gatenzagen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik moet wat gaten van 45mm in 15mm multiplex boren. Beide kanten moeten er netjes uit zien. Wat de snelheid van werken betreft zijn de zagen met hardmetalen tanden makkelijk, maar ik heb niet zulke goede ervaringen met ze, wat betreft afwerking van het boorgat. Ik kan van 2 kanten boren met een gewone gatzaag, dan ziet het er wel netjes uit, maar het kost veel meer tijd. Frezen met een mal is in dit geval niet handig. Heeft er iemand nog andere zienswijzen?
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Een stukje resthout aan de uitgaande kant, om uitbreken tegen te gaan? Dat is meestal de truc om de uitgaande kant netjes te houden. Of denk ik dan te makkelijk?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik vindt het dan sneller werken om van 2 kanten te boren, als je met een gewone gatzaag werkt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik zou het niet weten, daarom stel ik de vraag. Als ik naar het plaatje van een forstnerboor kijk, dan lijkt die mij vooral bedoelt om blinde gaten te maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
In mijn ervaring druk je doordat de tanden vol lopen het dek fineer er af. Zeker bij duurder multiplex. Daar is de top laag meestal vrij dun. Vandaar dat ik dan van 2 kanten af werk. Ik draai de zaag dan tegen de houder. Op de twee pennetjes wiebelt de zaag te veel en kom je niet goed tegenover elkaar uit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Wat is dan de winst ten opzichte van de gatenzaag? Een extra handeling en een forstnerboor is 4 x zo duur. En je moet veel meer materiaal verspanen.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
In mijn beperkte ervaring is een forstnerboor langzamer dan een gatenboor, maar geeft het een mooier afgewerkt gat.

Hoe dan ook moet je bij een doorgaand gat de uitgaande kant beschermen tegen uitbreken. Volgens mij zijn daar maar twee opties: een reststuk hout, of van twee kanten boren.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Wat kost veel tijd?
Ik heb verschillende merken geprobeerd en op dit moment doe ik ervaring op met de blauwe lijn van Ecotools.
Die hardmetalen snelle zagen doen het goed als je ze niet laat vallen. Dat gebeurd bij ons nog al eens met het lossen uit de boor. Is ook niet de goede methode, ik weet het. Dat kun je bij ons 100 x uitleggen, maar dat werkt toch niet.
Ik boor regelmatig in verschillende houten plaatmaterialen en diktes, ook met hpl bekleed. Het juiste toerental is wel een dingetje waar je naar moet zoeken om het prettigst te laten zagen.
Als je de gaten liggend op een ondergrond kan boren, hoef je ook niet aan 2 kanten.
Als je van 2 kanten moet boren, om de uitbreek tegen te gaan, dan proberen uit de hand zo recht mogelijk te boren.
Met die blauwe lijn van Eco-tools boor ik aan 2 kanten, een gat van 68mm voor een WCD doos , in een balkje van 95x44 binnen 20 seconden. Wel steeds terughalen. Ik vind dat best snel.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Wat is dan de winst ten opzichte van de gatenzaag? Een extra handeling en een forstnerboor is 4 x zo duur. En je moet veel meer materiaal verspanen.
Een forstnerboor loopt niet vol en je kan er dieper mee boren. Dat laatste heb je niet veel aan voor 15mm multiplex, maar is wel een voordeel ervan.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou het niet weten, daarom stel ik de vraag. Als ik naar het plaatje van een forstnerboor kijk, dan lijkt die mij vooral bedoelt om blinde gaten te maken.
Eh nee, volgens mij niet - de speciale potscharnierboren wel, maar een 'normale' forstnerboor kun je gewoon voor doorgaande gaten gebruiken. Volgens mij... Omdat je in tegenstelling tot een gatenzaag wel het totale volume van het boorgat verspaant gaat het op zich wel trager, maar een goeie forstner geeft wel nette gaten.

Zogenaamde 3D-boren boren sneller dan forstners, maar die zijn er (volgens mij) maar tot 25 mm...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik boor met de witte gatzagen van ecotools ook door vloerbalken. Maar daar maakt niemand zich druk om wat uitbraak. Ik kan de gaten met een kolomboor boren, dat is niet zo'n probleem. Maar als je in een keer door het multiplex heen boort op onder leg hout, dan heb je eigenlijk voor elk gat een nieuw onder leg hout nodig. Ik moet een gat of 50 maken, op verschillende hartafstanden, dus dat vergt best veel hout dan.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Met een forstnerboor boren tot het puntje erdoor is en dan van de andere kant boren, krijg je een net gat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik moest even opzoeken wat voor boor dat was. Ik kan me vergissen, maar het lijkt een hele dure forstner boor. 145 euro. Wil je me dood hebben of zo? Een gatzaag kost 6 euro.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.