mm te werken is, en zo smalle delen wel te verwerken zijn. Nadeel is wel als er maar 1 deuvel in gaat is dat de verbinding iets kan verdraaien tijdens het verbinden. en dit is met een domino niet het geval.

De DD40 welke eerder genoemd werd heb ik geen ervaring mee, is qua werking wel redelijk vergelijkbaar maar is net iets verschillend. De DDF gaat tot 12mm boren en de DD tot 16mm, en de zool is anders



Lamello Zeta P:

Ideale machine voor het maken van lijmverbindingen zonder klemmen en het maken van demontabele verbindingen. Met de tenso's zijn klemmen in bijna alle gevallen overbodig, wat erg handig kan zijn bij onhandige hoeken en verstekken etc. En met de clamex zijn demontabele verbindingen te maken die door het kleine gaatje nauwlijks opvallen.

Met een extra 4mm blad zijn de normale koekjes ook verwerkbaar, waardoor het eigenlijk 2 machines in een zijn. (Omdat deze daarmee ook de functionaliteit van de classic X heeft)

Wel is deze machine het meest geschikt voor het werken met plaatmateriaal en het maken van kasten. De verbinders zijn vrij breed namelijk en dit maakt het verbinden van smaller materiaal lastig. Ook zijn de verbinders vrij kort waardoor deze in massief hout denk ik minder stevig zijn.




Ik gebruik de DF500 zelf het meeste en ik denk dat voor normale lijmverbindingen en massief de meest veelzijdige machine is. En zou deze dan ook aanraden voor de toepassing welke ik in het begin van dit topic las

277529435_521144026207395_8321787992211369843_n.jpg




De Zeta is een mooie machine voor lastige lijmverbingen en kasten lijmen zonder schroeven of klemmen en zeker is zeker het handigste syteem voor demontabele werkstukken. Maar als enige machine voor zowel massief als plaatwerk, denk ik niet helemaal functioneel. En in combinatie met een deuvel of een domino zijn er hele sterkte en goed demontabele verbindingen mee te maken.


20210301_140120-1024x768.jpg
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Met een extra 4mm blad zijn de normale koekjes ook verwerkbaar, waardoor het eigenlijk 2 machines in een zijn. (Omdat deze daarmee ook de functionaliteit van de classic X heeft)
met deze mogelijkheid ben ik het eens
het wisselen van het blad vraagt een inspanning
om koekjes te frezen zou ik eerder een aparte machine (te koop vanaf 50 euro) aanschaffen, dan de zeta om te stellen
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab en StefanV

philippe

Actieve deelnemer
10 jul 2016
95
29
Zoals je gemerkt hebt, veel interessante discussie maar niemand die zijn domino aanbiedt (je originele vraag). Dat geeft denk ik ook wel iets aan 🙂
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Prachtig om te lezen hoe een topic met mijn (dacht ik) simpele vraag tot zoveel kennis kan uitlopen. Iedereen bedankt voor zijn input en ideeën. Mijn conclusie heb ik zoals Philippe al insinueert getrokken. En ik vraag mij inderdaad af of ik hier een dergelijke machine hier ga vinden. Maar voorlopig blijf ik dus nog even zitten met mijn vraag. Het heeft geen haast.

Wellicht dat ik in de toekomst de financiële middelen heb om beide machines naast elkaar te kunnen leren kennen. Echter blijf ik nu dus zoekende naar een mooie domino machine.
 

