Gekookte lijnzaadolie

kibling

Actieve deelnemer
12 jul 2021
50
10
Zandhoven
Hoi, houtfanaten, iemand die een goed adres heeft om gekookte lijnzaadolie aan te schaffen?
Ik ga deze gebruiken om hout te behandelen dat buiten komt te staan.
Denk om te beginnen aan een 5lt ongeveer.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Ik heb het pas besteld bij, zie link.

 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoi, houtfanaten, iemand die een goed adres heeft om gekookte lijnzaadolie aan te schaffen?
Ik ga toch weer even in pedante modus

[...ON...]
'Lijnzaadolie' is een anglicisme (linseed oil - aka flaxseed oil); in het Nederlands heet deze plantaardige olie, gewonnen uit het zaad van vlas (Linum usitatissimum, waarvan de vezels worden verwerkt tot linnen), lijnolie.
[...OFF...]
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en Wim Kluck

kibling

Actieve deelnemer
12 jul 2021
50
10
Zandhoven
Ik ga toch weer even in pedante modus

[...ON...]
'Lijnzaadolie' is een anglicisme (linseed oil - aka flaxseed oil); in het Nederlands heet deze plantaardige olie, gewonnen uit het zaad van vlas (Linum usitatissimum, waarvan de vezels worden verwerkt tot linnen), lijnolie.
[...OFF...]
Ok, dan ga ik naar de winkel en vraag of ik 5lt Linum usitatissimum kan hebben, zullen ze zeker kennen!!!o_O Hahaha, helaas ben ik niet zo geleerd in het Latijn en hou ik het gewoon bij lijnzaadolie, iets zegt me dat ze mij dan beter verstaan!!:cool:
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ok, dan ga ik naar de winkel en vraag of ik 5lt Linum usitatissimum kan hebben, zullen ze zeker kennen!!!o_O Hahaha, helaas ben ik niet zo geleerd in het Latijn en hou ik het gewoon bij lijnzaadolie, iets zegt me dat ze mij dan beter verstaan!!:cool:
Henk bedoeld niet de Latijnse naam, maar ipv lijnzaadolie (wat letterlijk vertaald is uit het Engels (linseedoil)) is het in het correct Nederlands lijnolie.
 

kibling

Actieve deelnemer
12 jul 2021
50
10
Zandhoven
Ik koop dit bij "De olifant" in Wommelgem. Is dus niet zo ver van bij u vandaan.
Dat is inderdaad niet zo ver van bij mij, alleen is de prijs wel fors, 11€ voor een liter en zonder BTW vind ik teveel, heb hem nu besteld aan 35€ voor 5lt verzending inbegrepen!;)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nee, dat is ook 'gewoon' lijnolie - olie geperst uit vlaszaad. Het wordt wel (meestal) uit andere varieteiten vlas gemaakt (m.n. gericht op een andere samenstelling vetzuren en andere inhoudsstoffen), en het wordt vrijwel per definitie koud geperst (althans minder sterk verhit voor, en tijdens persen dan olie die niet voor consumptiedoeleinden geperst wordt). Het wordt niet 'gekookt' - dwz er worden - uiteraard - geen chemische drogers aan toegevoegd. Functioneel is het vergelijkbaar met rauwe lijnolie, maar dan 'gegarandeerd' geschikt voor consumptie (hoewel lijnolie niet echt een consumptiegeschikte olie is...). Als je er siccatieven aan toevoegt kun je het ook als houtolie gebruiken. Wordt wel een dure gekookte lijnolie dan ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bijtel

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.