Geharde zaag scherpen?

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Mijn 'hard point' handzaag begint wat bot te worden. Een gewone vijl kan weinig met de geharde tanden maar tegenwoordig hebben we diamantvijlen. Die zijn er plat en rond, maar driehoekig zie ik alleen sleutelvijltjes in een setje.
Zijn die er wel? Zoja waar en werken ze om een geharde zaag te scherpen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Pferd heeft driehoekige werkplaatsvijlen in diamant uitvoering. En daar kan je een hardpoint zaag mee vijlen. Je kan er zelfs hardmetalen gereedschap mee vijlen, zoals frezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Pferd heeft driehoekige werkplaatsvijlen in diamant uitvoering. En daar kan je een hardpoint zaag mee vijlen. Je kan er zelfs hardmetalen gereedschap mee vijlen, zoals frezen.
Bedankt. Ik heb daar even rondgekeken maar voor wat zo'n vijl kost kan ik algauw 10 nieuwe zagen kopen.
Ik dacht meer aan zoiets als hieronder, maar dan met een vouw in die blikjes.
Screenshot_20230412-220652_Chrome.jpg
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Wat ik vroeger ooit heb geleerd en sporadisch doe: Met een wetsteen lichtjes over de tanden heen en ook langs de zijkanten van het blad. Je raakt een miniem beetje zetting kwijt, maar ik heb mijn zaag al bijna 40 jaar, OK, ik gebruik hem niet vaak, maar hij is nog goed zat.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Bedankt. Ik had gezocht op diamantvijl. Je moet de woorden 'diamant' en 'vijl' scheiden want anders vind je het niet.
Die AI daar bij BOL heeft nog wat te leren.
 
Laatst bewerkt:

jobtiel1

Actieve deelnemer
3 nov 2022
45
31
Zuid-Beveland, Zeeland
Het ding met die hardpoint zagen is dat dus alleen de punten gehard zijn, hier slijp je vrij snel doorheen. Als je een slijpbare zaag wilt zou ik die aanschaffen, oud of nieuw. Je kan dan ook meteen standaard zaagvijlen gebruiken.

~Jobtiel
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Als je de punten weg hebt gevijld, dan ben je al even verder. Je tanden worden wel steeds kleiner. Maar de hele tand is hard, niet alleen de oppervlakte. De zetting moet je wel van af blijven, anders breken de tanden af.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Ik heb het zelf niet gedaan, hardpoints zijn nog scherp, maar een vriend van me doet het met zijn Dremel. Hij zegt dat het werkt. Ik heb lichte twijfel...
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Tanden er af knippen en met een schone lei beginnen:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Met het afslijpen van de gehele geharde rand ben je er nog niet. Je zal dan nieuwe tanden moeten ponsen, scherp vijlen en zetten. En dan zit je nog steeds met zo'n lelijk plastic handvat. Een nieuwe hardpoint zaag kost tussen de 5 en 30 euro. Als je graag zagen vijlt, kan je beter op zoek gaan naar een ouderwetse herslijpbare zaag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en jaap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Voor gibo en gasbeton zaagt een daarvoor bedoelde zaag met hardmetalen tanden een stuk beter. voor gipsplaat zijn ze wel handig, maar knip ik er de helft van af. Daar beschadig je anders het papier mee.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Ik ga het gewoon eens proberen. Slijpen voordat 'ie bot is. Die vijl vindt sowieso wel een functie. Ik heb voor het draaien een paar schrapers met inwendige hoek kleiner dan 90 graden die ook een beurt moeten hebben.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Voor gibo en gasbeton zaagt een daarvoor bedoelde zaag met hardmetalen tanden een stuk beter. voor gipsplaat zijn ze wel handig, maar knip ik er de helft van af. Daar beschadig je anders het papier mee.
Zeker zaagt de zaag met HM beter in die materialen. Ik zaag zeer af en toe enkele blokken. Dan gebruik ik een oudere hp zaag. Zou ik meer of vaker moeten zagen zou deze HM zaag wel mijn keuze zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.