Goedemiddag! Nieuw hier. Een beginnende houtbewerker zal ik mezelf nog niet noemen, want het is vooral een beetje experimenteren en youtube tutorials bekijken. Ik ben vaak aan het scrollen in dit forum en bij deze wil ik graag mijn eerste (lange) post doen. Ik kom uit Belgie dus als er bepaalde vaktermen anders zijn dan hier in NL, hoor ik het graag! Wij hebben het privilege gehad een jaartje geleden een woning te kunnen kopen in Amsterdam, waar heel erg veel dient te gebeuren. We zijn ondertussen een jaar en
veel kluswerk verder en het is mijn droom om simpele kasten te leren bouwen voor in de woning. Ik heb, naast een meubelmakerscursus en zelf klussen, weinig tot geen houtbewerkerservaring. Ik heb wel een eerste poging gedaan tot het maken van een werkbank en gereedschapswand met resthout.
In onze gang (zie foto) wil ik graag een kast maken.
Wat info over deze nis (als je het dat kan noemen):
Breedte is +-2500mm
Hoogte is +-2440mm
Diepte (gerekend vanaf hoek bij de deur links) is +- 410mm
Alle wanden zijn gipsplaat met daarachter osb 12mm. De achterwand loopt af naar rechts toe. De binnen hoek rechts is ongeveer 40-50mm dieper, ten opzichte van de binnen hoek links. Plafond is ook op sommige stukken hoger, dan wel lager, maar we spreken hier over +- 15mm max.
Ik wil hier graag een gangkast maken van MDF 18mm. Hiervoor wil ik 2 corpussen (zeg ik dat juist?) maken van 1200 mm breed, 400mm diep en 2350mm hoog. De linker kast wordt de technische kast, de rechter kast wordt garderobe + schoenenkast. Ik wil het graag de ingebouwde look geven, met paslatten aan de boven en onderkant, alsook zijkanten. Mijn plan hiervoor is als volgt:
Ik ben benieuwd naar de meer ervaren houtbewerkers wat zij over dit plan denken en of ik in de juiste richting zit. Ook vraag ik me stellig af hoe ik een rechte frontlijn (waar de voorkant van de kast begint) kan bepalen als referentiepunt, gezien alle wanden niet haaks of recht zijn. Ik heb wat gerommeld met een kruislaser, maar dan vraag ik me ook af hoe ik vanaf de hoek aan de deur alsnog een rechte lijn kan bereiken tot de andere kant, aangezien er niks helemaal strak recht is.
Ik hoop dat ik geen forumregels overtreed met de lange post en dat ik in de juiste onderwerpgroep zit!
Groetjes
veel kluswerk verder en het is mijn droom om simpele kasten te leren bouwen voor in de woning. Ik heb, naast een meubelmakerscursus en zelf klussen, weinig tot geen houtbewerkerservaring. Ik heb wel een eerste poging gedaan tot het maken van een werkbank en gereedschapswand met resthout.
In onze gang (zie foto) wil ik graag een kast maken.
Wat info over deze nis (als je het dat kan noemen):
Breedte is +-2500mm
Hoogte is +-2440mm
Diepte (gerekend vanaf hoek bij de deur links) is +- 410mm
Alle wanden zijn gipsplaat met daarachter osb 12mm. De achterwand loopt af naar rechts toe. De binnen hoek rechts is ongeveer 40-50mm dieper, ten opzichte van de binnen hoek links. Plafond is ook op sommige stukken hoger, dan wel lager, maar we spreken hier over +- 15mm max.
Ik wil hier graag een gangkast maken van MDF 18mm. Hiervoor wil ik 2 corpussen (zeg ik dat juist?) maken van 1200 mm breed, 400mm diep en 2350mm hoog. De linker kast wordt de technische kast, de rechter kast wordt garderobe + schoenenkast. Ik wil het graag de ingebouwde look geven, met paslatten aan de boven en onderkant, alsook zijkanten. Mijn plan hiervoor is als volgt:
- Frontlijn bepalen (de hoek bij de voordeur is hiervoor mijn referentie, aangezien ik de kast graag wil laten aansluiten hierop)
- Houten geraamte maken voor op de grond, die ik waterpas kan stellen met opvulplaatjes. NB: ik kan dit niet vastmaken aan de grond aangezien we vloerverwarming hebben
- Waterpas stellen van de achterwand door middel van horizontale tengels + wiggen (kan ook bij het plaatsen van de corpus veronderstel ik)
- De onderdelen van de kast zullen flink bijgewerkt moeten worden om tegen de achterwand te kunnen schuiven. Voor de rechter kast wil ik graag een achterwand maken. Deze zal dan moeten bijgezaagd worden op de plekken waar de leidingen zitten. Voor de linkerkast is uiteraard geen achterwand mogelijk. Ik zit ook na te denken om voor beide kasten een lange horizontale balk / tengel op de gipsplaat achterwand te schroeven, zodat ik beide kasten enigszins kan verankeren hieraan.
- Eens alles is bijgezaagd en gepast wil ik graag alles verbinden met deuvels en MDF schroeven
- Deuren inliggend met potscharnieren (4 per deur)
Ik ben benieuwd naar de meer ervaren houtbewerkers wat zij over dit plan denken en of ik in de juiste richting zit. Ook vraag ik me stellig af hoe ik een rechte frontlijn (waar de voorkant van de kast begint) kan bepalen als referentiepunt, gezien alle wanden niet haaks of recht zijn. Ik heb wat gerommeld met een kruislaser, maar dan vraag ik me ook af hoe ik vanaf de hoek aan de deur alsnog een rechte lijn kan bereiken tot de andere kant, aangezien er niks helemaal strak recht is.
Ik hoop dat ik geen forumregels overtreed met de lange post en dat ik in de juiste onderwerpgroep zit!
Groetjes
Laatst bewerkt: