Gereedschap dat je hoopt nooit nodig te hebben!

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik had al:

- branddeken in de keuken
- 2 poederblussers
- overal melders, inclusief hitte en koolmonoxide (bij de CV ketel)
- brandladder op de bovenverdieping (om via het raam weg te kunnen)

bij een niet-total loss scenario (klein brandje) is poeder echter een issue - het vreet na verloop van tijd alle electronica stuk, ook spullen elders in de woning omdat het spul zo fijn en tegelijkertijd corrosief is. Het is echter wel weer geschikt om vlammen tijdelijk te onderdrukken (b.v. om langs vlammen te komen dus eerder een noodmiddel dan een brandblusser, dat laatste ontbrak dus nog eigenlijk.

Ik heb dus 3 schuimblussers toegevoegd voor boven, benedenverdieping en de garage omdat ik hier ook veel met brandbare stoffen werk (vetten, olie, smeermiddelen, benzine, spiritus en ga zo maar door). Deze zijn geschikt tot 1000v dus ook stoppenkastfikkies. Liefst had ik ook nog een vetblusser voor de keuken maar frituren (als we dat al doen) doen we buiten en een deksel op de pan is vaak de te verkiezen oplossing (naast gewoon je kop gebruiken bij het koken).

De kinderen zijn uiteraard ook geïnstrueerd, die weten dat ze bij een noodsignaal op de grond naast hun bed gaan liggen, hoofd richting de deur maar buiten het draaibereik ervan. Dan weten we waar we ze moeten vinden in de rook :).


92414f02-6f50-454b-88ab-0d082b546c33.jpg

Ik post dit ook voor het delen van een stukje bewustwording. Ik doe de aanname dat jullie allemaal weldenkende, verantwoordelijke mensen zijn die overal goed over nadenken, maar hier staan mensen niet altijd bij stil. Ongelukje is snel gebeurd, en in mijn training als BHV'er krijgen we jaarlijks weer te zien hoe (erg) het mis kan gaan en wat de gevolgen zijn. Ik zou het me nooit vergeven als er mijn gezin iets gebeurt dat ik had kunnen voorkomen, dus dan is dit naar verhouding een hele kleine investering.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Helemaal mee eens, ik heb recent ook een schuimblusser gekocht voor de werkplaats. Investering van een paar tientjes en kan een hoop ellende schelen. Paar keer tijdens frezen gezien dat er gloeiende houtsnippers in het rond vliegen, je kan maar net een keer pech hebben dat die verkeerd in de laag houtstof op de grond vallen.

(Edit: schuimblusser geen poeder blusser)
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026 en trigger

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb in de schuur een 6 kg poederblusser staan. En in huis heel veel rookmelders die allemaal tegelijk af gaan. En dat is eigenlijk niks. Een deel ligt er al tijden af omdat ze bij een fout melding niet goed uit te schakelen zijn. En ja, dan trek je ze van het plafond en komen ze niet meer terug. Ik zoek eigenlijk nog koppelbare rookmelders zonder sirene.

Maar waarom leer je je kinderen niet hoe ze veilig buiten kunnen komen? Ik weet niet hoe oud ze zijn, maar als ze zichzelf kunnen redden is het beter dan dat een ander ze moet redden.
 
  • Leuk
Waarderingen: blommetje92

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Ik heb ook diverse schuimblussers staan. Ook nog een aantal oude koolzuur en poederblussers, als reserve als het echt fikt....

Wij slapen op zolder en ik werd laatst wakker door een vaag geluid: bleek de rookmelder in de woonkamer op hol geslagen. Ik was geschrokken dat het geluid zo slecht hoorbaar is, en dat we er laat wakker van werden. Nu op zoek naar koppelbare rookmelders zodat overal de melders afgaan.

Een rookmelder in de werkplaats werkt niet zo goed, hoe hebben jullie dat aangepakt?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb in de schuur een 6 kg poederblusser staan. En in huis heel veel rookmelders die allemaal tegelijk af gaan. En dat is eigenlijk niks. Een deel ligt er al tijden af omdat ze bij een fout melding niet goed uit te schakelen zijn. En ja, dan trek je ze van het plafond en komen ze niet meer terug. Ik zoek eigenlijk nog koppelbare rookmelders zonder sirene.

Maar waarom leer je je kinderen niet hoe ze veilig buiten kunnen komen? Ik weet niet hoe oud ze zijn, maar als ze zichzelf kunnen redden is het beter dan dat een ander ze moet redden.
Dat is een heel goed punt. De jongste is 3 en we doen dit al een aantal jaar dus we hebben nog niet 'doorontwikkeld' op die strategie. Ze weten wel dat je dicht bij de grond de minste hitte en de meeste zuurstof hebt in die situatie, maar een keer een goeie oefening zou geen kwaad kunnen :).

