Gevraagd: boormachine voor in boorstandaard

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Maar ik heb vaak genoeg gezien dat ze voor boren in een boorstandaard niet aan mijn nauwkeurigheid voldoen.
Getriggerd door deze opmerking een klein testje uitgevoerd met deze zwaar op de proef gestelde boormachine:
  • een lijntje getrokken op een papier ter dikte van het kleinst passende boortje (= 1,5 mm). Zie 1e 2 foto;s)
  • klein videootje gemaakt hoe de rondloop is. Met het blote oog zag ik geen noemenswaardige afwijking, maar op de video zie ik een kleine slingering. Geen idee hoe ernstig dit in de praktijk uit pakt. Jullie mogen zelf oordelen. Ten minste, als ik het forum zo ver krijg een videootje te accepteren :(. Suggesties?
 

Bijlagen

  • 06 Boortje naast lijn.jpg
    06 Boortje naast lijn.jpg
    27,9 KB · Weergaven: 27
  • 07 Boortje op lijn.jpg
    07 Boortje op lijn.jpg
    24,6 KB · Weergaven: 26
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Nou nee geen suggestie voor hier op het forum. De enigste omweg is om dit filmpje op youtube te zetten en dan hier een link te plaatsten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik zou gewoon een gat boren en dan met een grotere boor. Dan meten of de maat klopt. Rond gat of ovaal of groter dan de boor. dan weet je ook of je met de afwijking kan leven. Neem geen speedboor voor deze test.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Ik heb nog een zwarte AEG liggen ( profilijn) uit de jaren tachtig en ook nog een proxxon boorstandaard mag je zo meenemen want ze liggen in de weg . Het duurt nog een tijd voordat ik weer iets ga doen want nog herstellende van een beroerte en moet mijn piepkleine werkplaatsje zo leeg mogelijk zien te krijgen. Ik woon in Eindhoven mocht je interesse hebben , graag via pb.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Ik ben voor nu voorzien, van een heuse woodworkingforum boormachine:cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Ik zou gewoon een gat boren en dan met een grotere boor. Dan meten of de maat klopt. Rond gat of ovaal of groter dan de boor. dan weet je ook of je met de afwijking kan leven. Neem geen speedboor voor deze test.
Test uitgevoerd met een 1,5 mm boortje. Na boren van het gat paste daar geen 2 mm boortje in, dus een eventuele afwijking is in ieder geval kleiner dan 0,5 mm. Wat maar weer bewijst wat we al weten: het gereedschap van vorige eeuw is van een kwaliteit die in de huidige wegwerp productie vaak bij lange na niet gehaald wordt. Tenzij tegen een bijbehorend prijskaartje.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik vind dit niet de juiste conclusie. De afwijking zit dus binnen de 33 procent. Dergelijke kleine maten moet je dan passen met een boortje van 1.6 1.7 1.8 of 1.9 mm. Ja ik vergeet wel eens dat niet iedereen dit in zijn verzameling heeft. Sorry.
Boor een gat 10mm of groter en meet met je schuifmaat wat de afwijking is en of het gat rond of ovaal is. Hoe groot de afwijking mag zijn hangt af van wat je er mee wil gaan doen. Ik heb hier een tap liggen van m6.4x 0.4
Als ik daar een afwijking van 0.2mm heb is de helft van mijn schroefdraad weg. Voor een gat van een houtschroef is 0.2mm daar in tegen heel erg weining.
Het kan dus best zijn dat jouw machine prima voldoet alleen vind ik dat je dit niet kan zeggen naar aanleiding van jouw test.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Over het algemeen boort een machine die wat ruimte heeft, maar niet slingert, gewoon de maat van de boor. Je moet alleen wel voor een center zorgen als je begint. Anders heb je een goede kans dat het gat wel rond is, maar niet geheel op de goede plek zit. Mijn ooit voor 10 euro gekochte kolomboortje, heeft flink ruimte op de spindel, maar je kan er prima ronde maatvaste gaten mee boren. Je moet alleen even een center slaan op de plaats waar je het gat wil hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en ZotVanHout

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb nog een zwarte AEG liggen ( profilijn) uit de jaren tachtig en ook nog een proxxon boorstandaard mag je zo meenemen want ze liggen in de weg . Het duurt nog een tijd voordat ik weer iets ga doen want nog herstellende van een beroerte en moet mijn piepkleine werkplaatsje zo leeg mogelijk zien te krijgen. Ik woon in Eindhoven mocht je interesse hebben , graag via pb.
Niet leuk te horen. Alvast beterschap!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat stelwieltje moet je niet gebruiken en regelelektronica is leuk, maar gaat altijd stuk , waardoor een machine die nog 40 jaar kan boren, in de oud ijzer bak verdwijnt. Gewoon een jaren 80 boormachine van een goed merk, met twee mechanische toerentallen.
Dat stelwieltje is toch gewoon een mechanische begrenzer van het sleepcontact (?) in de 'trigger'? Onze ouwe AEG heeft die ook, maar gebruiken we idd niet. De klopselector is idd een oranje mechanische schakelaar bovenop die je over 180 graden moet draaien. Hij wordt al 35 jaar of zo gebruikt voor grof boor en klopboorwerk en is volgens mij onverslijtbaar. Voor nauwkeuriger boren hebben we inmiddels een Bosch PBD40.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.