Funktie van deze schaaf

Wout06

Nieuw lid
15 jan 2024
9
0
Gro
Hallo, de schaaf in de afbeelding wordt een dubbele sponningschaaf met bekverstelling en slagknop.
Er is een mogelijkheid om de ruimte bij de beitel groter te maken, waarvoor gebruik je dat?

Met vriendelijke groeten
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240115_143414_Gallery.jpg
    Screenshot_20240115_143414_Gallery.jpg
    112,1 KB · Weergaven: 72

Wout06

Nieuw lid
15 jan 2024
9
0
Gro
Moet jij soms een examen maken, dat je deze vragen over schaven stelt ?
Haha, nee hoor. Ik ben vrijwilliger bij Gered Gereedschap en er wordt heel veel gereedschap ingebracht. Van de meeste gereedschappen is de naam en het gebruik bekend, maar niet van alles.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Heel veel goede (stalen) schaven hebben een verstelbare bekopening. Wil je grof schaven dan de bek verder open, kan er een grotere spaan door. Voor fijn schaven de bek nagenoeg dicht. Je moet ook de beitel op elke stand goed instellen. Een slagknop gebruik je om de beitel los of ietsje dieper te stellen. De twee kopse kanten van de schaaf
 
  • Leuk
Waarderingen: Wout06

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
in aanvulling op Wim's bijdrage: Je maakt de schaafmond met name klein als je fijn wil schaven en geen uitbraak wil van je hout. Bij grof schaven zou een fijne schaafmond te snel verstoppen. Ik merk dat met name mijn combinatieschaaf daar nog wel eens last van heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wout06

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Je wil nooit uitbraak maar toch gebeurd het soms. Wil je dit voorkomen dan moet je de beitelhoek gaan aanpassen. Dat kan bij sommige schaven door er een andere kikker op te zetten en bij low angle schaven kan je er een hogere hoek aan slijpen. Volgens mij gaat dit bij deze schaaf niet. De optie om ook de vlakke kant van de beitel te voorzien van een vouw geniet niet mijn voorkeur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wout06

jobtiel1

Actieve deelnemer
3 nov 2022
45
31
Zuid-Beveland, Zeeland
Ik heb de pdf een tijdje geleden ook hier op de site gezet:

~Jobtiel
 
  • Leuk
Waarderingen: Wout06

Wout06

Nieuw lid
15 jan 2024
9
0
Gro
Deze passage staat nog in "werktuigen en gereedschap voor de houbewerking" van A. Rauwerda.
Bekijk bijlage 139941
~Jobtiel
Het blijft toch verwarrend voor mij mbt de namen sponning- en boorschaaf. Hier wordt deze schaaf boorschaaf genoemd en op internet staat sponningschaaf, zie bijlage.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240116_134903_Gallery.jpg
    Screenshot_20240116_134903_Gallery.jpg
    44,6 KB · Weergaven: 17

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Het blijft toch verwarrend voor mij mbt de namen sponning- en boorschaaf. Hier wordt deze schaaf boorschaaf genoemd en op internet staat sponningschaaf, zie bijlage.
Ja verwarrend maar dat is met heel veel termen ik zal je enkele voorbeelden geven
Weet je het verschil tussen een rolslot en een tonrolslot De eerste daar hangt een deur aan de tweede is voor een deur.
Grondschaaf heet ook wel horletoet
Inbussleutel of binnenzeskantsleutel
En zo kan ik nog wel even door gaan
Komt overal voor tuimelaar is een dolfijn duif en onderdeel van een slot
Zo heeft elke vakrichting wel zijn eigen termen en dat het verwarrend is zeker weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wout06

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.