Gehoorbescherming

Ruudjw

Nieuw lid
15 dec 2013
17
2
Beste mensen,

Heeft iemand ervaring met op maat gemaakte oordoppen van Beter Horen?

Ik wil van die grote kappen af, maar goede bescherming is natuurlijk onmisbaar.

Ik hoor graag 😁 wat jullie als alternatief gebruiken!

Ruud
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
De lastige vraag is altijd hoeveel van welk geluid wil je kwijt?

Bij een vorige werkgever had ik op maat gemaakte doppen die zodanig waren dat je nog wel min of meer met elkaar kon praten maar het merendeel van (fabrieks)machinegeluid kwijt was. Die waren heel erg prettig omdat je dan niet dat "verstopte hoofd gevoel" hebt. Iets dergelijks is er voor motorrijders waar dan voornamelijk het rijgeluid en windgeruis gefilterd wordt.

Nu heb ik 'gewone' doppen die 42+dB van alles tegen houden (ik weet niet meer waar vandaan). Of ik draag 'oortjes' (Shure SE215Pro) die 37dB tegenhouden.

Wat Beter Horen kan bieden? Geen idee. Gewoon een afspraak maken.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
235
72
Ik heb er van beter horen voor de motor. Je kunt het soort geluid dat je “kwijt wilt” aangeven. Voor de motor is dat met name windgeruis. de machinisten bij mijn vorige werkgever haden er ook, maar die filterden met name de geluiden van de zware scheepsdiesels. Inderdaad gewoon eens vragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Ruudjw

Nieuw lid
15 dec 2013
17
2
Ik heb dinsdag een afspraak, maar ze zijn niet goedkoop. Daarom was ik benieuwd naar ervaringen. Als het goed werkt heb ik het geld er zeker voor over.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.228
2.644
In plaats van otoplastieken heb je ook universele oordoppen met filters. Die zijn een stuk voordeliger. Bijvoorbeeld de alpine worksafe.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.386
836
70
Veldhoven
Ik ben klant bij Beter Horen in Veldhoven. Hun team is geweldig. Wonnen vorig jaar nog hun bedrijfstrofee van beste team ;-)
Het nadeel van otoplastieken, is dat je gehoorgangen nooit het zelfde blijven. Ze veranderen/vergroeien als het ware in de loop der jaren, dus om zoveel jaar moet je nieuwe hebben.
Dat is ook mijn professionele ervaring als centralewerktuigkundige.
En ik heb inmiddels al 11 jaar ervaring met hoorapparaten waarvan 6 jaar met op maat gemaakt oorstukjes.
Zo ongeveer om de twee á drie jaar meet Beter Horen mij nieuwe oorstukjes aan omdat de oude dan niet meer goed passen.
Op de motor gebruik ik de door Chevy66 genoemde alpine worksafe.
In de werkplaats gebruik ik oorkappen.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
983
404
hilversum
Bij me ouwe werkgever heb ik ze toen laten maken bij Ronell.
Was rond de 150 euro dacht ik.
Van die purschuim in je oren en stil zitten...

Heb ze nog steeds.
Maar gebruik meer me 3m kappen.
Waarschijnlijk persoonlijk maar na een uurtje of 2 begin ik last van me oren te krijgen .
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.228
2.644
In de werkplaats gebruik ik ook oorkappen. Maar bij concerten zijn die onhandig, dus daar gebruik ik oordopjes.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
909
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Tja, als IK naar een concert ga zit ik OP het podium. Daar kom je met oordoppen niet weg (ik iig niet, ik kan niet spelen met die dingen in). Ik heb dan ook al jaren fluitende oren - hoogstwaarschijnlijk van de tijd dat ik als bugelspeler in een fanfare recht voor de trompetten zat (en je weet wat een haantjes trompettisten zijn ;-) ). Gelukkig kan ik er goed mee leven, en speel ik inmiddels waldhoorn - dan heb je niks meer achter je, behalve soms een overijverige slagwerker.

In de werkplaats gewoon oorkappen - zelfs als het alleen maar om de stofzuiger gaat.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
368
129
Als je serieus bezig bent met de hobby, kan ik otoplastieken aanraden. Jarenlang gebruikt voor muziek, en nu gebruik ik ze nog steeds voor concerten. Doorgaans is het filter te kiezen op je gebruik, zowel qua dB's aan demping als het frequentieverloop.
Het grote voordeel van otoplastieken is dat ze op maat zijn. Ik kan ze uren dragen zonder ergens last van te krijgen, omdat ze niet (horen te) drukken. Het klopt dat oren altijd blijven groeien, waardoor ze over tijd niet meer goed afsluiten. Afhankelijk van de persoon kan dat na 2-3 jaar zijn, of pas na 10 jaar. Normaal gezien is het na 10 jaar wel af.
Universele doppen werken met lamellen om luchtdicht af te sluiten, dat zet altijd wat druk op de gehoorgang. Sommigen hebben er geen last van met uren dragen, anderen worden na een half uur al gek daarvan. Ik vond het een verademing in draagcomfort om over te stappen op otoplastieken (voor de muziek weliswaar).

Ik heb verder geen specifieke ervaring met Beter Horen. Links en rechts wel eens opgevangen dat het gewoon in orde is.

Nu heb ik 'gewone' doppen die 42+dB van alles tegen houden (ik weet niet meer waar vandaan). Of ik draag 'oortjes' (Shure SE215Pro) die 37dB tegenhouden.
Let op met gewoon oortjes. Die van Shure zijn goed en specifiek bedoeld als in-ear monitor voor muzikanten, dat zal goed gaan. Maar een normaal "dempend" in-ear oortje zou ik niet vertrouwen. De demping valt of staat met hoe goed ze afsluiten. Een lek valt niet altijd op als er muziek wordt afgespeeld op de oortjes, maar is wel funest voor de demping (en oren).
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.833
395
38
Enkhuizen
Ik heb nu deze een tijdje in gebruik.
Bevalt uitstekend
 

Ruudjw

Nieuw lid
15 dec 2013
17
2
Als je serieus bezig bent met de hobby, kan ik otoplastieken aanraden. Jarenlang gebruikt voor muziek, en nu gebruik ik ze nog steeds voor concerten. Doorgaans is het filter te kiezen op je gebruik, zowel qua dB's aan demping als het frequentieverloop.
Het grote voordeel van otoplastieken is dat ze op maat zijn. Ik kan ze uren dragen zonder ergens last van te krijgen, omdat ze niet (horen te) drukken. Het klopt dat oren altijd blijven groeien, waardoor ze over tijd niet meer goed afsluiten. Afhankelijk van de persoon kan dat na 2-3 jaar zijn, of pas na 10 jaar. Normaal gezien is het na 10 jaar wel af.
Universele doppen werken met lamellen om luchtdicht af te sluiten, dat zet altijd wat druk op de gehoorgang. Sommigen hebben er geen last van met uren dragen, anderen worden na een half uur al gek daarvan. Ik vond het een verademing in draagcomfort om over te stappen op otoplastieken (voor de muziek weliswaar).

Ik heb verder geen specifieke ervaring met Beter Horen. Links en rechts wel eens opgevangen dat het gewoon in orde is.


