gatenzagen

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Een slimmerik met een metaaldraaibank slijpt de punt van een 6 Euro forstnerboor en boort op die plaats een gat van 5 mm, tapt er M6 draad in en schroeft daar een geleidepennetje in.
Voilá forstnerboor met geleiding á la Zobo.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en mink

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Ik moest even opzoeken wat voor boor dat was. Ik kan me vergissen, maar het lijkt een hele dure forstner boor. 145 euro. Wil je me dood hebben of zo? Een gatzaag kost 6 euro.
Heb je bij de HM versie gekeken of bij de "gewone" En ik gaf in mijn post al aan dat deze niet gratis was.:ROFLMAO:
Ik heb alleen een 20 mm versie En ik heb een HM set van Alie voor weinig. Boren prima maar het deel dat in de boorkop gaat is erg zacht. Moet er regelmatig de vijl over halen.
Die bruck/zobo zijn ook een tijd door protool geleverd.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik heb een draaibank, maar geen enkele drang om een forstner boor te gaan verbouwen. Het lijkt er op dat het een nieuwe gatzaag van ecotools gaat worden. Die hebben ze uiteraard alleen in 44 en 46 mm.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Volgens mij hebben ze best veel keus, maar ecotools is een stuk goedkoper. En ik heb altijd een lijstje , dus dat bestel ik gelijk mee dan. En 4 dezelfde lijmtangen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Waarom is het niet mogelijk/handig om het gat af te werken met een mal met de boven/kantenfrees?
Meest ideale zou zijn om het gat iets kleiner uit te boren (een mm of 35) met een goedkope boor, een mal met dubbelzijdig tape op je plaat plakken en met de kopieerfrees netjes maken. Dan heb je wel veel mooiere gaten (en afwerking aan beide zijden) dan wanneer je het met een boor probeert.
Maar wat ik natuurlijk niet weet wat voor object het is, waardoor het moeilijker zou zijn om dit te doen.
 

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Tegen het vollopen van de gatzaag kunt ge op voorhand een gat boren net binnen de omtrekcirkel, zodat het zaagsel wegkan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Er moeten sk-40 freeshouders in. Ik frees de gat randen wel na met een afrond freesje. Als ik voor elk gat een mal moet gaan uit meten en vast klemmen, kost dat me meer tijd, dan als ik de centers kan slaan en dan gewoon alles boren. En het maakt minder herrie en rommel.
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
63
6
Oss
Je hebt ook gatenzagen van gehard staal. Maar die zitten in een houder ( standaard ) waarbij je de zaag over boor in het midden naar achteren kunt schuiven om het gezaagde cirkel eraf te pakken. Met voorzichtig boren zijn ze ook goed . Maar ieder merk heeft andere afmeting. Heb bij dezelfde boor een grovere met widia maar die moet je met grof geweld tegenhouden anders draait alleen boormachine rond ipv boor dat gaat met zo'n grof geweld maar boren wel goed.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik gebruik een kolomboor van enkele honderden kilo's, dus ik denk dat die wel zal blijven staan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Waarom zou je dan eerst voor boren? Als je toch gaat frezen dan kan dat in een keer.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik gebruik een kolomboor van enkele honderden kilo's, dus ik denk dat die wel zal blijven staan.
Als je een kolomboor gebruikt, heb je toch altijd hetzelfde gat in de onderplaat en hoef je toch nooit van 2 kanten te boren. Ik zeg 6 seconden per gat in 15 mm multiplex, met 1 keer snel terughalen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je moet hem niet op de pennetjes vast zetten, maar gewoon aandraaien. Dan boren in de kolomboor en je krijgt mooie gaten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.