gat in tafel gebrand, hoe repareren

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.965
656
Een eiken blad 5 mm afschuren zou het allerlaatste zijn dat ik zelf zou willen doen, tenzij je er (bij wijze van spreken) een paar weken tijd voor over hebt. De methode van Mathieu en WouterE zou ook mijn voorkeur genieten.

Minder ingrijpend zou zijn om 5 mm over de volledige breedte van de tafel weg te frezen, zodat je geen kopse lijnen hebt van het oude hout tegen het nieuwe. Die krijg je vaak moeilijk perfect aansluitend. Op deze manier heb je gewoon telkens 1 plank tussen de twee buitenzijdes, zonder lijnen in het midden. Randen afwerken en klaar. Zo zou je ook het hele oppervlak kunnen doen uiteraard.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.661
2.774
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een eiken blad 5 mm afschuren zou het allerlaatste zijn dat ik zelf zou willen doen, tenzij je er (bij wijze van spreken) een paar weken tijd voor over hebt
uit eigen ervaring met eiken bordessen weet ik dat dit met mijn bandschuurmachine + schuurkader + korrel 40 bij de start vlot gaat

Minder ingrijpend zou zijn om 5 mm over de volledige breedte van de tafel weg te frezen
@RonaldVereycken,
ik heb een alu-schuurraam overgenomen van een ander lid
die freesde daarmee tafelbladen vlak
het bestaat uit een groot kader
daarop dwars een kleiner kader dat over het grote schuift
op dat kleine kader een zool waarin een freesmachine past
je bent welkom

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead en thomasz

Rob76

Nieuw lid
31 jul 2025
14
1
Terborg
Die is ook behoorlijk dik ;-)

Of

Of

Scheel toch wel heel veel werk.
Dit soort tafels wordt regelmatig aangeboden, zou ook mijn keuze zijn.

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
339
273
Deventer
www.ernstkuhne.nl
(Elektrische) schaaf en daarna bandschuurmachine? Helemaal schuren is wel erg veel, ook voor een bandschuurder met korrel 40-60. Voordeel is dat je de (waarschijnlijk loodzware) tafel niet uit elkaar hoeft te halen en kunt laten staan, wat ook een nadeel kan zijn want het gaat veel stof en krullen opleveren.
In stroken zagen en door de vlak- vandiktebank kan ook

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.