Gereedschap voor de houtbewerking van A. Rauwerda

jobtiel1

Actieve deelnemer
3 nov 2022
45
31
Zuid-Beveland, Zeeland
Hoi iedereen.

Ik deel hierbij een PDF van een oud (school)boek wat gaat over het correct gebruik van allerlei handgereedschappen voor de houtbewerking, inclusief nederlandse namen voor allerlei gereedschap. Voor mij was vooral de beschrijving van correct gebruik van een bossingschaaf erg nuttig. Heb daar online niks van terug kunnen vinden. Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft.

~Jobtiel
 

Bijlagen

  • A-Rauwerda-Gereedschap-houtbewerking.pdf
    7,5 MB · Weergaven: 203

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Afbeelding 30 toont de Amarilslijpsteen. Ik heb zo'n steen bij mij thuis liggen.

Ik kom uit de binnenvaart en mijn vader gebruikte deze altijd. Wij schoven dan een houten luik naar beneden van een erft en daar klemden wij hem op. En draaien als een gek natuurlijk!
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Weet iemand waar deze A. Rauwerda vandaan kwam?

Wij hebben in Leeuwarden sinds mensenheugenis een winkel waar je van alles kunt krijgen. Het heet voor iedereen gewoon 'Auke Rauwerda'. Bevestigingsmiddelen, sledes, lampen, trappen, (elektrisch) gereedschap en wat al niet. Ook de schroefjes zelfs nog per stuk! Ze zaten altijd in de stad en het leuke was dat je soms mee naar boven en naar achter mocht. Het waren meerdere panden met doorgebroken muren en daar mocht je dan via gangetjes (met links en rechts stellingen vol spullen) en trappetjes langs om iets uit te kiezen. Geweldig! Als je dacht 'dat hebben ze vast niet', bleek dat je kon kiezen uit meerdere types. Je snapt eigenlijk niet dat het kan overleven.

Heel Fryslân kent het bedrijf en de mensen (veel broers en zonen) maar sinds een paar jaar zitten ze op een industrieterrein. De charme is er af maar het neigt nog steeds naar hetzelfde rommeltje.

Om kort te gaan. Zou de 'oude' Rauwerda dit boek geschreven hebben?
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Mooi boek! Bedankt voor het delen!

Ik vind vooral het gedeelte over de beitels interessant. De 'gewone steekbeitel' is de Nooitgedagt, zonder taps toelopende zijkanten. De beitels met taps toelopende zijkanten worden 'Zweeds model' genoemd.
En de socket beitel is het Amerikaanse model. Leuk om te lezen in een boek uit 1938.

Zou de steekbeitel zoals we die nu zien als standaard, dus met 'schuine zijden' vroeger in Nederland minder gemeengoed geweest zijn? Misschien omdat Nooitgedagt toen beter beschikbaar was en nog haakse kanten toepaste?
 

jobtiel1

Actieve deelnemer
3 nov 2022
45
31
Zuid-Beveland, Zeeland
Wilco, een hoop oude beitels met palmhouten handvaten die ik gekregen heb zijn allemaal die steekbeitels zonder de schuine kanten. Ik denk inderdaad dat dat iets is wat geímporteerd is en de nederlandse houtbewerker vroeger nauwelijks beitels met schuine kanten kende. Het heeft natuurlijk ook veel te maken met traditie en wat men kende en geleerd heeft te gebruiken, vooral in die tijd.

Betreft het boek, ik dacht dat dit deel twee was en deel een over machinaal houtbewerkings gereedschap ging.

~Jobtiel
 

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
Weet iemand waar deze A. Rauwerda vandaan kwam?

Wij hebben in Leeuwarden sinds mensenheugenis een winkel waar je van alles kunt krijgen. Het heet voor iedereen gewoon 'Auke Rauwerda'. Bevestigingsmiddelen, sledes, lampen, trappen, (elektrisch) gereedschap en wat al niet. Ook de schroefjes zelfs nog per stuk!
Dat was (wat mij betreft) de mooiste winkel van Leeuwarden!
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.285
222
't hoofd van Overijssel
Weet iemand waar deze A. Rauwerda vandaan kwam?

Wij hebben in Leeuwarden sinds mensenheugenis een winkel waar je van alles kunt krijgen. Het heet voor iedereen gewoon 'Auke Rauwerda'. Bevestigingsmiddelen, sledes, lampen, trappen, (elektrisch) gereedschap en wat al niet. Ook de schroefjes zelfs nog per stuk! Ze zaten altijd in de stad en het leuke was dat je soms mee naar boven en naar achter mocht. Het waren meerdere panden met doorgebroken muren en daar mocht je dan via gangetjes (met links en rechts stellingen vol spullen) en trappetjes langs om iets uit te kiezen. Geweldig! Als je dacht 'dat hebben ze vast niet', bleek dat je kon kiezen uit meerdere types. Je snapt eigenlijk niet dat het kan overleven.

Heel Fryslân kent het bedrijf en de mensen (veel broers en zonen) maar sinds een paar jaar zitten ze op een industrieterrein. De charme is er af maar het neigt nog steeds naar hetzelfde rommeltje.

Om kort te gaan. Zou de 'oude' Rauwerda dit boek geschreven hebben?
1678173458668.png
n het voorwoord staat Haarlem dus zou je aannnemen van niet .....................
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.285
222
't hoofd van Overijssel
1678173928701.png
1938 kruiskopschroeven en Electrische schroevendraaier ??

"Voor massawerk zijn de electrische schroevendraaiers de
aangewezen werktuigen. De hogere aanschaffingskosten kunnen
dan geen bezwaar zijn, omdat deze door de veel snellere werk
wijze ruimschoots gecompenseerd worden (fig. 182)."
 

Bijlagen

  • 1678173928910.png
    1678173928910.png
    262,9 KB · Weergaven: 6
  • 1678173929182.png
    1678173929182.png
    262,9 KB · Weergaven: 6
  • 1678173929266.png
    1678173929266.png
    262,9 KB · Weergaven: 9
  • Leuk
Waarderingen: ornament

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Dit waren philips schroeven. Die kwamen uit amerika. Volgens mij toen dit boek werd geschreven nog niet zo lang op de markt. Die waren ontwikkeld voor serie werk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.