Let op met gewoon oortjes. Die van Shure zijn goed en specifiek bedoeld als in-ear monitor voor muzikanten, dat zal goed gaan. Maar een normaal "dempend" in-ear oortje zou ik niet vertrouwen. De demping valt of staat met hoe goed ze afsluiten. Een lek valt niet altijd op als er muziek wordt afgespeeld op de oortjes, maar is wel funest voor de demping (en oren).
Dank voor je uitgebreide en overtuigende antwoord!
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.386
836
70
Veldhoven
Het is niet mijn bedoeling om dit topic te hacken, maar ik lees ook over concerten. Ik ben in mijn hele 68-jarige leven misschien bij 10 concerten geweest. Ik draag nu 11 jaar hoorapparaten. Met de eerste ging ik naar Pink Floyd Project. Dat was zo hard dat mijn apparaten het niet aan konden. Zonder hoor ik geen hoge frequenties.
Met nieuwe apparaten was ik in een klein zaaltje bij een blues band. Was hard, maar was geweldig.
Nu was ik in maart bij The Analogues. En die speelden verschrikkelijk hard. Ik zat in een grote zaal met balkon, maar wel beneden op de zesde rij.
Vraag: Als ik tickets verder achterin zou nemen, zou het geluid achterin dan minder kunnen zijn? Heeft iemand daar ervaring/kennis over? Hoorapparaten uitzetten is geen optie, want dan alleen maar dof gedreun. Hoorapparaten volume zachter zetten hielp ook niet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.228
2.644
Ik was afgelopen week bij rammstein in het goffertpark. Ik stond zo ver van het podium dat ik de band eigenlijk niet kon zien, maar ik was blij dat ik mijn oordopjes in had. Bij de concerten waar ik verder de laatste tijd ben geweest, stond het geluid ook op motorhead sterkte. En ik sta meestal achter in de zaal, zodat andere mensen ook wat kunnen zien. Misschien zijn er mogelijkheden voor een filter in combinatie met een gehoorapperaat.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
Vraag: Als ik tickets verder achterin zou nemen, zou het geluid achterin dan minder kunnen zijn? Heeft iemand daar ervaring/kennis over?
Daar is niet 1,2,3, antwoord op te geven. Het hangt strek af van de plaatsing van de luidsprekers (alleen voor of op meerdere plaatsen in de ruimte) en de grootte van de zaal.

Wat het extra luid doet lijken is de mate van dynamiek compressie. Je mag en kunt in een zaal niet harder dan hard. Wat je dan doet is alleen de zachte geluiden harder maken zodat het geheel luider overkomt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
368
129
Vraag: Als ik tickets verder achterin zou nemen, zou het geluid achterin dan minder kunnen zijn? Heeft iemand daar ervaring/kennis over? Hoorapparaten uitzetten is geen optie, want dan alleen maar dof gedreun. Hoorapparaten volume zachter zetten hielp ook niet.
Nee, nagenoeg niet, hooguit in de kleinere cafés of zaaltjes. De line arrays (zo'n serie van luidsprekers) die bij betere zalen en concerten boven het podium hangen worden dusdanig uitgemeten dat het geluid over de hele zaal of het hele veld ongeveer even hard is. Bij grote concertvelden staat er in het veld nog regelmatig een extra toren line arrays.
Ik snap wel dat dit een lastig punt voor je is. Zijn er gehoorapparaten met extra demping voor dit doeleinde? Er zullen meer mensen last van hebben denk ik. Anders kom je, vrees ik, toch snel bij oorkleppen over de gehoorapparaten..
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.386
836
70
Veldhoven
Nee, nagenoeg niet, hooguit in de kleinere cafés of zaaltjes. De line arrays (zo'n serie van luidsprekers) die bij betere zalen en concerten boven het podium hangen worden dusdanig uitgemeten dat het geluid over de hele zaal of het hele veld ongeveer even hard is. Bij grote concertvelden staat er in het veld nog regelmatig een extra toren line arrays.
Ik snap wel dat dit een lastig punt voor je is. Zijn er gehoorapparaten met extra demping voor dit doeleinde? Er zullen meer mensen last van hebben denk ik. Anders kom je, vrees ik, toch snel bij oorkleppen over de gehoorapparaten..
Dank voor je reactie. Hier heb ik wat aan. Ik zal dus oorkappen mee moeten gaan nemen bij de volgende keer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.