Geleiderails

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
728
288
RegioRotterdam
Als ik het goed begrijp is er voor geleiderails inmiddels een soort consensus tussen de fabrikanten om een profiel als hieronder te gebruiken, met eventueel (Makita, Festool) aan de rechterkant een extra gootje, met de opening naar boven, waarin een tweede koppelstrip kan worden geplaatst, en rubber stroken aan de onderkant en glijstrippen bovenop.
youtool_schienenma_27_28274hrUtzoPGb22uQ_720x600.jpg

De koppeling tussen twee rails in dit systeem zit helemaal aan één kant. De strippen waar de machine overheen glijdt zijn dus niet verbonden en moeten de uitlijning helemaal bij de koppelgootjes weghalen. Werkt dat een beetje in de praktijk of houd je altijd een hobbel bij de koppeling en moet je voor een lange snede eigenlijk gewoon een lang profiel gebruiken?
Het FSN systeem van Bosch heeft wel meer symmetrische koppeling maar het lijkt ook bij hen uit de gratie.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Bij het profiel dat Festool gebruikt, is er een kleine hobbel voelbaar, maar nauwelijks bezwaarlijk. Ik heb er in ieder geval geen last van.
Idem bij de vorige zaag (Scheppach) dat een soortgelijk systeem gebruikt (met maar 1 koppelstrip ipv 2 bij Festool).
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
213
87
Rijswijk
om de linialen uit te lijnen kun je de connector van TSO gebruiken. Deze heeft een afgeschuinde rand waardoor hij de linialen in elkaars verlengde trekt.
Dit werkt best goed vind ik.

Eerst had ik Scheppach, en die koppelde niet goed waardoor ik niet in 1 keer kon zagen.

Nu met Makita rails en de TSO connector werkt het wel goed voor hobbymatig gebruik.
Bij intensiever gebruik zou ik inderdaad kijken voor een langere liniaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
639
303
Het Groene Hart
Het FSN systeem werkt zonder hobbels. Wat maakt dat je zegt dat het bij hen uit de gratie is? Ik heb het over de brede variant:

1665645587529.png
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.720
2.581
Gaanderen
IK heb ook nauwelijks last van de overgangen in de festool rails. Wel heb ik de verbinders van tso een jaar geleden gekocht om een betere uitlijning te krijgen. Mijn rail van 240 cm is net te kort.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nova

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik vind dit een mooie liniaal in een plaat materiaal lengte. Bij gebruik van een lengte van bv 1400 is deze alweer niet bruikbaar bij gebruik van de

Festool FS-WA/90ø Hoekaanslag - 205229​

heb je een tweede gootje nodig om deze vast te klemmen.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
213
87
Rijswijk
Uit de gratie betekent meestal 'einde ondersteuning nabij en onderdelen binnenkort moeilijk te krijgen'. Daarom misschien minder verstandig om daar in te stappen.
Maar waar heb je de informatie vandaan dat het bij Bosch/ Maffel uit de gratie is?
Volgens mij is het systeem namelijk beter dan het 'Festool' systeem.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
213
87
Rijswijk
Inderdaad clevere oplossing. Jammer dat het basisprofiel rechte hoekjes heeft. Je hebt geen last dat de profieldelen onderling torderen?
Je kunt torderen en verbuigen van connectors bepreken door de gekoppelde rails zo min mogelijk op te tillen, en wanneer je deze verplaats je handen zo ver mogelijk over de rails te verspreiden om het gewicht op de connectors te beperken.
ze zijn namelijk van licht aluminium.

ook er op letten dat de linialen 2mm uit elkaar liggen bij verbinden. het einde van een liniaal is niet haaks
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
519
Moordrecht
IK heb ook nauwelijks last van de overgangen in de festool rails. Wel heb ik de verbinders van tso een jaar geleden gekocht om een betere uitlijning te krijgen. Mijn rail van 240 cm is net te kort.
Zijn de railverbinders van Festool niet goed genoeg? dat zijn er toch ook 2? Ik ondervind in ieder geval geen problemen..
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
639
303
Het Groene Hart
Uit de gratie betekent meestal 'einde ondersteuning nabij en onderdelen binnenkort moeilijk te krijgen'. Daarom misschien minder verstandig om daar in te stappen.
Ja dat weet ik, vandaar ook mijn vraag waarom jij zegt dat het uit de gratie zou zijn bij Bosch / Mafell ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
728
288
RegioRotterdam
Ja dat weet ik, vandaar ook mijn vraag waarom jij zegt dat het uit de gratie zou zijn bij Bosch / Mafell ?
Ik had die indruk maar ik begrijp nu dat invalzaagmachines van Bosch/Mafell ook op een Makita/Festool (en veel andere) rail kunnen werken. Andersom zal niet gaan zeker?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Andersom gaat niet. En ik snap nog altijd niet waarom bij Mafell de rail niet breder is dan de zaag. Parallel geleiders aan de rail is onmogelijk, evenals aanslagblokjes of benchdogs. Ik heb nu een liniaal van Mafell en een van Bosch, maar als ik nog eens een andere nodig heb, dan heeft Festool toch wel mijn voorkeur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
213
87
Rijswijk
Andersom gaat niet. En ik snap nog altijd niet waarom bij Mafell de rail niet breder is dan de zaag. Parallel geleiders aan de rail is onmogelijk, evenals aanslagblokjes of benchdogs. Ik heb nu een liniaal van Mafell en een van Bosch, maar als ik nog eens een andere nodig heb, dan heeft Festool toch wel mijn voorkeur.
Volgens mij hangt de motor van de Bosch ook over de Festool rail. Wanneer je dan met langere benchdogs wilt werken komt de motor hier tegenaan. Hier een filmpje van John McGrath

Dit heeft mij vorig jaar doen besluiten om een ts55-Febq met Makita rails te kopen.
De accessoires voor de festool variant maken ook dat je hiermee veel meer mogelijkheden hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
De Bosch invalzaag is een Mafell met een aantal missende features. Juist de features en het koppelsysteem (wat je dan nog wel hebt bij Bosch) maken de Mafell interessant. Maar er zijn inderdaad ook nadelen. En die maken vooral eigenlijk de Bosch een beetje kansloos.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
728
288
RegioRotterdam
Laatste vraag: 1400 mm Festool rail profiel kost ongeveer 110 Euro. 1500 mm Makita profiel kost plm. 46 Euro (prijzen Gereedschapcentrum). Zijn er afgezien van de kekke kleurtjes andere redenen om Festool rails te kopen in plaats van rails van Makita?
Screenshot_20221014-231237_Chrome.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.