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
89
26
Ljouwert
Om een oud draadje uit de sloot te trekken, hierbij nog een aanvulling op de uitstekende uiteenzetting van @StefanV. Want ik kom 2 behoorlijk betaalbare opties nog niet tegen: het steekschroef principe (oftewel de pockethole van o.a. Kreg, een standaard in de VS), en de relatief onbekende nieuwkomer Peanut 2.

pockethole
Een steekschroef mal van Kreg heb je al voor €50, en voor €150 heb je een prima uitgebreid systeem, en er zijn meer merken. Dan nog speciale schroeven (maar die bolkop van spax werken ook prima en hebben torx 20, vind ik handiger dan die roberts square 2 bitjes).
Voordelen - goedkoop; flexibel; redelijk sterk; zelfklemmendn (lijmen mag, maar niet noodzakelijk, dus ook demontabel); ook bestaande verbindingen zijn er mee te versterken; toepasbaar in kleinere hoekjes en ruimtes.
Nadelen - flinke ovale gaten; niet super intuïtief (maar eenmaal in je systeem werkt 't supersnel); bij 't aantrekken moet je er op letten dat de werkstukken niet verschuiven (met lijmklemmen te voorkomen)

(Voor een mooie kast o.i.d. verkies ik m'n Domino, maar voor een snel projektje, of als m'n Domino er niet bij kan, gebruik ik m'n Kreg toch best vaak, en 't is soms ook echt een life-saver, bijv. als je geen referentie voor je Domino hebt.
Hoe die werkt met HPL achtig plaat weet ik niet, dat spul gebruik ik vrijwel nooit.)

Peanut 2
Heb ik geen ervaring mee, maar 't schijnt super te zijn, maar misschien ook iets meer geënt op gebruik i.c.m. CNC-en. Want je moet wel nóg exacter mee werken dan met 'n DuoDeuvel, maar dan heb je wel een blinde, zelfklemmend, demontabel verbindings-systeem voor ±€200 (?) ...

Ten slotte: ik heb de Domino 500, de Duodeuvel en een oude Lamello (van Elu, denk vergelijkbaar met de classic ofzo?).
De Lamello gebruik ik echt nooit meer, ooit gekocht voor €25, en vind 't zonde om 'm voor een soortgelijk bedrag te verpatsen. Een Clamex of een Zeta heb ik geen ervaring mee, als ik dat wel had, was ik vast laaiend.
De Duodeuvel gebruik ik zelden sinds ik 'n Domino kocht, (heb er zelfs die retedure 32mm geleiderails bij). Maar naast de eerder genoemde voordelen, vind ik het een systeem wat prachtig oogt als 't in het zicht blijft; wat je ook als enige kunt inzetten om scharnierende verbindingen te maken; én je kunt er verbindingen mee maken op ronde voorwerpen, i.c.m. deuvel "centreerpunten'. Maar de onvergeeflijkheid van de duodeuvel maakt 't m voor mij niet de eerste keuze, alhoewel de referentie-systemen prima zijn.
En de Domino: tsja, sinds ik die heb, ben ik er fan van. Maar da's al vaker gezegd.
 
  • Leuk
Waarderingen: StefanV, Marijn en Taab

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een Clamex of een Zeta heb ik geen ervaring mee, als ik dat wel had, was ik vast laaiend.
wat houdt je tegen om die ervaring op te doen ?
kan zelfs bij een collega zonder er zelf een te kopen
noot: 'zeta' is het type van de machine die lamello verkoopt & 'clamex' is 1 van de mogelijke verbindingsstukken die je daarmee kan plaatsen
 

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
89
26
Ljouwert
wat houdt je tegen om die ervaring op te doen?


Áls ik nu tijd zou hebben om nog meer machines/methoden te leren kennen, zou ik eerder dat Peanuts ding willen onderzoeken (stuk goedkoper). Maar mijn prioriteit ligt daar nu niet, stop m'n tijd nu liever in het meer eigen maken van m'n Smartbench i.c.m. Fusion 360 (en een betere MFT-gebaseerde werkbank, betere afzuiging, betere werkplaatsverlichting, betere ... etc. ;).

Edit: toch even snel gekeken naar de Zeta: technisch best indrukwekkend inderdaad. Ga ik wel even beter bekijken als ik dat los-vast systeem van de Domino ga overwegen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.