Gebroken aanzetstaal

StephanS

Actieve deelnemer
14 jun 2012
73
42
59
Geldrop
Hallo,
Kan iemand mij vertellen of het handvat nog op het aanzetstaal gemaakt kan worden? hij rolde van de werkbank en brak, zie foto's 😭
Voor de werking van het aanzetstaal is het niet zo belangrijk, maar het zou toch fijn zijn als het gemaakt kan worden.
Ik hoor het graag van iemand, alvast bedankt.

IMG_20230319_120752440.jpg

IMG_20230319_120822422.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Nieuw handvat maken en het overgebleven deel opnieuw bevestigen.
Als je het recent gekocht hebt, zou ik toch eerst bij de leverancier informeren voor garantie. Gereedschap hoort niet te breken als het valt.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
De arend uit het handvat haalen en met speciale elektrode aan elkaar lassen en een nieuwe handvat kopen
Of de achterkant af slijpen zo dat je hem weer in een handvat kan zetten wordt hij wel wat korter,
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
318
Als de leverancier moeilijk doet, lassen en dan het handvat vlakken om wegrollen te voorkomen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Dat ding is gewoon gehard. Dus als je hem laat vallen, breekt hij. Net zoals bij bijvoorbeeld een vijl of rasp. Als je hem wil lassen zal je hem moeten ontlaten, lassen en opnieuw harden en uitgloeien. Dus ijzerbak en de nieuwe van een afgeplat handvat voorzien tegen weg rollen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als de warmtebehandeling goed uitgevoerd is, hoort gereedschap toch niet te breken als het een tik krijgt.
Na het harden wordt gereedschap ontlaten juist om deze problemen te vermijden.
Maar niet alle gehard gereedschap is even betrouwbaar. Ik heb een koevoet gehad die gewoon afbrak, nochtans niet na mishandelen.
Een vijl of rasp die breekt na vallen heb ik nooit voorgehad.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Afgezien van de vraag over garantie of reclame bij de leverancier: de vraag was over reparatie.
Ik zou zelf een passend stukje pijp nemen of een pijpmof en het restant van het staal daar in klemmen of lijmen. Aan de andere kant van de mof kun je dan verder knutselen. Je zet normaal geen grote kracht op een aanzetstaal dus sterkte is niet zo belangrijk. Een klem/lijm verbinding in metaal kan relatief kort zijn en meer bruikbare lengte overlaten dan lassen of klemmen in hout.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Een koevoet is taai, niet erg hard. Een vijl is geheel gehard. Alleen de arend is taai. Daarom wordt het ontraden om er een draaibeitel van te slijpen. Als je te veel uitsteeklengte gebruikt, breekt hij makkelijk. Ik heb in mijn werkplaats meerdere afgebroken vijlen liggen. Ik gebruik ze meestal als pakkingsteker.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Mij combinatie vijl/rasp van Stanley is ook na één val gelijk afgebroken na een val. Had 'm net een week....
 

TinoT

Actieve deelnemer
7 okt 2012
30
2
Heist-op-den-Berg (BE)
Ik zou durven proberen om in beide delen in te boren en een pin in te lijmen met een tweecomponenten epoxy of iets dergelijks. In dat geval is alles nog gewoon bruikbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Dat in boren kan je vergeten met normaale boren , er zijn boren in de handel waar mee je door een vijl boord
Maar dat gaat gepaard met behoorlijke warmte , een betonboor kan men ook om slijpen dan als je geluk hebt
Lukt het ook , maar bij dit object om daar goed in te komen zal moeilijk zijn
Dan zou ik eerder voor dat buisje systeem gaan , of mijn verlies nemen en een nieuwe kopen met een ander
Handvat,
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
318
Een vijl is gehard, behalve de arend. Probleem met vallende vijlen is dat het zachte deel van de vijl, arend, in het handvat steekt en de kracht van de val het meest terecht komt op het deel onder de arend en daar dan breekt. De reden dat het zachte deel niet buiten het handvat steekt is dat je bij zware belasting niet wilt dat je vijl gaat buigen. Probeer maar eens de arend van een vijl zonder handvat te buigen in de bankschroef, gaat redelijk makkelijk.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Balen zeg!
Wat Chevy66, deze staaf moet behoorlijke hardheid hebben en wordt daarom minimaal ontlaten. Dat maakt het materiaal helaas ook bros en kwetsbaar voor vallen.

Maar dit is nog wel te repareren danwel bruikbaar te maken. Alleen is-ie dan een stukje korter.

Ik zou voorzichtig de kraag van het handvat wrikken. Dan proberen in het afgebroken stuk staal een gat te boren en schroefdraad te tappen, en dit deel proberen eruit te trekken. Desnoods met een hulpstuk als een soort cranktrekker. Om het handvat goed te klemmen eventueel twee kanten vlakken, dat voorkomt ook wegrollen in de toekomst. Het lange deel voorzichtig terugpersen in het handvat, al dan niet met wat lijm.
Als dat niet lukt kan je altijd nog een nieuw handvat maken voor het lange deel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik zou voorzichtig de kraag van het handvat wrikken. Dan proberen in het afgebroken stuk staal een gat te boren en schroefdraad te tappen, en dit deel proberen eruit te trekken. Desnoods met een hulpstuk als een soort cranktrekker. Om het handvat goed te klemmen eventueel twee kanten vlakken, dat voorkomt ook wegrollen in de toekomst. Het lange deel voorzichtig terugpersen in het handvat, al dan niet met wat lijm.
Als dat niet lukt kan je altijd nog een nieuw handvat maken voor het lange deel.
Het aanzetstaal is gebroken , na een val, doordat het zo hard is, en ook moet zijn. Je kan een leverancier daar toch niet verantwoordelijk voor stellen, of garantie gaan eisen. Je moet het gewoon niet laten vallen. Dat doe ook niet met een fles , of een doos eieren.

Doordat het zo hard is is het al inet meer evident om er een gat in te boren. Zoals eerder aangehaald in deze post, moet je er hardmetalen boor hebben. Die is dan zelf ook weer breekbaar...

Draad tappen in dit " hard gehard " staal ,vergeet het. Zelfs in de industrie zal men waarschijnlijk niet verder komen dan het tappen in een maximale hardheid van iets van een 450 HB (info Dormer) . We spreken bij een aanzetstaal over hardheid rond 63 HRC, wat veeeeel harder is dan die 450 HB

Mij lijkt het overgebleven deel nog meer dan lang genoeg om het gewoon opnieuw in een (nieuw) handvat te steken en met een wat kortere versie verder te gaan. Zou zelfs nog wel eens handiger kunnen zijn, dan het aanzetstaal met oorspronkelijke lengte.

groeten

Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
318
Een korte aanzetstaal is leuk voor een kort mes.
Een lang koksmes vraagt een lange staal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.