Gereedschap dat je hoopt nooit nodig te hebben!

LeonvB

Actieve deelnemer
23 nov 2014
652
46
Het kan nog erger: mijn vader had een brandblusser die explodeerde toen hij een brandje probeerde te blussen. Toen was er naast het brandje dus ook nog een gewonde. Die blusser was eerder afgekeurd en nog niet weggegooid.

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
75
14
Groningen, stad
Leuk draadje, ik mis hier de tuinslang met water. We slapen op zolder en moeten 2 trappen af, om beneden te komen. Op zolder is ook het cv hok, met wateraansluiting. 20 mtr tuinslang en klaar, zaklamp hangt ernaast, zit altijd op het laadstation.
Als je op tijd bent kun je met water nog heel wat doen.
Gekoppelde rookmelders, het hobbyhok/garage is de belangrijkste, die horen we normaal niet,

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
317
18
Geldrop
Leuk draadje, ik mis hier de tuinslang met water. We slapen op zolder en moeten 2 trappen af, om beneden te komen. Op zolder is ook het cv hok, met wateraansluiting. 20 mtr tuinslang en klaar,.....
Niet lullig bedoeld, bij een cv-ketel is risico op brand eenmaal wat groter. Als daar de brand uitbreekt kun je je niet meer bij de tuinslang. Gelukkig komt dit tegenwoordig niet vaak voor. Vroeger was dit wel anders, vooral als een onbekwame monteur er aan gezeten heeft.
Daarnaast is de waterdruk boven lager dan beneden. Verkijk er niet op dat je minder ver kan spuiten dan bijvoorbeeld wanneer je je de tuin sproeit.

Gebruik de blusmiddelen om kleine brandjes te blussen, maar gebruik het vooral om jou vluchtroute (brand)vrij te maken. Ga niet voor held spelen, de meeste mensen komen namelijk niet om door het vuur, maar door rook.
Vergeet ook niet met spoed 112 te bellen. Hoe eerder dat ze komen, des te eerder ze de schade kunnen beperken. En zij zien wel wanneer het vuur pas echt uit is.

klusrob

Actieve deelnemer
27 jun 2011
551
137
Omgeving Eindhoven
Niet alleen de waterdruk of het feit dat de tuinslang er wel of niet is bepaalt waarmee je wel of niet moet blussen, maar ook de soort brand en de locatie bepaalt wat het meest geschikt is. Een gasbrand (=cv-ketel) krijg je niet uit met water,; een vlam in de frituurpan (oliebrand, geeft juist een stekvlam met water) en een apparaat wat nog in het stopcontact zit of bijvoorbeeld een brand in de meterkast wil ik toch niet graag met een tuinslang blussen :unsure:

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
75
14
Groningen, stad
Als ik op zolder slaap heb ik niet de frituurpan aan, weet niet hoe jij het doet. Hoef ik ook niet weten, en als je een gasbrand kun je met water prima een brand "beheersen" nooit uitmaken. Het gaat ons erom , dat je 2 trappen afmoet, en dat je met die slang een extra bescherming hebt. Zit al 40 jaar in het bedrijfsbrandweer team, denk dat ik redelihk weet wat wel en vooral wat niet kan 👍

• Leuk
Waarderingen: bakkiet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.