Gat van 2,5 meter door een biels boren

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.510
969
Riemst
En het gekke is dat dat je voor een lage spanning een dikkere kabel nodig hebt bij hetzelfde vermogen.
Maar, geen slecht idee.
Vermijdt lasdoosjes buiten.
Een dunne kabel en dan in de grond in een mantelbuis (PE slang) en dan alles apart bedraden naar een hoekje vd schuur oid dan kun je naderhand nog alle kanten uit.
Voor het vermogen van een LED lampje ga je echt geen dikke kabel nodig hebben.
Ik zou eerst hout en lampen (op laagspanning 12 Volt) kopen en dan kijken wat voor draad er nodig is. Je hebt voor verlichting vrijwel onzichtbare kabel. Misschien kan je hem al wegwerken in een scheur in het hout. En anders een zaagsnede (of twee langs elkaar), draad er in en lat in lijmen. In het water kan je de bedrading nog in een beschermbuis leggen.
Twee en een halve meter recht boren in kops azobé lijkt mij onmogelijk. Behalve dat het hard is, heeft azobe nog de vervelende eigenschap om gereedschap op te eten. Snijgereedschap is zo bot.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
51
Grönnen
Voor het vermogen van een LED lampje ga je echt geen dikke kabel nodig hebben.
Dat klopt, op 12V bedoel je ?
Dan zou je op 220V nog minder koperdikte nodig hebben, maar dat is er niet in een grond-uitvoering, daarom legt een ieder uit gewoonte een kabel in de grond waar 16A door kan en zekert het ook zo af.
Niet nodig, dunnere kabel en dan laag afzekeren en een differentiaal (verliesstroom) schakelaar.
Als mantelbuis kun je 16mm waterleiding PE slang gebruiken, maar dan kun je geen onderscheid maken als je die tijdens het graven tegen komt, iemand een beter idee, iets met een ander kleurtje ?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Als mantelbuis kun je 16mm waterleiding PE slang gebruiken, maar dan kun je geen onderscheid maken als je die tijdens het graven tegen komt, iemand een beter idee, iets met een ander kleurtje ?
In de tuinen waar ik 12v kabel leg, trek ik die door een 3/4 slagvaste pvc buis. Zo weet je altijd dat daar stroom inzit, en de kabel is beschermd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Burgerlijk

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Je noemt "meerpaal" en "biels". Wat voor materiaal hebben we het over? Een spoorbiels is chemisch afval, daar wil je niet in gaan boren of frezen.
Zo wordt het nu genoemd?
Ik heb in mijn vorige huis een drietal spoorbielzen gebruikt ter ondersteuning van de plafondbalken, nadat ik een muur had gesloopt.
Ik heb hiervan destijds eerst een laagje afgehakt met een houtbeitel en toen bewerkt met een staalborstel op een haakse slijper. Gaf een leuk resultaat:p
 
  • Leuk
Waarderingen: Burgerlijk

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
204
32
Wanroij
Dat klopt, op 12V bedoel je ?
Dan zou je op 220V nog minder koperdikte nodig hebben, maar dat is er niet in een grond-uitvoering, daarom legt een ieder uit gewoonte een kabel in de grond waar 16A door kan en zekert het ook zo af.
Niet nodig, dunnere kabel en dan laag afzekeren en een differentiaal (verliesstroom) schakelaar.
Als mantelbuis kun je 16mm waterleiding PE slang gebruiken, maar dan kun je geen onderscheid maken als je die tijdens het graven tegen komt, iemand een beter idee, iets met een ander kleurtje ?
Als mantelbuis heb ik paarse buis genomen die word gebruikt bij de aanleg van glasvezel, even zoeken waar ze in de buurt glasvezel aan het leggen zijn, die hebben vaak reststukken over.
 
  • Leuk
Waarderingen: Burgerlijk

Rudiman

Nieuw lid
13 mrt 2017
22
17
En het gekke is dat dat je voor een lage spanning een dikkere kabel nodig hebt bij hetzelfde vermogen.
Maar, geen slecht idee.
Vermijdt lasdoosjes buiten.
Een dunne kabel en dan in de grond in een mantelbuis (PE slang) en dan alles apart bedraden naar een hoekje vd schuur oid dan kun je naderhand nog alle kanten uit.
Lasdoosjes buiten kan prima maar moeten worden afgegoten met giethars. Je kunt daarvoor een speciaal setje kopen, kost ongeveer 10 euro.
Gietmof

Zelf zou ik geen aparte kabel willen hebben naar iedere lamp
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
51
Grönnen
En het gekke is dat dat je voor een lage spanning een dikkere kabel nodig hebt bij hetzelfde vermogen.
Maar, geen slecht idee.
Vermijd lasdoosjes buiten.
Een dunne kabel en dan in de grond in een mantelbuis (PE slang) en dan alles apart bedraden naar een hoekje vd schuur oid dan kun je naderhand nog alle kanten uit.
Ik citeer mijn eigen bericht even omdat ik wat zou toevoegen, maar wijzigen lukt niet (meer ?)

Aanvulling op "dunne draden", de aderdiameter en de kabellengte bepalen de maximale stroomsterkte.
Bij normaal gebruik is dat bijna nooit een probleem maar bij calamiteiten wel, want het is een rare gewoonte dat bij (huis) installaties alles op 16A wordt afgezekerd.
Dus, dunne kabels zijn geen probleem als de gebruikte zekering daar mee in verhouding is.
In het geval van de LED lampjes kan die heel laag zijn, ik gebruik 4A automaten met een 10mA aardlek voor alles behalve de wasmachine.
Voor een paar ledlampen kan het nog lager, wat is de laagste waarde automaat die in de handel is ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.