Geleiderailen en Metabo KT66-Bl

19 okt 2025
2
1
Limburg
Hoi Forum,
Long time no see, ivm oud emailadres, ff een nieuw account aangemaakt. Leuk nog veel dezelfde namen tegen te komen. Na t stoppen van atelier opa en oma, bleef alleen nog wat pollepel-woodworking over en was er weinig te delen/vragen en verdween 't plezier alles minitieus te blijven volgen en ik dus ook een beetje hier. Echter, nieuwe projecten, geven nieuwe problemen, et voila...

Onlangs heb ik een invalzaag gekocht, ik moet plaat gaan zagen, keuze viel op de Metabo kt66. Deze schopt festool tamelijk een beetje onder z'n kont, geen gelazer met accu's, en tevens kosten besparing. En als een zuinige jongen heb ik ook nog eens de Makita rail gekocht ipv de Metabo geleiderail zelf. Deze is best wat goedkoper, zou beter op je werkstuk "plakken" bij gebruik met zonder klemmen, makita heeft ook een t-slot die je voor vanalles zou kunnen gebruiken, de metabo rail niet. Metabo heeft dan weer een beter koppelsysteem (de mafell/bosch idee) en is 10cm langer. De zaag zelf zou op elk rail systeem passen/compatible zijn. Ik heb de Makitarail gekozen, dus...

De zaag past inderdaad op de rail... maar...

- Ik vind dattie of stroef gaat, of teveel speling heeft, moet je dit smeren? gezien 't metaal op metaal is?

- De rubber inzaagstrip, is te smal, of igg de lip tekort. De strip moet nog ingezaagd worden, maar het zaagblad gaat/staat nu al langs het rubber, 't zaagblad raakt het rubber niet. Op de andere rail (ik heb er 2) raakt ''t blad de rubber strip misschien net een kwart millimeter. Dat zou ik dan wel kunnen inzagen, mja krapjes dus. Je kan denk ik die rubber zaagstrip los trekken en een paar mm verder naarbuiten weer vastplakken en dan inzagen, maar dan heb je n deel sticker/plakspul dat eerst onder de rail zat vrij liggen en dat wordt het vuil... Ook als je de speling op de rail moet bijstellen, duw je de zaag verder van het rubber af, en ontkom je daar dan toch niet aan?

- De glijstrips op de bovenkant van de rail overlappen niet met de zool van de zaag. Zo overlapt de zool, van de zaag, de buitenste glijstrip maar half. Dit slijt dan een groef in die strip, en dan loopt t op den duur ook niet meer, lekker, lijkt me.

plaatjes uploaden vergt nog oefening...

Heeft iemand ervaring met die metabo zaag op makita rail, wat zouden jullie doen?
Toch maar de Metaborails kopen? Of de glijstrip preventief wegsnijden en die antisplinterstrip lostrekken en repositioneren als dat al gaat?
Alvast dank!

Screenshot 2025-10-19 232629.jpg

Screenshot 2025-10-19 233730.jpg

ff opnieuw dit topic gestart, hij is gek genoeg helemaal verdwenen hier op het forum, er waren al enkele reacties en ook die zijn verdwenen...

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout
19 okt 2025
2
1
Limburg
Hoi forum,
Het is gelukt, wat n gedoe met plaatjes, afb is tegroot om een ofandere reden "mag" ik 'm niet verkleinen, nu dus een screenshot gemaakt, 'n digitale foto, van 'n digitale foto, gelukkig werkt het wel.

Ja forum, wat vinden we hiervan...
Foto 1, links boven, rode streep laat zien waar zaagblad zit.
Het blad hangt over, net 1mm van het rubber verwijderd. De andere rail (meteen 2 gekocht) tikt het blad wél nét het rubber aan, zei het echt minimaal, .25mm ofzo.
Is loshalen en repositioneren zodat ik 'm wél kan inzagen een optie, of is dat 'n beetje maf?

Foto 2, de glijstrip wordt maar half bedekt door de zool, gaat dit problemen geven? Op foto 1 zie je ook dat die glijstrips wel degelijk een beetje "inschaven". Zo op het gevoel glijdt het nu allemaal wel heel prima...Ik heb inmiddels ook gelezen dan mensen er met siliconen spray overheengaan.

Het is mn eerste invalzaag, dus ik weet de ernst niet zo in te schatten. Men zegt tis compatible met elkaar, ja, ja, ja, het past er inderdaard op ja...

Groeten Robert

Screenshot 2025-10-19 232629.jpg
Screenshot 2025-10-19 233730.jpg

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.679
934
Moordrecht
De splinterstrip dient altijd ingezaagd te worden, om m volledig "zero clearance" te maken. Het is opmerklijk, e niet juist als de strip er nu al te ver vanaf zit. Je kan 'm proberen los te halen, maar of hij dan nog goed plakt is nog maar de vraag

Daarnaast zitten er op de zaag stelmogelijkheden om 'm wiebelvrij op de liniaal te maken, et kan zijn dat deze wat te strak zitten, waardoor de boel wat stroever gaat

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.796
1.303
Omgeving Leiden
Die anti-splinterstrip lostrekken en hem goed positioneren.
Als die niet meer plakt dan kan je nog wat proberen met dunne dubbelzijdig tape. Een nieuwe strip erop plakken kan altijd nog immers.
De zool van je machine wat insmeren met wat kaarsvet helpt.
Eerst maar eens mee gaan zagen, dan kan je beter beoordelen of een andere rail wel nodig is.

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.466
337
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Voor het zwaar lopen op de rail, op de Makita zaag zit een een instelling waarmee je de speling op de rail kan stellen, oftewel je kan de breedte van de gleuf die over de geleiding gaat aanpassen daarnee.De rode knop op de tweede foto
1760965925197.png
lijkt daar wel voor te dienen, dit is een plaatje van de onderkant
1760965840013.png
de stand van de 2 nokken kun je met de rode knop verstellen.
Als de zaag 'glijders'niet overeen komen met de blauwe strips in de rail, kun je kijken of je die gelijders op de zaag glad kan schuren en er een kunstof glijstip op plakkendie wel overeen komt.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.050
631
‘s-Hertogenbosch
Gewoon de bijpassende rail bij je machine kopen…. Van tevoren optelsom maken.
Machine van het ene merk op de ( goedkopere) rail van een ander merk, denk ik dat je niet de beoogde precisie zult halen, zonder houtje touwtje gedoe.
Heb in het verleden rail van makita gebruikt ( tussendoor) met festool machine….. glijdt niet lekker en de geleidestrip is net iets breder van makita zodat je elke keer opnieuw moet afstellen als je tussen rails wisselt , gevolg was een verzaagde splinter strip.
Conclusie mijn machine met mijn rail….
Zelfs de invalzaag van collega’s staan anders op de zool ( bij sommige zelfs scheef)
Ook hier is zelfs nog verschil in en eventueel af te stellen….
Neem van mij aan dat je jezelf maar één plezier kunt doen door hier het compromis te maken van een iets hogere investering…..

Groetjes John

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.