Gat van 2,5 meter door een biels boren

Burgerlijk

Nieuw lid
20 nov 2020
13
4
Beste leden,
Ik ben bezig met de achtertuin en omdat wij aan een watertje wonen en een klein bootje hebben leek het mij grappig om meerpalen te maken.
De palen kan ik voor een zachtprijsje kopen en een metalen kap kan ik zelf wel maken. Nu wilde ik het opleuken met een lamp in de paal.
Ik wilde hiervoor een gat boren vanuit minimaal de grondgrens, zodoende zie je geen lelijk grijze kabel langs de paar.
Nu is mijn vraag:
Moet ik nu voor een dergelijk gat een arsenaal aan lange bithouder kopen voor 2 gaten of vergeet ik een optie?
Afbeelding is het voorbeeld.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210510-102905_Gallery.jpg
    Screenshot_20210510-102905_Gallery.jpg
    40,4 KB · Weergaven: 47

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Balken in tweeën zagen, kanaaltje infrezen en terug dichtlijmen is ook een optie. Gebruik dan wel watervaste houtlijm (D4). Als je beide helften kan schaven (machinaal of met de handschaaf) voor je verlijmt, zal je deze ingreep niet zien. Is maar een idee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Burgerlijk en Petrolhead

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
88
48
Utrecht
Een lange slangenboor zou moeten lukken, gaan tot 60 cm. Sommigen hebben een hex aansluiting en daar kan je eventueel een verlengstuk op aansluiten. Wel moet je het eerste gat dan waarschijnlijk groter boren dan het laatste gat.
 

Rudiman

Nieuw lid
13 mrt 2017
22
17
Schuin inboren wellicht; moet je wel nauwkeurig boren en 4 gaten dicht maken, dit doe je dan aan de kant waar je niet direct tegenaan kijktSchuin inboren.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Burgerlijk

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zo'n meerpaal van 30x30 uit Azobé over de lengte in 2 delen zagen is ook een beste klus, zeker als je het netjes wil doen (want dan valt een kettingzaag af - maar wat gebruik je dan wel?)

Gat boren in dit soort hout is ook lastig, want erg hard hout. Dus vaak terughalen om te voorkomen dat de boor oververhit. Halverwege slijpen lijkt me zeker noodzakelijk.

Wel eens gedacht aan een olie-/stormlampje op olie? Dat past in het maritieme thema en is kabelloos.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
213
49
Grönnen
De titel doet me denken aan een (oud/flauw) mopje van een olifant die een blokfluit wil hebben.

Even terug naar de vraag, ideetje, een sleuf er in frezen, een buis er in, een lat van hetzelfde materiaal er klem in slaan. (lijmen)

NB Een lange boor is wel te doen, een stuk buis er aan lassen, maar recht blijven over zo'n afstand is een uitdaging, alhoewel de technieken er wel voor zijn, die worden volop gebruikt bij al het geprik in onze aarde.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Even terug naar de vraag, ideetje, een sleuf er in frezen, een buis er in, een lat van hetzelfde materiaal er klem in slaan. (lijmen)
Dit zou mijn werkwijze ook zijn. je zou zelfs kunnen kiezen voor een andere houtsoort zodat je een "artistiek" effect krijgt. Of, misschien iets van metaal (aangezien je daar ook mee uit de voeten kan).
 

Rudiman

Nieuw lid
13 mrt 2017
22
17
even voor mijn beeldvorming.. hoe krijg je de grondkabel daar doorheen getrokken? dan moet je toch behoorlijk grote gaten boren?

Kabel in de biels hoeft toch geen grondkabel te zijn (ben ik in ieder geval niet vanuit gegaan). Lasdoosje onderaan bij de biels. Een gat van 1cm zou dan moeten voldoen. Zal nog steeds even plaren zijn om die kabel erdoorheen te krijgen maar ik hoef het dan ook niet uit te voeren he:LOL:
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Kabel in de biels hoeft toch geen grondkabel te zijn (ben ik in ieder geval niet vanuit gegaan). Lasdoosje onderaan bij de biels. Een gat van 1cm zou dan moeten voldoen. Zal nog steeds even plaren zijn om die kabel erdoorheen te krijgen maar ik hoef het dan ook niet uit te voeren he:LOL:
Ik zou alles wat zich buiten bevind in grondkabel uitgevoerd willen hebben (en dat zou conform de ISO ook wel verplicht zijn).

Wordt hoe dan ook pielen :) Maar goed het wordt frezen en dan vullen met staal dus het pielen vervalt (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Burgerlijk

Rudiman

Nieuw lid
13 mrt 2017
22
17
Ik ben niet bekend met de ISO en wil geen aanames doen; daarom als vraag;

Zou een buitenkabel (ipv een grondkabel) die direct van de lasdoos de biels in gaat niet voldoen volgens de ISO?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Er zijn tegenwoordig geweldig mooie lampen op 12 volt. De kabel is subtiel, flexibel en zwart en dus makkelijker weg te werken dan een grondkabel.
Misschien het overwegen waard.
 
  • Leuk
Waarderingen: Burgerlijk

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
213
49
Grönnen
En het gekke is dat dat je voor een lage spanning een dikkere kabel nodig hebt bij hetzelfde vermogen.
Maar, geen slecht idee.
Vermijd lasdoosjes buiten.
Een dunne kabel en dan in de grond in een mantelbuis (PE slang) en dan alles apart bedraden naar een hoekje vd schuur oid dan kun je naderhand nog alle kanten uit.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Burgerlijk

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
900
760
Nootdorp
ik sluit me bij KeesFrees aan. Een gleuf maken aan een de zijkant en daar de kabel inleggen. desnoods doe je de gleuf aan een kant die niet zichtbaar is vanuit je eigen tuin. Al moet ik zeggen dat het idee van een lamp op zonne energie ook goed past. Ik vaar met de kano door heel Nederland en veel meerpalen die ook verlichting/signalering hebben maken gebruik van zonnepanelen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Je noemt "meerpaal" en "biels". Wat voor materiaal hebben we het over? Een spoorbiels is chemisch afval, daar wil je niet in gaan boren of frezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.