"Fritz und Franz" topic

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
434
106
Middelburg
Motedis zit zowel in Duitsland als in Frankrijk. Mogelijk ook nog in andere landen in de EU. Als je via motedis.nl bestelt komt de levering meestal uit Frankrijk is mijn ervaring. Je hebt ook Misumi en 8020.net, maar levering in Nederland is dan wat lastiger. Daarnaast zijn er nog vele andere leveranciers, maar die hebben vaak hun eigen profiel of slechts een bepaalde niche die ze vullen. Motedis, Misumi, 8020.net leveren gestandaardiseerde profielen. In Duitsland zit ook nog een heel grote speler die in Nederland levert, maar ik kom even niet zo snel op de naam.

[Edit] Hebbes! Dat was item24.de
Heel vriendelijk bedankt ik ga even kijken op hun websites, dank, dank!!!
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
209
64
Via YT kwam ik in aanraking met Fritz&Franz, de video is gelinieerd aan Holzwerken. Een tijdschrift waar ik een abo op wilde maar nog niet geregeld had.
Nu de werkplaats in gebruik is en ik verwacht binnenkort iets als F&F nodig te hebben en het abo geregeld en het nummer, 67, van Holzwerken besteld met daarin de bouwbeschrijving. Heerlijk old school een tijdschrift.

De pvc strip is enkel in Duitsland beschikbaar? Maar goed morgen aan de slag, kan de bouw blijven uitstellen met 'te druk met meubels maken' maar vroeg of laat is het moment daar dat ik F&F nodig heb.

Wel erg gaaf wat @Petrolhead heeft toegevoegd aan F&F. Ik begin met de basisversie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
443
Noord-Veluwe
Je kunt ook zachte infrees anti-slipstrip voor traptreden gebruiken. Wel even opletten dat je dan rubber of kunststof gebruikt dat niet afgeeft. En dat het breed genoeg is.

Op mijn F&F heb ik het nog niet geprobeerd, maar op een ander hulpstuk waar ik een anti-slipstrip op wil hebben overweeg ik nano-tape te gaan gebruiken. Is misschien ook een ideetje? Dat spul is in ieder geval overal verkrijgbaar.

Er zijn ook mensen die fijn schuurpapier gebruiken, maar dat doe ik liever niet. Ik zaag nog wel eens dingen waar ik geen krassen op wil maken. Bijvoorbeeld kunststof of hout dat al een afwerklaagje heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Veel plezier bij het maken en (vooral) bij het gebruiken @Jurriaan9

Ik zou ook eerder geneigd zijn om naar rubber te gaan, ben tot nu toe 100% tevreden met de strips van Sautershop.

Ook met de hulpstukken op zich, ze zijn al ontelbare keren gebruikt en maken de machine (nog) veelzijdiger (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc en Jurriaan9

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
443
Noord-Veluwe
Wel als je ervoor zorgt dat de ondergrond waarop je lijmt schoon, vetvrij en vooral glad is. Niet poreus lijk mij ook beter, maar niet absoluut noodzakelijk. Die strips hebben mijns inziens voor- en nadelen.

Voordelen:
- Breed beschikbaar
- Goede anti-slip eigenschap
- Relatief goedkoop

Nadelen:
- Plakt niet altijd even goed, dus vraagt extra aandacht bij de voorbereiding van de ondergrond
- Laat na verloop van tijd soms toch weer los
- Het schuim kan soms wat kwetsbaar zijn

Dat was nu juist het voordeel van de "Stegkante", die lijm je niet, maar duw je in een groef. Is dus eenvoudig te vervangen wanneer die kapot gaat (nog nooit gebeurd bij mij) en je loopt ook geen risico op loslaten (als je de groef netjes op maat maakt zit dat spul echt goed vast).

Ik heb het in het verleden ook overwogen, maar heb er uiteindelijk toch vanaf gezien. Mijn eerstvolgende experiment gaat met nano-tape zijn. Eens kijken hoe dat werkt.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
209
64
Veel plezier bij het maken en (vooral) bij het gebruiken @Jurriaan9

Ik zou ook eerder geneigd zijn om naar rubber te gaan, ben tot nu toe 100% tevreden met de strips van Sautershop.

Ook met de hulpstukken op zich, ze zijn al ontelbare keren gebruikt en maken de machine (nog) veelzijdiger (y)
Dank

Bij Sauter de strip besteld.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Waar de uitsparing (in Franz) zich bevindt kan ik dan het handvat vd roltafel bevestigen om met mijn linkerhand tegendruk te geven, als ik te ver van de afkortgeleider af zit.

Dit kan ik niet goed voor mezelf visualiseren. Zou je een foto van die situatie kunnen maken?
Dit dus:
"Waar de uitsparing (in Franz) zich bevindt kan ik dan het handvat vd roltafel bevestigen".


Alvast bedankt!
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Dit kan ik niet goed voor mezelf visualiseren. Zou je een foto van die situatie kunnen maken?
Even uit het oog verloren, maar bij deze:

20230321_213746.jpg

Terwijl je het werkstuk en Franz een voorwaartse beweging geeft met je rechterhand, geef je tegendruk door te trekken aan het (makkelijk verplaatsbare) handvat met je linkerhand. Zo klem je het werkstuk beter dan wanneer je enkel voorwaartse druk geeft.

Het handvat is ook heel handig om te gebruiken door het achter je rechterbeen te plaatsen. Zo heb je je twee handen vrij om het werkstuk goed te hanteren terwijl je tegendruk geeft met je been.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Thanx!
Die ronde "pin" {aka "het (makkelijk verplaatsbare) handvat"} kende ik niet.​
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
209
64
Fritz en Franzien zijn klaar (we hebben ook vrouwelijke corporatie leden dus heb ik Franz Franzien gedoopt). Ze werken goed.
Overigens de 45 graden hoek op de foto lukte niet. Maar goed 45 graden was in deze voor mij geen doel op zich.

Hele kleine stukjes hout worden perfect gezaagd.
 

Bijlagen

  • IMG_3764.jpeg
    IMG_3764.jpeg
    115,9 KB · Weergaven: 44
  • IMG_3768.jpeg
    IMG_3768.jpeg
    123,7 KB · Weergaven: 44
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
209
64
Update: gisteren een als proef planken tussen F&F ingeklemd en onder 44,9 graden gezaagd. Ik bedacht vooraf, hoe ga ik de planken onder facet zagen. Zeker in de langs richting zag ik dat niet voor mij. Totdat ik F&F er bij pakte. Dat werkte goed. Voelt solide en gecontroleerd aan.
Corporatielid keek mee en zag in eens de meerwaarde van F&F. Leuk, kennis delen.

Minpuntje is wel dat ik de kanten van F&F rond heb gefreesd. De scherpe zichtlijn aan de kant van het zaagblad is dan enigszins verdwenen en ook een meetlint aanbrengen wordt hierdoor lastiger.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.