Het risico is natuurlijk dat als ze onvoorbereid deuren gaan open trekken, ze het erger maken. En als ik ze daar op voor wil bereiden moet ik ze ook dát gaan leren, en voor je het weet hebben ze met 5 jaar oud een hele BHV training achter de kiezen. Je maakt ergens een keuze en 'you stick with it'. Maar ik ga er zeker over nadenken hoe dit in het vat te gieten :).

Ik heb ook diverse schuimblussers staan. Ook nog een aantal oude koolzuur en poederblussers, als reserve als het echt fikt....

Een rookmelder in de werkplaats werkt niet zo goed, hoe hebben jullie dat aangepakt?
Je hebt tegenwoordig ook hittemelders in plaats van rook.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Ik bracht vroeger als zeeman in de 70er en 80er jaren al betaalbare rookmelders mee uit Amerika toen ze hier niet te krijgen waren of niet te betalen waren.
die hebben hun werk begin 90er jaren goed gedaan toen mijn vrouw onze baby in bad deed terwijl ze een pan op het vuur had laten staan. Nu was er alleen wat roetvorming in de keuken en verder niks. Dit mede dankzij een halonblusser. Die had ik weer van mijn werk in een walbaan omdat halon niet meer mocht. Daarna heb ik meteen al schuimblussers gekocht. Ik wist meestal wel wanneer er een buitenfirma de brandblusmiddelen kwam testen en dan bood ik de mijne ook even aan. Dat waren de tertiaire arbeidsvoorwaarden.
 
  • Leuk
Waarderingen: jantje1987

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Dat is een heel goed punt. De jongste is 3 en we doen dit al een aantal jaar dus we hebben nog niet 'doorontwikkeld' op die strategie. Ze weten wel dat je dicht bij de grond de minste hitte en de meeste zuurstof hebt in die situatie, maar een keer een goeie oefening zou geen kwaad kunnen :).

Het risico is natuurlijk dat als ze onvoorbereid deuren gaan open trekken, ze het erger maken. En als ik ze daar op voor wil bereiden moet ik ze ook dát gaan leren, en voor je het weet hebben ze met 5 jaar oud een hele BHV training achter de kiezen. Je maakt ergens een keuze en 'you stick with it'. Maar ik ga er zeker over nadenken hoe dit in het vat te gieten :).


Je hebt tegenwoordig ook hittemelders in plaats van rook.
Als ik iets ga doen wat stinkt, haal ik de melder even weg.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Wij slapen op zolder en ik werd laatst wakker door een vaag geluid: bleek de rookmelder in de woonkamer op hol geslagen. Ik was geschrokken dat het geluid zo slecht hoorbaar is, en dat we er laat wakker van werden. Nu op zoek naar koppelbare rookmelders zodat overal de melders afgaan.

Een rookmelder in de werkplaats werkt niet zo goed, hoe hebben jullie dat aangepakt?
Ik heb recent (twee weken geleden) een setje koppelbare rookmelders gekocht + een paar hittemelders die daar ook aan te koppelen zijn.

Hittemelders voor in de werkplaats en keuken, rookmelder in de hal, overloop en op zolder. Bij dit systeem kunnen er ook nog deurcontacten aangesloten worden, ik heb er daar ook een paar van meebesteld maar die liggen nog te wachten tot ik ze een keer koppel / alles instel.

Merk is ELRO, niet super maar goed genoeg denk ik.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Poeder is rotzooi
Beter schuim dat maakt minder kapot ,halon blusser is wel goed jammer dat die niet meer mag,

Denk dan ook aan de afzuig kap als daar de vlam in slaat kan het ook hard gaan ,
Voor al als hij ook aan staat

Weet niet hoe het nu nog gaat bij de bhv maar ehbo was altijd maar matig er werd meer op brand geoefend,
Ik heb bijde jaren gedaan het laaste is al weer 11 jaar terug,
Men vergeet hoe snel brand in een woning kan gaan, meestal is giftige rook het gevaarlijkste,
Een kennis heeft als grap een poederblusser bij iemand door de brievenbus leeg gespoten ,
Kwam hem heel duur te staan , zelfs in de punt van de woning vond men de poeder terug,
Dus ik nooit geen poederblusser in huis maakt meer kapot dan je lief is ja en vuur ook,
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Poeder is rotzooi

Een kennis heeft als grap een poederblusser bij iemand door de brievenbus leeg gespoten ,
Kwam hem heel duur te staan , zelfs in de punt van de woning vond men de poeder terug,
Dus ik nooit geen poederblusser in huis maakt meer kapot dan je lief is ja en vuur ook,
Heb een keer een brand geblust met een poederblusser, en daarbij poeder ingeademd. Ben daar een week ziek van geweest, rommel is het!
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Heb je ook besproken wie welk kind gaat halen? Dat wordt nog wel eens vergeten en het is lullig als je allebei in dezelfde slaapkamer eindigt want heel veel tijd heb je niet meer tegenwoordig als er brand uitbreekt.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
370
106
60
Sint Odilienberg
Ikzelf ben slechthorend en heb daarom diverse brandmelders die niet gekoppeld zijn maar een algemene centrale doen afgaan.
Ten eerste een flitser in de woonkamer, die gaat ook af als de deurbel of telefoon gaat.
dan nog een trilalarm onder de matras. Als die afgaat val ik bijna uit bed zo hard gaat dat ding en dan ben ik zo beneden.
Brandblussers staan er legio hier op elk strategisch punt.

Fred
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Heb je ook besproken wie welk kind gaat halen? Dat wordt nog wel eens vergeten en het is lullig als je allebei in dezelfde slaapkamer eindigt want heel veel tijd heb je niet meer tegenwoordig als er brand uitbreekt.

Yup, goede opmerking :D. Ik haal de meiden en mijn vrouw onze zoon. Lang geleden al zo bepaald.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik heb in de schuur een 6 kg poederblusser staan. En in huis heel veel rookmelders die allemaal tegelijk af gaan. En dat is eigenlijk niks. Een deel ligt er al tijden af omdat ze bij een fout melding niet goed uit te schakelen zijn. En ja, dan trek je ze van het plafond en komen ze niet meer terug. Ik zoek eigenlijk nog koppelbare rookmelders zonder sirene.

Maar waarom leer je je kinderen niet hoe ze veilig buiten kunnen komen? Ik weet niet hoe oud ze zijn, maar als ze zichzelf kunnen redden is het beter dan dat een ander ze moet redden.
Wij hebben Nest rookmelders (zijn vast wel goedkopere alternatieven te vinden met dezelfde feature), maar die zijn koppelbaar, geven eerst een waarschuwing door je hele huis en op je gsm de locatie van de rookmelder die af gaat, en gaat vervolgens loeien. Daarnaast doen ze een maandelijks een check of ze goed functioneren en krijg je ook daar een melding van op je gsm.

Last but not least, bij vals alarm kan je ze via de app uitzetten. Maar wel pas als je in de kamer staat van de melder die af gaat. Zodat je met eigen ogen hebt kunnen zien dat er niets mis is.

Dit werkt vooralsnog super! Is alleen niet goedkoop...
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Naast het hebben van blus- en vluchtmiddelen is ook van belang om even te oefenen. Als je tijdens brand de gebruikershandleiding moet lezen of je weet niet hoe je brandladder uit moet rollen, lijkt me niet erg slim.

Ik heb 1x geoefend bij de bhv'er met brandladder, dat viel me vies tegen. Ook efficiënt de brand blussen komt even bij kijken. Het is niet moeilijk, maar je moet even weten wat wel en niet kan.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Een brandblusser heeft nut als je hem elk jaar laat controleren en na 5 jaar een onderhoudsbeurt en na 10 jaar een volledige revisie geeft.

De beste keuze is een CO2 blusser voor vaste stoffen en Schuim voor een vloeistofbrand. De CO2 neemt de zuurstof weg en het schuim heeft een afdekkende werking.

Poeder is niet aan te raden vanwege de vele neven schades.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Ik heb ook diverse schuimblussers staan. Ook nog een aantal oude koolzuur en poederblussers, als reserve als het echt fikt....

Wij slapen op zolder en ik werd laatst wakker door een vaag geluid: bleek de rookmelder in de woonkamer op hol geslagen. Ik was geschrokken dat het geluid zo slecht hoorbaar is, en dat we er laat wakker van werden. Nu op zoek naar koppelbare rookmelders zodat overal de melders afgaan.

Een rookmelder in de werkplaats werkt niet zo goed, hoe hebben jullie dat aangepakt?
Het bewaren van oude (en dus ongeteste) brandblussers is zéér gevaarlijk en onveilig! Je loopt namelijk het risico dat je een brand benaderd met een blusmiddel dat niet werkt. Zeker als je daar pas bij de brand achter komt omdat je in de haast/gebrek aan training vergeten bent even een 'test shot' te geven, of, nog erger als een onwetend/ongetraind familie te hulp schiet wat niet weet dat het een "oud" blusmiddel betreft, waardoor de schrik en paniek alleen maar groter wordt.

Op middelen die je hebt staan moet je ook kunnen vertrouwen, anders zijn ze eerder gevaarlijk dan dat ze veiligheid bieden.

Dus alsjeblieft, laat die oude blussers testen, of gooi ze weg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.