Gevraagd: boormachine voor in boorstandaard

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
519
Moordrecht
Ik heb toevalllig net een oudere Bosch boormachine verkocht met zo'n wieltje. Inderdaad vastzetten en dan je toerental regelen. Werkt meer dan prima Hij vond alleen hele lage toerentallen niet echt leuk, maar vanaf het middenbereik ging dat echt heel goed.
20221003_204642.jpg

20221003_204535.jpg
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
728
288
RegioRotterdam
Een van de door mij aangegeven advertenties is de Metabo 705, die heb ik zelf. Je vergrendelt de schakelaar en dan kun je met het wieltje toch de snelheid regelen.
Ja maar dan zakt het toerental snel in als hij belast wordt. Die met een apart instelwiel schakel je aan of uit met het toerental dat je hebt ingesteld.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.720
2.581
Gaanderen
Neem in ieder geval een machine met een metalen voorhuis. Dus geen model die uit twee helften is opgebouwd. De wat zwaardere metabo's en blauwe bosch's machines hebben constant elektronica. Die houden het toeren tal constant. (voor zover mogenlijk)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Mijn vader had ook een Metabo met twee snelheden. Na veel mishandelen, zowel in de boorstandaard als klopboor doe die het nog altijd. Kloppen gaat niet meer zo goed, dat mechanisme is waarschijnlijk versleten. Alles werd geboord op de twee snelheden. Uiteindelijk, wie stelt er voor elke boor de juiste snelheid in? Zelfs op mijn kolomboormachine boor ik meestal op de zelfde snelheid. enkel als het echt uitmaakt (en dat zijn meestal heel kleine of grote diameters pas ik de snelheid aan. Een beetje gemakzucht is zeker eigen aan het leven?
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
De machines met vermogens elektronica werken volgens mij op gelijkstroom. Je kan dan het anker en het veld apart regelen. Als dat stuk gaat, kan je ook alles er uit slopen en weer op wisselstroom laten werken. Die printplaatjes kosten over het algemeen minstens de helft van de nieuwprijs van zo'n machine.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Precies dat laaste, ik heb zelf ook een boormachine in een standaard, maar wees gewaarschuwd, gebruik gehoorbescherming, in vergelijking met een kolomboor zijn deze over het algemeen doofmakers.
Ik heb net van de week op maat gemaakte oordoppen gekocht, die wil ik ook gaan gebruiken (gebruikte nu ook al gehoorbescherming maarts het altijd net niet)
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
DV_8_7567883_01_4c_AT_20121012103747.jpg
Is dit een oplossing voor mijn sds boormachine?

Nog wel even opmeten hoe dik de schacht is van de boormachine.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
DV_8_7567883_01_4c_AT_20121012103747.jpg
Is dit een oplossing voor mijn sds boormachine?

Nog wel even opmeten hoe dik de schacht is van de boormachine.
Dat kan, dat gebruik ik ook.
Bij mij zijn de tanden van de boorkop al versleten en krijg je het dus moeilijk aangedraaid.

ik zou dus zo'n variant adviseren:
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
jurriaan, moest de zoektocht toch te moeilijk zijn, de mafell en en amb routers voor cnc werk hebben ook een 43mm hals, eventueel zou je daarmee wel de meeste precisie kunnen halen... Alleen zit je wel met collets ipv een gewone boorkop, of dat dan wel handig is laat ik in het midden...

Ik heb er zelf nog eentje reserve liggen van m'n cnc, maar da's alleen met digitale regeling dus daar ben je helaas niets mee.. maar misschien levert de zoektocht op marktplein wel iets op ...(of gewoon via damencnc of sorotec.de als je een nieuwe wil, vanaf 200 euro te koop)

Mvg,

Christophe
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Ik ga binnenkort een boormachine ophalen. Ben benieuwd.

Iemand een suggestie voor een snelspanbout voor op de boorkolom?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Wat bedoel je met snel span bout? Om de boormachine vast te zetten in de kraag? Kan je een bout voor nemen met een sterknop.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Ja om de boormachine vast te zetten in de kop. Een bout met een handeltje lijkt mij wel handig
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
728
288
RegioRotterdam
Het hangt ervan af hoe vaak je hem los wilt maken. Sleuteltje ophangen aan de standaard (blokje hout met een gaatje en wat lijm) helpt. Een tweede gaatje in het blokje voor het sleuteltje van de boorkop is handig.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
Zoiets als deze? Al meer dan 50 jaar in trouwe dienst (waarvan de laatste 20 min of meer als pensionado).
Er was ook een 1.000 Watt versie van.
Deze is overigens niet te koop.
 

Bijlagen

  • 01 Boorrmachine.jpg
    01 Boorrmachine.jpg
    117,4 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.